Czarne wykończenie cynk-niklu w produkcji elementów złącznych
Aplikacje czarnej pasywacji Cr+3 na powłoki stopowe cynk-niklu w elementach złącznych są coraz częściej określane w specyfikacjach producentów z branż motoryzacyjnej, maszynowej i rolniczej. Wykończenie cynk-niklu ma określone wymagania. Wymagania takiego wykończenia dotyczą zarówno estetyki (koloru – jednolitej, głębokiej barwy czarnej), jak i szeregu odporności, w tym przede wszystkim korozyjnej, chemicznej, termicznej, a także stopnia nawodorowania oraz współczynnika tarcia.
Z uwagi na rosnący rynek, wielkość produkcji oraz szeroki wybór rodzajów połączeń, a także wspomniane oczekiwania techniczne wytwórcy elementów złącznych stoją przed wieloma wyzwaniami, ale też i możliwościami, jakie oferują innowacyjne wielowarstwowe technologie pokryć galwanicznych. Rewolucja w rozwoju samochodów elektrycznych rozpoczęła przemianę w podzespołach i ich właściwościach dotychczas związanych z silnikami spalinowymi, jednakże zapotrzebowanie na elementy złączne z całą pewnością będzie rosło, chociażby na stabilny i bezpieczny montaż akumulatorów oraz silników elektrycznych.
W silnikach konwencjonalnych, obserwowany od niedawna trend związany ze stosowaniem materiałów lekkich, będzie kontynuowany, a jego znaczenie będzie rosło. Sztuka łączenia tych różnych materiałów, składników podwozia, nadwozia, poszczególnych komponentów będzie odgrywała coraz ważniejszą rolę w procesie projektowania i produkcji nowoczesnych aut elektrycznych. Na tle dotychczasowych podejść w produkcji funkcjonalnych pokryć w czarnym wykończeniu innowacyjna japońska technologia chromianowania oferuje otrzymanie stabilnej, jednolitej głębokiej barwy czarnej w połączeniu z parametrami odpornościowymi, w tym antykorozyjnymi oraz odpornością na ścieranie, bez potrzeby stosowania drogich i trudnych w nakładaniu uszczelniaczy, najczęściej z barwnikami, uniemożliwiającymi zastosowanie tych procesów w automatycznych liniach galwanicznych do obróbki drobnicowej. Te niespotykane, jak dotąd, właściwości nie mogły zostać niezauważone przez producentów Tier oraz OEM.
Równomierny kolor powłoki
Najtrudniejsze do osiągnięcia w produkcji czarnych elementów złącznych jest uzyskanie powłoki o równomiernej głębokiej barwie czarnej mającej wysokie odporności korozyjne (sięgające powyżej 1000 godzin w komorze solnej, zgodnie ze specyfikacjami motoryzacyjnymi), a także spełniające testy cykliczne będące coraz częściej wykorzystywanym badaniem, a tym samym wymogiem w produkcji mocowań.
Wraz ze stosowaniem zaawansowanych materiałów i ich kombinacji, jak na przykład stali wysokowytrzymałej w połączeniu z aluminium serii 6000 czy 7000, korozja galwaniczna stała się ważnym parametrem wymagań specyfikacji OEM. Bliska współpraca tych firm wytwarzających komponenty motoryzacyjne z firmą Dipsol, dostawcą rozwiązań galwanicznych do powłok funkcjonalnych, pozwala na pozyskanie bazy R&D do produkcji i optymalizacji technologii chromianowania Cr+3 na kolor czarny w całości wypełniające zapisy specyfikacji wiodących marek aut i OEM, pozwalające na osiąganie odporności korozyjnych, które do niedawna były poza zasięgiem dla pokryć w czarnym wykończeniu bez kosztownych i niełatwych w aplikacji uszczelniaczy z pigmentem (fot. 1).
Obok korozji ogniskowej coraz więcej obaw budzi również odporność chemiczna, tak w branży motoryzacyjnej, jak i rolniczej. Testy pokrycia obejmują w tym przypadku 48-godzinne zanurzenie i ekspozycję w stężonym roztworze mocznika amonowego (fot. 2 i 3). Jak widać, testy chemiczne w odniesieniu do samej pasywacji mogą powodować białe przebarwienia z efektami korozji. W tym przypadku może pomóc specjalny uszczelniacz mineralny, który można uruchomić również w automacie bębnowym (fot. 4 i 5). Na powłokach ukazanych pod mikroskopem elektronowym SEM (fot. 6-8) wymieniony uszczelniacz mineralny tworzy bardziej gęstą strukturę warstwy finalnej o niższym stopniu chropowatości.
Lżejsze elementy złączne
Równolegle z rozwojem mocowań materiałów lekkich same elementy złączne projektuje się i wytwarza z myślą o oszczędności na wadze, czy to z wykorzystaniem klejów albo spawów, czy to wyłączając dodatkowe elementy nieredukujące siły mocowania, czy też w końcu redukując sam rozmiar łączenia. Stąd niektóre wymagania techniczne zmieniły projekt łba elementu złącznego na wewnętrzne wklęsłe gniazdo (np. gniazdo sześciokątne) oraz gniazdo zewnętrzne z wypukłościami. Spowodowało to dodatkowe problemy z pokryciem łba śruby powłokami ochronnymi. W niektórych przypadkach może to doprowadzić do sytuacji, w której należy nałożyć 25 μm lub więcej powłoki/powłok dupleksowych, by otrzymać wystarczającą odporność.
Dla porównania Dipsol jest w stanie utrzymać cienką powłokę w procesie wielowarstwowym, której grubość będzie wynosiła 16 μm lub mniej (fot. 9-11). Kolejnym ważnym kryterium wyboru i wymaganiem jest określony współczynnik tarcia, pozwalający uzyskać pożądaną siłę docisku łączonych elementów. Można to osiągnąć przy użyciu wielu technik i rodzajów finalnej powłoki, najczęściej nakładanej metodą zanurzeniową na powłokę chromianową. Najczęściej stosuje się uszczelniacze z dyspersją teflonu, lubrykanty oraz woski.
Świat mocowań oznacza dziś zaspokajanie rosnących potrzeb ze strony przemysłu, przede wszystkim motoryzacji elektrycznej. Złożoność tych wymagań nakazuje producentom elementów złącznych prowadzenie badań nad rozwojem połączeń, zarówno od strony materiałowej, geometrycznej, a w końcowym efekcie dobranie optymalnego, często innowacyjnego pokrycia galwanicznego. Rozwój wymagań w kierunku rosnącej ochrony korozyjnej przy łączeniu różnych materiałów sprawia, że powłoka cynk-nikiel staje się i będzie stawać się coraz częściej wybieranym pokryciem, tak dla nowych projektów, jak i w miejsce dotychczas stosowanych pokryć cynkowych, natomiast estetyka połączeń będzie coraz częściej poszukiwała jednolitej, głębokiej barwy czarnej.
Mogą zainteresować Cię również
Programista robotów: Gdzie pracować? Video z ekspertem.
Zapraszamy do obejrzenia drugiej części nagrania z ekspertką – Dobromiłą Włodarską (robotycy.com) na temat pracy programisty robotów przemysłowych.
Transformacja polskiego przemysłu stalowego na europejskim rynku stali. Długofalowe zmiany rynkowe w ujęciu historycznym, cz. II
Z artykułu dowiesz się: czy jest szansa na obniżenie energochłonności w hutach w Polsce; czy przemysł hutniczy inwestuje w innowacyjne rozwiązania;
Targi FASTENER POLAND® – eksperci branży elementów złącznych z całego świata znowu spotkają się w Krakowie
Targi FASTENER POLAND®, które 25-26 września odbędą się w EXPO Kraków, to jedyne międzynarodowe targi elementów złącznych organizowane w Europie Środkowo-Wschodniej. Od siedmiu lat Targi FASTENER POLAND® są kluczowym forum wymiany do...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...
Nearshoring i friendshoring to szansa dla rozwoju branży TSL
W obliczu globalnych wyzwań, firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie produkcji bliżej rynków zbytu. Trend ten zyskuje na sile, a Europa staje się atrakcyjną lokalizacją dla nowych inwestycji. Szczególną popularnością cieszą się koncepcje nearshoringu i friendshori...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...
Niekonwencjonalne metody kształtowania plastycznego
W artykule przedstawiono koncepcje czterech niekonwencjonalnych metod przeróbki plastycznej: kucia z oscylacyjnym skręcaniem, kucia z poprzecznym ruchem stempla, walcowania z poprzecznym ruchem walców oraz kucia segmentowego. Metody te umożliwiają wytwarzanie wyrobów o nietypo...
Współczesne trendy rozwojowe w obróbce skrawaniem
Obróbka skrawaniem w technologii maszyn zajmuje miejsce w grupie obróbki kształtowej – ubytkowej. Jest wiodącą techniką wytwarzania i na razie nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Zastosowanie obróbki skrawaniem jest bardzo szerokie...
Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Dlaczego tak jest?
Starsza kadra menedżerska okazuje się głównym „hamulcowym” we wdrażaniu technologii z zakresu sztucznej inteligencji w firmach – twierdzą eksperci. Brakuje nam solidnej edukacji cyfrowej, dostosowywania prawa do zmieniającego się świata i umiejętnego wykorzystania źródeł dan...
Relacja ze szkolenia „Fotowoltaika na dachach płaskich”
12 września 2024 roku w Strykowie odbyło się szkolenie pt. „Fotowoltaika na dachach płaskich”, zorganizowane przez Stowarzyszenie DAFA. Było to pierwsze takie przedsięwzięcie w Polsce, poświęcone szczegółowym aspektom projektowania i realizacji instalacji fotowoltaicznych na d...
Przepis na sukces firmy ARSTON
Kaliska firma specjalizuje się w cięciu, wykrawaniu i gięciu długich elementów z blach. Abysprostać oczekiwaniom klientów, stawia na wysoką technologię i innowacyjne rozwiązania.Od 2011 r., czyli od początku działalności, ARSTON pracuje na obrabiarkach niemieckiegopotentata,...
Mity w spawalnictwie: video z ekspertem. Część druga.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia drugiej części nagrania o mitach, które krążą w branży spawalniczej. O mitach spawalniczych opowiada ekspertka, Paulina Grabowska-Lisowska – Międzynarodowy Inżynier Spawalnik (IWE), inspektor, ...
Polska nie może się uwolnić od węgla. Brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
W Polsce ponad połowa linii elektroenergetycznych jest starsza niż 30 lat, a spory odsetek ma już ponad pół wieku. To powoduje coraz większe utrudnienia w zakresie możliwości przyłączania odnawialnych źródeł energii – dane URE pokazują, że liczba odmów przyłączenia do sieci z ...
Znamy laureatów nagrody Złoty Medal targów MODERNLOG 2024
Poznaliśmy produkty wyróżnione prestiżową nagrodą Złotego Medalu na targach Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG 2024 oraz ITM INDUSTRY EUROPE 2024. Laureaci zawalczą teraz o Złoty Medal Wybór Konsumentów. W minionym tygod...
Kwazikryształy – aperiodyczne struktury w stopach metali
Z artykułu dowiesz się: czym są kwazikryształy;jakimi cechami się charakteryzują;gdzie mogą znaleźć zastosowanie. 5 października 2011 roku izraelski badacz Dan Shechtman o...
Sprawiedliwa transformacja: co czeka przemysł stalowy?
Rozmowa z dr. hab. Adamem Drobniakiem, prof. UE, Dziekanem Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Transformacji Regionów. Transformacja to temat, który wzbudza wiele emocji. Czy da się ją przeprowadzić bez strat w gospodar...
Kalendarium wydarzeń
Relacje
OpenHouse 2024: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizowała Dni Otwarte OpenHouse 2024, które odbyły się 12 i 13 września br. Wydarzenie przyciągnęło ponad 200 gości reprezentują...
Sprawdź więcejPolitechnika Krakowska ma nowe laboratorium
25 kwietnia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Ultraprecyzyjnych Pomiarów Współrzędnościowych. &...
Sprawdź więcejSeminarium Obróbki Laserowej 22 marca 2024
22 marca 2024, podczas targów STOM, odbyło się Seminarium Obróbki Laserowej, organizowane przez Politechnikę Świętokrzyską. Zapraszamy do zapoznania się z fo...
Sprawdź więcejKonferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”
20 marca, drugiego dnia targów STOM, odbyła się konferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”, której organizatorem była redakcja portalu dlaprodukcji.pl i dw...
Sprawdź więcej