Jakie są realne korzyści stosowania sztucznej inteligencji? AI w polskich firmach.

Nadszedł czas, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy i gdzie na polskim rynku sztuczna inteligencja zmieniła dotychczasowe reguły gry? Z badania przeprowadzonego przez SW Research na potrzeby raportu „Barometr rynku pracy 2025” wynika, że 12,2% przedsiębiorstw deklaruje korzystanie z automatyzacji i technologii AI. Częściowo wdrożyło te rozwiązania 29,4% firm, a kolejne 23,5% planuje zrobić to w najbliższym czasie. Wszystko wskazuje na to, że jesteśmy na początku drogi. Według portalu Statista wartość rynku sztucznej inteligencji w Polsce w 2025 r. wyniesie 1,59 miliarda USD. Prognozy zakładają, że do 2031 roku wzrośnie do 6,45 miliarda USD, przy średniorocznym tempie wzrostu wynoszącym 26,25%. Przyszłość jest nieprzewidywalna, ostatnie lata obfitowały w czarne łabędzie, które spowodowały, że sporo prognoz sprzed lat wylądowało w koszu. Warto przyjrzeć się gdzie i jak AI jest już wykorzystywane na polskim rynku.

Może Cię także zainteresować: Międzynarodowy PLASTPOL – światowe osiągnięcia technologii dla branży przetwórstwa tworzyw i gumy w Targach Kielce

Rozwój sztucznej inteligencji zmienia sposób, w jaki działają przedsiębiorstwa na całym świecie. Coraz więcej firm inwestuje w narzędzia AI, aby:

  • zwiększyć efektywność operacyjną,
  • zoptymalizować procesy biznesowe
  • i lepiej dostosować swoje usługi do potrzeb klientów.

W Polsce technologia ta znajduje zastosowanie w wielu sektorach – od finansów, przez logistykę, aż po e-commerce i obsługę klienta. Automatyzacja zadań, analiza danych w czasie rzeczywistym, a także zdolność do jeszcze lepszej personalizacji usług to tylko niektóre z korzyści, jakie przynosi AI.

Korzyści z wprowadzania automatyzacji z wykorzystaniem AI są ogromne: oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów operacyjnych, a także poprawa jakości procesów. Przykład z sektora retail, gdzie nasza platforma AI Console przyspieszyła proces tworzenia opisów produktów, pokazuje, jak takie rozwiązania pozwalają zaoszczędzić zasoby ludzkie i koncentrować się na innych obszarach rozwoju – mówi Małgorzata Pietraszewska, CEO 10Clouds.

Oszczędność czasu i eliminacja błędów

Małgorzata Pietraszewska i jej zespół wspomagają polskie firmy z różnych sektorów. Doskonałym przykładem efektywnego zastosowania AI jest stworzone przez nich narzędzie służące do automatyzacji procesów w sektorze finansowym, dzięki któremu skrócił się czas analizy aplikacji kredytowych z 30 do zaledwie 13 minut. Szybsze podejmowanie decyzji to nie tylko wygoda dla klienta, ale również możliwość obsługi większej liczby wniosków w tym samym czasie. W obszarze e-commerce narzędzie stworzone w oparciu o AI zautomatyzowało proces tworzenia opisów produktów, redukując czas wprowadzania nowych towarów o 90%. Automatyzacja tego procesu minimalizuje błędy i umożliwia wykorzystanie zasobów ludzkich w innych obszarach funkcjonowania firmy. AI znalazło również zastosowanie w logistyce, gdzie automatyzacja procesów tworzenia dokumentów pozwoliła na znaczne ograniczenie liczby błędów. To przełożyło się na płynniejsze funkcjonowanie łańcucha dostaw i poprawę jakości obsługi klienta.

Wszystkie te wdrożenia pokazują, jak AI pomaga firmom optymalizować koszty, zwiększać efektywność operacyjną oraz generować nowe źródła przychodów. Dzięki AI polskie firmy mogą stać się bardziej konkurencyjne na rynku, podejmować szybsze decyzje i dostosowywać produkty do potrzeb klientów w czasie rzeczywistym. Implementowanie AI to inwestowanie w przyszłość, która pozwala firmom szybciej reagować na zmiany rynkowe i utrzymywać przewagę w globalnej konkurencji – dodaje Małgorzata Pietraszewska, CEO 10Clouds.

Czytaj również: Targi Kooperacji Przemysłowej i Outsourcingu SUBCONTRACTING 2025 – Platforma Nowych Możliwości Biznesowych

Lepsza obsługa klienta i personalizacja

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje kontakt z klientami, umożliwiając firmom stosowanie narzędzi do przetwarzania języka naturalnego. Wirtualni konsultanci i chatboty pozwalają na szybsze rozwiązywanie problemów i odciążenie tradycyjnych call center.

Rozmowy z klientami dzwoniącymi do call center są teraz automatycznie transkrybowane i analizowane przez model AI. Ten proces w połączeniu z historycznymi danymi z hurtowni danych skutecznie wspiera decyzje biznesowe. Systemy AI potrafią nawet analizować na bieżąco emocje rozmówcy. Dzięki temu klienci otrzymują lepszą obsługę i lepiej dostosowaną do ich potrzeb ofertę. Zwiększa się efektywność działania konsultanta, a sama firma lepiej dostosowuje się do oczekiwań rynku – mówi Zygmunt Gorszczyński, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa.

Wsparcie w analizie danych i przewidywaniu trendów

Algorytmy potrafią analizować ogromne ilości informacji w czasie rzeczywistym, wyciągając wnioski na podstawie wzorców, które mogłyby umknąć ludzkiej analizie. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą z wyprzedzeniem identyfikować nadchodzące zmiany w preferencjach konsumentów, sezonowe wahania popytu czy potencjalne zagrożenia rynkowe – mówi Daniel Piaszczyk, Senior Partner Executive IT w Wyser.

AI jest niezastąpiona w analizie dużych zbiorów danych, odnajdywaniu ukrytych zależności i przewidywaniu trendów. W gospodarce opartej na wiedzy takie narzędzia pozwalają firmom podejmować lepsze decyzje strategiczne i szybciej reagować na zmiany rynkowe.

Automatyzacja procesu analizy danych eliminuje także błędy wynikające z ludzkiej interpretacji, zwiększając trafność podejmowanych decyzji. Sztuczna inteligencja może integrować dane z różnych źródeł. Od mediów społecznościowych, przez raporty rynkowe, po wewnętrzne systemy CRM – tworząc kompleksowy obraz sytuacji biznesowej. Takie podejście pozwala nie tylko przewidywać trendy, ale także dynamicznie dostosowywać strategie biznesowe i operacyjne w czasie rzeczywistym. Firmy mogą dynamicznie modyfikować ofertę, optymalizować ceny czy skuteczniej alokować zasoby, co przekłada się na wzrost konkurencyjności – mówi Adam Ajtner, IT Principal Consultant w Wyser.

Czytaj również: Targi narzędziem do sukcesu – podsumowanie 7. Międzynarodowych Targów Kooperacyjnych Przemysłu Narzędziowo-Przetwórczego INNOFORM®

Barometru Rynku Pracy

Technologia goni pracowników. Chcą wiedzieć więcej o AI, a firmy nie nadążają z edukacją.

Zaledwie 9% pracowników deklaruje, że nie wie, czym są automatyzacja i sztuczna inteligencja. 46,7% natomiast przyznaje, że chciałoby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Rosnące zainteresowanie technologiami idzie w parze z obawami. Od lęku przed brakiem kompetencji, przez ...

hałasu w zakładzie produkcyjnym
Partner kategorii:

Redukcja hałasu w przemyśle – wyzwanie wymagające kompleksowych działań

Hałas w zakładach przemysłowych pozostaje jednym z głównych czynników wpływających zarówno na komfort pracy, jak i na relacje zakładów z otoczeniem. Utrzymanie jego poziomu w akceptowalnych granicach to nie tylko wymóg prawny. Jest to przede wszystkim element budowania kultury...

STAL_5-6_25_FASTECH_EXPO_I_ALUMINIUM_TECH_EXPO_2025_INFO

Wrzesień pełen przemysłowych premier: FASTECH Expo i Aluminium Tech Expo 2025 w Ptak Warsaw Expo

Wrzesień 2025 roku zapowiada się jako miesiąc przełomowych wydarzeń dla branży przemysłowej w Polsce. Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie stanie się areną dwóch kluczowych targów: FASTECH Expo oraz Aluminium Tech Expo. Targi te, choć odbywają się w różnych terminach, oferują unikaln...

metoda-fff-wytwarzanie-polaczen-wielowypustowych-rys-16
Partner kategorii:

Analiza wpływu modyfikacji geometrii na pasowanie połączeń wielowypustowych wytwarzanych z zastosowaniem metody FFF

Dokładność geometryczna jest jednym z fundamentalnych kwalifikatorów poprawności procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń. Jest ona wynikiem wielu składowych, stanowiących o całościowym efekcie procesu produkcyjnego. W celu zape...

outsourcingu procesowego

Rynek magazynowy mniej spektakularny, ale bardziej przewidywalny. Dobre wieści dla sektora outsourcingu procesowego

Pierwszy kwartał 2025 roku potwierdził, że polski rynek powierzchni magazynowo – przemysłowych, mimo braku rekordowych wyników, pozostaje stabilny i dojrzewa operacyjnie. Według danych AXI IMMO oraz CBRE, całkowity popyt na te powierzchnie przekroczył 1,1 mln mkw., co oznacza ...

STAL_11-12_20_technologie_ciecia_JAKOSC_PROCESU_CIECIA_LASEROWEGO_iStock-177007701
Partner kategorii:

Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych

Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...

w-procesie-tloczenia-metody-i-techniki-eliminacji-wad-rys-5

Metody i techniki eliminacji wad w procesie tłoczenia

Procesy kształtowania blach stalowych za pomocą obróbki plastycznej są jedną z wielu technik wytwarzania elementów metalowych stosowanych w przemyśle od lat, a mimo to wymagających rozwiązań niektórych problemów technologicznych pojawiających się przy kształtowaniu blach stalo...

vanadis-4-extra-frezowanie-stali-a-powierzchnia-obrabiana

Wpływ chłodziwa i oprawki narzędziowej na chropowatość powierzchni obrabianej w procesie frezowania stali Vanadis 4

Artykuł prezentuje wyniki badań eksperymentalnych procesu frezowania stali Vanadis 4 Extra w rożnych warunkach doprowadzenia chłodziwa do strefy obróbki oraz pokazuje, jak ważny jest dobór odpowiedniej oprawki narzędziowej do określonych zadań obróbkowych. ...

Barometru Rynku Pracy

Technologia goni pracowników. Chcą wiedzieć więcej o AI, a firmy nie nadążają z edukacją.

Zaledwie 9% pracowników deklaruje, że nie wie, czym są automatyzacja i sztuczna inteligencja. 46,7% natomiast przyznaje, że chciałoby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Rosnące zainteresowanie technologiami idzie w parze z obawami. Od lęku przed brakiem kompetencji, przez ...

zagadnienia-statecznosci-konstrukcji-wedlug-eurokodow

Wybrane problemy stateczności w projektowaniu konstrukcji według Eurokodów

Zagadnienia stateczności konstrukcji budowlanych stanowią jeden z trudniejszych działów mechaniki budowli, z którym projektanci konstrukcji zmagają się na co dzień. Niezależnie od tego, czy projektujemy klasyczną drewnianą więźbę dachową, stalową belkę podsuwnicową, czy też sł...

wycinarka-laserowa-na-co-warto-zwrocic-uwage-podczas zakupu

Jak zminimalizować ryzyko awarii wycinarki laserowej?

Aby zminimalizować ryzyko awarii wycinarki laserowej, warto stosować się do kilku dobrych praktyk, które obejmują zarówno szkolenie operatorów, jak i odpowiednią konserwację oraz kontrolę parametrów urządzenia.

analiza-ryzyka-maszyny-w-oparciu-o-norme-pn-en-iso-12100-2012-fot-2

Bezpieczeństwo maszyn. Analiza ryzyka w oparciu o normę PN-EN ISO 12100:2012

Maszyny dopuszczone do użytku na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać wymagania tzw. dyrektywy maszynowej. Jednym z warunków jej spełnienia, umożliwiającym oznakowanie maszyny znakiem CE, jest wykonanie analizy ryzyka. Maszyny wp...

zloty-medal-targow-modernlog-2024-poznaj-laureatow

Znamy laureatów nagrody Złoty Medal targów MODERNLOG 2024

Poznaliśmy produkty wyróżnione prestiżową nagrodą Złotego Medalu na targach Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG 2024 oraz ITM INDUSTRY EUROPE 2024. Laureaci zawalczą teraz o Złoty Medal Wybór Konsumentów. W minionym tygod...

igp-dura-one-56-i-igp-effectives-synergia-zapewniajaca-wysoka-wydajnosc-w-technologii-malowania-proszkowego
Partner kategorii:

IGP-DURA®one 56 i IGP-Effectives®: synergia zapewniająca wysoką wydajność w technologii malowania proszkowego

W branży farb proszkowych do ochrony powierzchni kluczowe znaczenie mają wydajność, zrównoważony rozwój i jednolity odcień. Firma IGP Powder Coatings podjęła znaczący krok w tym kierunku, łącząc serię niskotemperaturowych farb proszkowych IGP-DURA®one56 z unikalną technologią ...

polish-circular-forum-juz-17-czerwca-w-warszawie-fot-6

Nowa Mapa Drogowa dla GOZ nie może pomijać mniejszych przedsiębiorstw

Polskie przedsiębiorstwa potrzebują nowej, międzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ). Obecny dokument, choć kiedyś spełniał swoją rolę, wymaga aktualizacji. Musi sprostać rosnącym wyzwaniom, stojącym zwłaszcza przed małymi i średnimi przedsiębiors...

Relacje

Katalog produktów

Sklep

STAL Metale & Nowe Technologie 3-4/2025

STAL Metale & Nowe Technologie 3-4/2025

Zamów
Nowoczesne Hale 1/2024

Nowoczesne Hale 1/2024

Zamów
Utrzymanie Ruchu 1/2024

Utrzymanie Ruchu 1/2024

Zamów
Fastener 1/2024

Fastener 1/2024

Zamów
Metody diagnostyki maszyn i urządzeń w predykcyjnym utrzymaniu ruchu

Metody diagnostyki maszyn i urządzeń w predykcyjnym utrzymaniu ruchu

Zamów
Rozwiązania energooszczędne wykorzystywane w budownictwie wielkopowierzchniowym (e-book)

Rozwiązania energooszczędne wykorzystywane w budownictwie wielkopowierzchniowym (e-book)

Zamów
Gwinty - rodzaje, wymiary, podstawowe obliczenia

Gwinty - rodzaje, wymiary, podstawowe obliczenia

Zamów
Koła zębate – projektowanie, wytwarzanie, pomiary, eksploatacja

Koła zębate – projektowanie, wytwarzanie, pomiary, eksploatacja

Zamów
Inżynieria doskonałości w procesach biznesowych. Przewodnik po teorii i dobrych praktykach

Inżynieria doskonałości w procesach biznesowych. Przewodnik po teorii i dobrych praktykach

Zamów
Metrologia. Wybrane zagadnienia (e-book)

Metrologia. Wybrane zagadnienia (e-book)

Zamów
Przewodnik po technologiach przemysłu 4.0

Przewodnik po technologiach przemysłu 4.0

Zamów
Vademecum projektanta. Budownictwo halowe (e-book)

Vademecum projektanta. Budownictwo halowe (e-book)

Zamów
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.