Co roku korozja niszczy 25 mln ton stali
W ciągu roku na świecie korozja niszczy 25 mln ton stali. Globalny roczny koszt strat z nią związanych wynosi około 2,5 biliona dolarów. Mimo nowych metod ochrony nadal nie umiemy wyeliminować tego procesu – podkreśla dr Adrian Gudwański z Uniwersytetu Śląskiego.
24 kwietnia przypada Światowy Dzień Świadomości Korozyjnej, którego celem jest przekazywanie społeczeństwu zagrożeń, jakie wynikają z korodowania materiałów.
Czytaj też >> Te sektory to branże przyszłości. Są jednak bariery w ich rozwoju w Polsce
Korozja: jak poważny to problem?
„Problem korozji dotyka praktycznie wszystkich obszarów infrastruktury, między innymi budownictwa, przemysłu motoryzacyjnego, lotniczego, morskiego, chemicznego czy naftowego. Oprócz strat materiałowych czy finansowych korozja może doprowadzić pośrednio lub bezpośrednio także do strat bardziej tragicznych w skutkach – strat zdrowia i/lub życia ludzkiego” – podkreślił dr Gudwański z Laboratorium Badań Korozyjnych mieszczącym się w Instytucie Inżynierii Materiałowej Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego (UŚ). Tekst na ten temat został opublikowany na stronie uczelni.
Jak szacują eksperci UŚ, w ciągu roku na naszej planecie ulega zniszczeniu przez korozję 25 mln ton stali. Globalny roczny koszt strat z nią związanych szacuje się na 2,5 biliona dolarów. W Polsce koszty usuwania zniszczeń korozyjnych wynoszą około 90 miliardów złotych rocznie.
Korozja przyczyną katastrof
W swoim artykule doktor przytoczył przykłady katastrof lotniczych, w których rolę odegrała korozja. Jedną z nich była katastrofa samolotu MiG-23M. 4 lipca 1989 r. radziecki samolot wystartował z wojskowego lotniska Kołobrzeg-Bagicz i kierował się w stronę Morza Bałtyckiego. Po starcie pilot pułkownik Nikołaj Skurdin stwierdził, że silnik uległ uszkodzeniu bądź wyłączeniu i opuścił maszynę bezpiecznie, katapultując się. Samolot leciał jednak jeszcze około 900 km, po czym finalnie rozbił się w mieście Kortrijk. W wyniku katastrofy śmieć poniosła 1 osoba – mieszkaniec Kortrijk.
Śledztwo przeprowadzone po rozbiciu się samolotu wykazało, że silnik nie uległ uszkodzeniu całkowicie. Na skutek korozji elektrochemicznej jednego z elementów układu elektrycznego chwilowo nastąpił spadek jego mocy.
„Po katapultowaniu się pilota obroty silnika uległy zwiększeniu do wartości maksymalnej. To spowodowało wzbicie się samolotu na wysokość 12300 metrów. Włączony system kontrolujący parametry lotu (autopilot) – w który samolot był wyposażony – utrzymywał samolot w powietrzu po wyznaczonym kursie i wysokości, aż do wyczerpania paliwa i rozbicia się o ziemię” – wyjaśnił specjalista.
Kolejnym przytoczonym przez doktora przykładem jest katastrofa lotu Aloha Airlines 243. Wylądował uszkodzony 28 kwietnia 1988 r. na lotnisku Kahului na wyspie Maui na Hawajach. Podczas trwania lotu pasażerowie usłyszeli hałas dobiegający z górnej części kadłuba oraz zaobserwowali pęknięcie w poszyciu. W wyniku jego szybkiego powiększania się doszło do eksplozywnej dekompresji, powodującej oderwanie dużego fragmentu poszycia.
Załogę Aloha Airlines zmuszono do szybkiego zejścia na wysokość umożliwiającą oddychanie powietrzem atmosferycznym, a następnie do awaryjnego lądowania. Samolot z powodzeniem wylądował, mimo, że dodatkowo podczas szybkiego zniżania przestał działać lewy silnik. W wyniku uszkodzenia samolotu 65 osób zostało rannych, a 1 osoba zginęła.
Groźne konsekwencje
„W wyniku śledztwa przeprowadzonego przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu jako bezpośrednią przyczynę katastrofy uznano zmęczenie materiału połączone z korozją szkieletu samolotu. Korozję spowodowała duża wilgotność panująca w rejonie Hawajów. Samolot wykonywał na tym obszarze częste loty przez okres niemalże 20 lat” – zaznaczył dr Gudwański.
Powyższe przykłady katastrof pokazują, że korozja cały czas stanowi poważny problem.
„Kwestia zabezpieczeń antykorozyjnych samolotów jest kwestią szalenie istotną” – podsumował dr Adrian Gudwański. Przytoczył także dane globalnego dostawcy danych dotyczących podróży, Official Aviation Guide of the Airways. Według niego od początku 2024 r. na całym świecie odbyło się ponad 8 mln lotów. Każdy z samolotów wykonujący lot narażony był na awarie spowodowane przez korozję.
Źródło: Nauka w Polsce
Mogą zainteresować Cię również
Programista robotów: Gdzie pracować? Video z ekspertem.
Zapraszamy do obejrzenia drugiej części nagrania z ekspertką – Dobromiłą Włodarską (robotycy.com) na temat pracy programisty robotów przemysłowych.
Transformacja polskiego przemysłu stalowego na europejskim rynku stali. Długofalowe zmiany rynkowe w ujęciu historycznym, cz. II
Z artykułu dowiesz się: czy jest szansa na obniżenie energochłonności w hutach w Polsce; czy przemysł hutniczy inwestuje w innowacyjne rozwiązania;
Targi FASTENER POLAND® – eksperci branży elementów złącznych z całego świata znowu spotkają się w Krakowie
Targi FASTENER POLAND®, które 25-26 września odbędą się w EXPO Kraków, to jedyne międzynarodowe targi elementów złącznych organizowane w Europie Środkowo-Wschodniej. Od siedmiu lat Targi FASTENER POLAND® są kluczowym forum wymiany do...
Twarde anodowe powłoki tlenkowe na aluminium i jego stopach
Anodowanie (eloksacja, od „elektrolityczna oksydacja”) – to powierzchniowa obróbka metali polegająca na elektrolitycznym wytworzeniu warstwy tlenku. Anodowanie stosuje się głównie w stosunku do aluminium i jego stopów. Można je także stosować do niektórych odmian stali, tytan...
2025: kolejny rok walki o przetrwanie dla sektora TSL?
Rok 2024 miał być początkiem oddechu dla branży transportowo-spedycyjnej. Jednak rzeczywistość brutalnie zweryfikowała optymistyczne prognozy. Firmy logistyczne, a także transportowe i spedycyjne zmagają się z kryzysem finansowym, a przewidywania na 2025 rok nie przynoszą rewo...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...
Ciągłe wyciskanie na kole (Conform®) – proces i możliwości wyciskania stopów magnezu serii AZ
Ciągłe wyciskanie na kole to proces poddawany wielu badaniom naukowym. Tym razem przyglądamy się badaniom prowadzonym przez Sieć Badawczą Łukasiewicz. Z artykułu dowiesz się:
Współczesne trendy rozwojowe w obróbce skrawaniem
Obróbka skrawaniem w technologii maszyn zajmuje miejsce w grupie obróbki kształtowej – ubytkowej. Jest wiodącą techniką wytwarzania i na razie nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Zastosowanie obróbki skrawaniem jest bardzo szerokie...
Konferencja „IT w Produkcji”
5 grudnia online zapraszamy na organizowaną przez GigaCon konferencję „IT w Produkcji”.
Relacja ze szkolenia „Fotowoltaika na dachach płaskich”
12 września 2024 roku w Strykowie odbyło się szkolenie pt. „Fotowoltaika na dachach płaskich”, zorganizowane przez Stowarzyszenie DAFA. Było to pierwsze takie przedsięwzięcie w Polsce, poświęcone szczegółowym aspektom projektowania i realizacji instalacji fotowoltaicznych na d...
Cięcie plazmowe – analiza jakości powierzchni cięcia – cz. 1
W jakich okolicznościach cięcie plazmowe przynosi najwięcej korzyści? Sprawdzamy to w oparciu o badania naukowców z Górnośląskiego Instytutu Technologicznego oraz Politechniki Częstochowskiej. Z artykułu dowiesz się:
Mity w spawalnictwie: video z ekspertem. Część druga.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia drugiej części nagrania o mitach, które krążą w branży spawalniczej. O mitach spawalniczych opowiada ekspertka, Paulina Grabowska-Lisowska – Międzynarodowy Inżynier Spawalnik (IWE), inspektor, ...
Stale stosowane do budowy urządzeń i konstrukcji elektrowni jądrowych: rodzaje i wymagania jakościowe wg ASME i AFCEN
W obliczu planów budowy elektrowni atomowej w Polsce warto zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi stosowanych przy tej budowie materiałów. Z artykułu dowiesz się:
Znamy laureatów nagrody Złoty Medal targów MODERNLOG 2024
Poznaliśmy produkty wyróżnione prestiżową nagrodą Złotego Medalu na targach Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG 2024 oraz ITM INDUSTRY EUROPE 2024. Laureaci zawalczą teraz o Złoty Medal Wybór Konsumentów. W minionym tygod...
Konferencja PractiCORR 2025
Międzynarodowa konferencja PractiCORR 2025 to nowe wydarzenie, którego pomysłodawcą i organizatorem jest Polskie Stowarzyszenie Korozyjne. Konferencja PractiCORR 2025, której tematyka skupia się na praktycznych zagadnieniach ochro...
Przyszłość rynku stali: jak sektor hutniczy reaguje na globalne wyzwania?
Sytuacja w Ukrainie, napięcia międzynarodowe oraz zmiany w polityce handlowej kluczowych graczy, jak Unia Europejska czy Chiny, kształtują nową rzeczywistość dla branży hutniczo-wydobywczej. Jak wygląda obecnie rynek stali? W oblicz...
Kalendarium wydarzeń
Relacje
OpenHouse 2024: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizowała Dni Otwarte OpenHouse 2024, które odbyły się 12 i 13 września br. Wydarzenie przyciągnęło ponad 200 gości reprezentują...
Sprawdź więcejPolitechnika Krakowska ma nowe laboratorium
25 kwietnia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Ultraprecyzyjnych Pomiarów Współrzędnościowych. &...
Sprawdź więcejSeminarium Obróbki Laserowej 22 marca 2024
22 marca 2024, podczas targów STOM, odbyło się Seminarium Obróbki Laserowej, organizowane przez Politechnikę Świętokrzyską. Zapraszamy do zapoznania się z fo...
Sprawdź więcejKonferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”
20 marca, drugiego dnia targów STOM, odbyła się konferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”, której organizatorem była redakcja portalu dlaprodukcji.pl i dw...
Sprawdź więcej