Małe i średnie firmy w UE zbyt wolno się cyfryzują. Polskie przedsiębiorstwa dużo poniżej unijnej średniej
„Droga ku cyfrowej dekadzie”, czyli program polityki transformacji cyfrowej UE, zakłada, że do 2030 roku ponad 90 proc. unijnych MŚP osiągnie co najmniej podstawowy poziom wskaźnika wykorzystania technologii cyfrowych. Dziś postęp w tej dziedzinie w krajach członkowskich Komisja Europejska ocenia jako zbyt wolny i nierównomierny. Polskie mikro-, małe i średnie firmy mają do osiągnięcia tego celu wyjątkowo długą drogę.
– Trzy kluczowe bariery to brak wiedzy, czasu i świadomości na temat narzędzi dostępnych na rynku. Natomiast koszt korzystania z narzędzi cyfrowych paradoksalnie w tej chwili nie jest już duży – wskazuje Renata Żukowska, wiceprezeska Fundacji LBC Business Women Foundation.
Jak wynika z opublikowanego w lipcu drugiego sprawozdania na temat stanu cyfrowej dekady, cele związane z transformacją cyfrową firm są wciąż dalekie do osiągnięcia. W ubiegłym roku wykorzystanie sztucznej inteligencji, chmury obliczeniowej lub dużych zbiorów danych przez przedsiębiorstwa europejskie było znacznie poniżej celu cyfrowej dekady na 2030 rok wynoszącego 75 proc. Jeśli nic się nie zmieni, do 2030 roku tylko 64 proc. firm będzie korzystać z chmury obliczeniowej, 50 proc. z dużych zbiorów danych. Jedynie 17 proc. ze sztucznej inteligencji. Komisja Europejska ocenia, że szczególnie digitalizacja małego i średniego biznesu przebiega zbyt wolno. Dynamika jest na poziomie 2,5 proc. rocznie, podczas gdy potrzebne jest co najmniej dwa razy tyle, by osiągnąć zakładane cele. W ocenie ekspertów zasadnicze znaczenie ma zachęcanie MŚP do korzystania z innowacyjnych narzędzi cyfrowych.
Problemy z cyfryzacją w MŚP
– Mikro-, małe i średnie firmy w Polsce są zdigitalizowane w bardzo niewielkim stopniu. Polski sektor MŚP na tle Unii Europejskiej plasuje się pod tym względem na 24. miejscu spośród 27 państw członkowskich. Tak więc mamy w tej kategorii bardzo dużo do zrobienia – mówi Renata Żukowska.
W rankingu DESI (The Digital Economy and Society Index), przygotowywanym przez Unię Europejską, Polska zajmuje niechlubne 24. miejsce na 27 badanych rynków. To wskazuje na wciąż utrzymujące się duże deficyty. Według „Monitora Transformacji Cyfrowej” KPMG ocena ogólnego poziomu digitalizacji biznesu w Polsce to 4,4 pkt na 10 możliwych do uzyskania. Jej poziom wręcz obniżył się względem poprzedniego roku. 78 proc. badanych polskich firm nie ma formalnego dokumentu dotyczącego transformacji cyfrowej. Niewiele przedsiębiorstw planuje jego stworzenie. Prawie co trzecie (29 proc.) nie inwestuje w transformację cyfrową i nie przeznacza na ten cel żadnych środków.
Zbliżone wnioski płyną też z nowego raportu BGK („Cyfryzacja w sektorze MŚP – szanse i ograniczenia”). Według niego 57 proc. polskich MŚP to podmioty, które można uznać za wykluczone cyfrowo. Znajdują się one się w początkowej fazie transformacji cyfrowej. To wykluczenie cyfrowe relatywnie najczęściej widać w branży transportowo-magazynowej i przemysłowej, a najrzadziej w hotelarstwie.
Ile MPŚ działa w obszarze cyfryzacji?
20 proc. ogółu firm z sektora MŚP do tej pory nie wdrożyło też żadnego z rozwiązań cyfrowych, takich jak m.in.:
- przetwarzanie w chmurze,
- narzędzia AI (obecnie korzysta z nich tylko 4,5 proc. firm),
- oprogramowanie ułatwiające współpracę wewnątrz firmy (np. MS Teams, WhatsApp, Slack, Yammer),
- elektroniczne fakturowanie,
- systemy ERP i CRM,
- handel internetowy za pośrednictwem własnej strony internetowej lub innych portali sprzedażowych.
Dlaczego się nie cyfryzujemy?
– Generalnie przedsiębiorcy obawiają się, że brakuje im wiedzy i czasu, żeby w pełni rozwinąć się w świecie digital. Boją się, że będzie im trudno, że stworzenie strony będzie czasochłonne i kosztowne, a na koniec może jeszcze nic z tego nie wyjść – mówi Aleksandra Dąbrowa z cyber_Folks.
– Oczywiście można pozostawać offline, ale wtedy firma funkcjonuje w lokalnym mikroświecie, natomiast otwarcie się na świat online daje możliwość dotarcia do całej rzeszy nowych, potencjalnych klientów i szansę na wystrzelenie swojego biznesu. Zwłaszcza że kiedyś zadebiutować w tym świecie online było znacznie trudniej, a dzisiaj mamy innowacyjne kreatory stron internetowych oparte na sztucznej inteligencji. Wcześniej proces tworzenia strony internetowej trwał tygodniami, a dziś trwa to dosłownie sekundy.
Sztuczna inteligencja napędza cyfryzację
Coraz szybsze tempo rozwoju sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów produkcyjnych, a także nowo powstające regulacje powinny spowodować, że w najbliższych latach cyfryzacja będzie jednym z głównych wątków zajmujących polskie firmy z sektora MŚP. Jednak mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż widzą wiele związanych z tym barier. W badaniu BGK najczęściej wskazywane są niedostateczna liczba pracowników IT na rynku pracy (43 proc. wskazań). Wskazuje się także brak odpowiednich możliwości finansowania niezbędnych inwestycji (41 proc.).
– Trzy kluczowe bariery, które mają wpływ na poziom digitalizacji biznesów, to brak wiedzy, brak czasu i brak świadomości na temat narzędzi dostępnych na rynku. Natomiast koszt korzystania z narzędzi cyfrowych paradoksalnie nie jest duży. Większość narzędzi cyfrowych dostosowanych do potrzeb małych i średnich przedsiębiorców jest dostępna w modelu subskrypcyjnym, z opłatą rzędu kilkudziesięciu złotych miesięcznie, tak więc nie jest to koszt, który mocno obciąża firmę. W projekcie zachęcamy przedsiębiorcze Polki do wyboru tych narzędzi, które faktycznie usprawniają coś w ich konkretnym biznesie, pozwalają zaoszczędzić czas. Wówczas, jeśli zestawimy sobie te kilkadziesiąt złotych miesięcznie versus na przykład godziny pracy pracownika, to zysk jest ogromny – mówi Renata Żukowska.
MŚP na gorszej pozycji
Tegoroczny raport BGK pokazuje duże dysproporcje w tempie wdrażania technologii cyfrowych w zależności od wielkości przedsiębiorstwa. Mikroprzedsiębiorstwa w większości nadal znajdują się w początkowej fazie transformacji. Średnie i małe firmy w dużej mierze wdrożyły już przynajmniej część cyfrowych rozwiązań. Tym najczęściej wykorzystywanym przez polskie MŚP są social media. Połowa badanych firm już dziś promuje swoją działalność, korzystając z tego kanału. Kolejne 33 proc. planuje podjąć takie działania w ciągu najbliższych dwóch lat.
– W Go Digital fokusujemy się na siedmiu obszarach dotyczących prowadzenia biznesu: finanse, sprzedaż, marketing, HR i well-being, komunikacja, biznes i cyberbezpieczeństwo. Z danych, jakie uzyskujemy, wynika, że polskie MŚP stosunkowo często korzystają z narzędzi usprawniających komunikację, zwłaszcza w mediach społecznościowych. Powiedziałabym, że ten obszar mamy zaopiekowany ponad przeciętną. Natomiast najsłabsze wyniki są w obszarze HR. Tu mamy wiele jeszcze do zrobienia [z social mediów do rekrutacji pracowników korzysta tylko 33 proc. polskich MŚP. 41,3 proc. w ogóle nie ma takich planów – red.] – mówi Renata Żukowska.
Czytaj też >> Rywalizacja geoekonomiczna na rynku stali
Gdzie po wsparcie?
Uruchomiona przez Fundację LBC platforma Go Digital ma wspierać rozwój cyfrowy i przedsiębiorczość wśród kobiet. Obejmuje kilka etapów wsparcia:
- test dotychczasowego rozwoju cyfrowego,
- rekomendacje i wskazówki na dalsze kroki,
- dostęp do wybranych usług wsparcia takich jak warsztaty czy szkolenia online.
Transformacja cyfrowa to jedno z najistotniejszych wyzwań związanych z rozwojem polskich mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. To też warunek utrzymania ich konkurencyjności – pokazuje raport Banku Gospodarstwa Krajowego. W Polsce, gdzie MŚP stanowią kręgosłup gospodarki, zapewniając zatrudnienie dla ok. 6,8 mln pracowników i znacząco kontrybuując do narodowego PKB (49,6 proc.), potrzeba cyfryzacji ma szczególne znaczenie w odniesieniu do tego sektora. Jak wynika z raportu BGK, polskie mikro-, małe i średnie firmy mają tego świadomość. 56 proc. z nich spodziewa się pozytywnego wpływu transformacji cyfrowej na swoją działalność. Ponad połowa dostrzega też ścisły związek pomiędzy cyfryzacją a swoją konkurencyjnością.
Mogą zainteresować Cię również
Programista robotów: Gdzie pracować? Video z ekspertem.
Zapraszamy do obejrzenia drugiej części nagrania z ekspertką – Dobromiłą Włodarską (robotycy.com) na temat pracy programisty robotów przemysłowych.
Transformacja polskiego przemysłu stalowego na europejskim rynku stali. Długofalowe zmiany rynkowe w ujęciu historycznym, cz. II
Z artykułu dowiesz się: czy jest szansa na obniżenie energochłonności w hutach w Polsce; czy przemysł hutniczy inwestuje w innowacyjne rozwiązania;
Targi FASTENER POLAND® – eksperci branży elementów złącznych z całego świata znowu spotkają się w Krakowie
Targi FASTENER POLAND®, które 25-26 września odbędą się w EXPO Kraków, to jedyne międzynarodowe targi elementów złącznych organizowane w Europie Środkowo-Wschodniej. Od siedmiu lat Targi FASTENER POLAND® są kluczowym forum wymiany do...
Twarde anodowe powłoki tlenkowe na aluminium i jego stopach
Anodowanie (eloksacja, od „elektrolityczna oksydacja”) – to powierzchniowa obróbka metali polegająca na elektrolitycznym wytworzeniu warstwy tlenku. Anodowanie stosuje się głównie w stosunku do aluminium i jego stopów. Można je także stosować do niektórych odmian stali, tytan...
2025: kolejny rok walki o przetrwanie dla sektora TSL?
Rok 2024 miał być początkiem oddechu dla branży transportowo-spedycyjnej. Jednak rzeczywistość brutalnie zweryfikowała optymistyczne prognozy. Firmy logistyczne, a także transportowe i spedycyjne zmagają się z kryzysem finansowym, a przewidywania na 2025 rok nie przynoszą rewo...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...
Ciągłe wyciskanie na kole (Conform®) – proces i możliwości wyciskania stopów magnezu serii AZ
Ciągłe wyciskanie na kole to proces poddawany wielu badaniom naukowym. Tym razem przyglądamy się badaniom prowadzonym przez Sieć Badawczą Łukasiewicz. Z artykułu dowiesz się:
Współczesne trendy rozwojowe w obróbce skrawaniem
Obróbka skrawaniem w technologii maszyn zajmuje miejsce w grupie obróbki kształtowej – ubytkowej. Jest wiodącą techniką wytwarzania i na razie nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Zastosowanie obróbki skrawaniem jest bardzo szerokie...
Konferencja „IT w Produkcji”
5 grudnia online zapraszamy na organizowaną przez GigaCon konferencję „IT w Produkcji”.
Relacja ze szkolenia „Fotowoltaika na dachach płaskich”
12 września 2024 roku w Strykowie odbyło się szkolenie pt. „Fotowoltaika na dachach płaskich”, zorganizowane przez Stowarzyszenie DAFA. Było to pierwsze takie przedsięwzięcie w Polsce, poświęcone szczegółowym aspektom projektowania i realizacji instalacji fotowoltaicznych na d...
Cięcie plazmowe – analiza jakości powierzchni cięcia – cz. 1
W jakich okolicznościach cięcie plazmowe przynosi najwięcej korzyści? Sprawdzamy to w oparciu o badania naukowców z Górnośląskiego Instytutu Technologicznego oraz Politechniki Częstochowskiej. Z artykułu dowiesz się:
Mity w spawalnictwie: video z ekspertem. Część druga.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia drugiej części nagrania o mitach, które krążą w branży spawalniczej. O mitach spawalniczych opowiada ekspertka, Paulina Grabowska-Lisowska – Międzynarodowy Inżynier Spawalnik (IWE), inspektor, ...
Stale stosowane do budowy urządzeń i konstrukcji elektrowni jądrowych: rodzaje i wymagania jakościowe wg ASME i AFCEN
W obliczu planów budowy elektrowni atomowej w Polsce warto zapoznać się z wytycznymi dotyczącymi stosowanych przy tej budowie materiałów. Z artykułu dowiesz się:
Znamy laureatów nagrody Złoty Medal targów MODERNLOG 2024
Poznaliśmy produkty wyróżnione prestiżową nagrodą Złotego Medalu na targach Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG 2024 oraz ITM INDUSTRY EUROPE 2024. Laureaci zawalczą teraz o Złoty Medal Wybór Konsumentów. W minionym tygod...
Konferencja PractiCORR 2025
Międzynarodowa konferencja PractiCORR 2025 to nowe wydarzenie, którego pomysłodawcą i organizatorem jest Polskie Stowarzyszenie Korozyjne. Konferencja PractiCORR 2025, której tematyka skupia się na praktycznych zagadnieniach ochro...
Przyszłość rynku stali: jak sektor hutniczy reaguje na globalne wyzwania?
Sytuacja w Ukrainie, napięcia międzynarodowe oraz zmiany w polityce handlowej kluczowych graczy, jak Unia Europejska czy Chiny, kształtują nową rzeczywistość dla branży hutniczo-wydobywczej. Jak wygląda obecnie rynek stali? W oblicz...
Kalendarium wydarzeń
Relacje
OpenHouse 2024: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizowała Dni Otwarte OpenHouse 2024, które odbyły się 12 i 13 września br. Wydarzenie przyciągnęło ponad 200 gości reprezentują...
Sprawdź więcejPolitechnika Krakowska ma nowe laboratorium
25 kwietnia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Ultraprecyzyjnych Pomiarów Współrzędnościowych. &...
Sprawdź więcejSeminarium Obróbki Laserowej 22 marca 2024
22 marca 2024, podczas targów STOM, odbyło się Seminarium Obróbki Laserowej, organizowane przez Politechnikę Świętokrzyską. Zapraszamy do zapoznania się z fo...
Sprawdź więcejKonferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”
20 marca, drugiego dnia targów STOM, odbyła się konferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”, której organizatorem była redakcja portalu dlaprodukcji.pl i dw...
Sprawdź więcej