Rozwiązania transportu wewnętrznego w magazynach wysokiego składowania
Są odpowiedzią na pytanie, jak zmieścić dużą liczbę palet na stosunkowo niewielkiej powierzchni. Ich obsługa jest jednak wyjątkowo trudna. Artykuł stanowi krótki przegląd rozwiązań transportu wewnętrznego w magazynach wysokiego składowania – od typów stosowanych w nich systemów po wyliczenie kilku konkretnych rozwiązań produktowych.
Magazyny wysokiego składowania to bardzo specyficzne obiekty logistyczne. Podstawową wyróżniającą je cechą jest organizacja procesów transportu wewnętrznego dążąca do maksymalizacji gęstości składowania poprzez zastosowanie wielokondygnacyjnych regałów (do kilkunastu metrów wzwyż) oraz wąskich alejek roboczych pomiędzy nimi (poniżej 2 m). Choć pozwala to zmieścić w przeliczeniu na metr kwadratowy obiektu dużą liczbę miejsc paletowych, tego rodzaju aranżacja przestrzeni wiąże się z licznymi trudnościami – poczynając od kwestii niewielkiego marginesu bezpieczeństwa podczas manewrowania wózkami, po drgania o dużej amplitudzie przeszkadzające w kompletacji na najwyższych kondygnacjach regałów. By niwelować negatywny wpływ tych uwarunkowań na bezpieczeństwo i wydajność pracy, w magazynach wysokiego składowania korzysta się z najbardziej zaawansowanych rozwiązań intralogistycznych.
Wózki zoptymalizowane pod kątem użycia w tego typu obiektach wyróżniają się licznymi usprawnieniami konstrukcyjnymi i dostępnością licznych systemów wsparcia operatora. W artykule wskazujemy na rozwiązania transportu wewnętrznego będące odpowiedzią na wyzwania pracy w magazynie wysokiego składowania.
Przeciw drganiom na wysokości
Zarówno w przypadku wózków o dużym zasięgu wzwyż, w których operator pozostaje w kabinie pojazdu na podłożu, jak i w pojazdach kompletacji pionowej, w których wjeżdża się na najwyższe piętra regału, mamy do czynienia z drganiami masztu. Ich amplituda zwiększa się wraz z długością ramienia oraz masą ładunku. Wraz z nią rośnie skala potencjalnych strat czasu marnowanego na czekanie, aż wibracje ustaną.
Podejmowanie pracy, zanim konstrukcja w pełni się ustabilizuje, jest z kolei niebezpieczne – niesie bowiem ryzyko nieprecyzyjnego umieszczenia palety w regale. Może to skutkować niekorzystnym przesunięciem środka ciężkości utrudniającym późniejsze pobranie ładunku. W ekstremalnych przypadkach, gdy towar wystaje poza obrys regału, znacząco rośnie prawdopodobieństwo uszkodzenia jego bądź infrastruktury magazynowej i powstaje potencjalne zagrożenie dla operatora i innych pracowników.
Jednym z rozwiązań pozwalających przyspieszyć redukcję wibracji jest system aktywnej stabilizacji masztu (ALS, ang. Active Load Stabilisation). Zamontowany w maszcie wózka tensometr na bieżąco dokonuje pomiarów drgań ładunku i przekazuje dane na ich temat do komputera pokładowego z oprogramowaniem ALS. System analizuje informacje z czujników i natychmiast reaguje na ich odczyty automatycznym wyrównaniem drgań i odgięcia masztu. Działa przeciwstawnie do oddziałujących na niego sił, prowadząc do wygaszenia wibracji po zaledwie kilku sekundach.
Redukując nawet o 80% czas potrzebny na całkowitą redukcję drgań masztu, system nie tylko przyspiesza wykonywanie poszczególnych zadań, ale również zwiększa precyzję ich realizacji. Gwarantując dokładne umiejscowienie ładunków w rekordowo krótkim czasie, układ ALS ma istotny pośredni wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa magazynów wysokiego składowania obsługiwanych przez operatorów.
W przypadku wózków służących do kompletacji zamówień powyżej 7,5-10 m odczuwalny jest wpływ jakości posadzki oraz szybkości wózka na liczbę i nasilenie drgań. W związku z tym na większych wysokościach wprowadza się ograniczenia prędkości jazdy i dąży do zachowania jednolitej powierzchni posadzki. Na rynku dostępne są na przykład służące temu usługi szlifowania betonu. Alternatywą dla tego rodzaju inwestycji jest wyposażenie wózka w System Aktywnej Kompensacji Podłoża (AFC, ang. Active Floor Compensation). Zamiast tylko tłumić drgania masztu ograniczające efektywność kompletacji na najwyższych kondygnacjach regałów, system u podstaw eliminuje jedną z przyczyn ich powstawania.
Jego czujniki rejestrują względną wysokość kół na osiach nośnych. Ich położenie jest natychmiast wyrównywane w odpowiedzi na różniące się odczyty. Dzięki szybkim procesorom wykorzystanym w systemie reaguje on bez najmniejszych opóźnień nawet przy względnie dużych prędkościach jazdy. W związku z tym rama pojazdu jest przez cały czas wypoziomowana, a maszt – w efekcie – utrzymany w idealnym pionie. Pozwala to do minimum ograniczyć jego drgania, umożliwiając tym samym sprawniejsze wykonywanie zadań przeładunkowych.
Może zainteresować Cię artykuł: > (otwiera się na nowej zakładce)”>Regały stałe vs. przejezdne – innowacje w obszarze magazynów >>
Mogą zainteresować Cię również
Programista robotów: Gdzie pracować? Video z ekspertem.
Zapraszamy do obejrzenia drugiej części nagrania z ekspertką – Dobromiłą Włodarską (robotycy.com) na temat pracy programisty robotów przemysłowych.
Transformacja polskiego przemysłu stalowego na europejskim rynku stali. Długofalowe zmiany rynkowe w ujęciu historycznym, cz. II
Z artykułu dowiesz się: czy jest szansa na obniżenie energochłonności w hutach w Polsce; czy przemysł hutniczy inwestuje w innowacyjne rozwiązania;
Targi FASTENER POLAND® – eksperci branży elementów złącznych z całego świata znowu spotkają się w Krakowie
Targi FASTENER POLAND®, które 25-26 września odbędą się w EXPO Kraków, to jedyne międzynarodowe targi elementów złącznych organizowane w Europie Środkowo-Wschodniej. Od siedmiu lat Targi FASTENER POLAND® są kluczowym forum wymiany do...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...
Polska kluczowym hubem logistycznym Europy Środkowo-Wschodniej
Raport Savills „Polska Express: All aboard the Polish Logistics freight train” wskazuje na Polskę jako rosnącą potęgę logistyczną, szczególnie w kontekście bieżących przemian geopolitycznych i ekonomicznych. Dzięki strategicznemu położeniu i szybko rozwijającej się infrastrukt...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...
Niekonwencjonalne metody kształtowania plastycznego
W artykule przedstawiono koncepcje czterech niekonwencjonalnych metod przeróbki plastycznej: kucia z oscylacyjnym skręcaniem, kucia z poprzecznym ruchem stempla, walcowania z poprzecznym ruchem walców oraz kucia segmentowego. Metody te umożliwiają wytwarzanie wyrobów o nietypo...
Współczesne trendy rozwojowe w obróbce skrawaniem
Obróbka skrawaniem w technologii maszyn zajmuje miejsce w grupie obróbki kształtowej – ubytkowej. Jest wiodącą techniką wytwarzania i na razie nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Zastosowanie obróbki skrawaniem jest bardzo szerokie...
Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Dlaczego tak jest?
Starsza kadra menedżerska okazuje się głównym „hamulcowym” we wdrażaniu technologii z zakresu sztucznej inteligencji w firmach – twierdzą eksperci. Brakuje nam solidnej edukacji cyfrowej, dostosowywania prawa do zmieniającego się świata i umiejętnego wykorzystania źródeł dan...
Relacja ze szkolenia „Fotowoltaika na dachach płaskich”
12 września 2024 roku w Strykowie odbyło się szkolenie pt. „Fotowoltaika na dachach płaskich”, zorganizowane przez Stowarzyszenie DAFA. Było to pierwsze takie przedsięwzięcie w Polsce, poświęcone szczegółowym aspektom projektowania i realizacji instalacji fotowoltaicznych na d...
Przepis na sukces firmy ARSTON
Kaliska firma specjalizuje się w cięciu, wykrawaniu i gięciu długich elementów z blach. Abysprostać oczekiwaniom klientów, stawia na wysoką technologię i innowacyjne rozwiązania.Od 2011 r., czyli od początku działalności, ARSTON pracuje na obrabiarkach niemieckiegopotentata,...
Mity w spawalnictwie: video z ekspertem. Część druga.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia drugiej części nagrania o mitach, które krążą w branży spawalniczej. O mitach spawalniczych opowiada ekspertka, Paulina Grabowska-Lisowska – Międzynarodowy Inżynier Spawalnik (IWE), inspektor, ...
Polska nie może się uwolnić od węgla. Brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
W Polsce ponad połowa linii elektroenergetycznych jest starsza niż 30 lat, a spory odsetek ma już ponad pół wieku. To powoduje coraz większe utrudnienia w zakresie możliwości przyłączania odnawialnych źródeł energii – dane URE pokazują, że liczba odmów przyłączenia do sieci z ...
Znamy laureatów nagrody Złoty Medal targów MODERNLOG 2024
Poznaliśmy produkty wyróżnione prestiżową nagrodą Złotego Medalu na targach Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG 2024 oraz ITM INDUSTRY EUROPE 2024. Laureaci zawalczą teraz o Złoty Medal Wybór Konsumentów. W minionym tygod...
Kwazikryształy – aperiodyczne struktury w stopach metali
Z artykułu dowiesz się: czym są kwazikryształy;jakimi cechami się charakteryzują;gdzie mogą znaleźć zastosowanie. 5 października 2011 roku izraelski badacz Dan Shechtman o...
Sprawiedliwa transformacja: co czeka przemysł stalowy?
Rozmowa z dr. hab. Adamem Drobniakiem, prof. UE, Dziekanem Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Transformacji Regionów. Transformacja to temat, który wzbudza wiele emocji. Czy da się ją przeprowadzić bez strat w gospodar...
Kalendarium wydarzeń
Relacje
OpenHouse 2024: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizowała Dni Otwarte OpenHouse 2024, które odbyły się 12 i 13 września br. Wydarzenie przyciągnęło ponad 200 gości reprezentują...
Sprawdź więcejPolitechnika Krakowska ma nowe laboratorium
25 kwietnia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Ultraprecyzyjnych Pomiarów Współrzędnościowych. &...
Sprawdź więcejSeminarium Obróbki Laserowej 22 marca 2024
22 marca 2024, podczas targów STOM, odbyło się Seminarium Obróbki Laserowej, organizowane przez Politechnikę Świętokrzyską. Zapraszamy do zapoznania się z fo...
Sprawdź więcejKonferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”
20 marca, drugiego dnia targów STOM, odbyła się konferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”, której organizatorem była redakcja portalu dlaprodukcji.pl i dw...
Sprawdź więcej