Co roku korozja niszczy 25 mln ton stali
W ciągu roku na świecie korozja niszczy 25 mln ton stali. Globalny roczny koszt strat z nią związanych wynosi około 2,5 biliona dolarów. Mimo nowych metod ochrony nadal nie umiemy wyeliminować tego procesu – podkreśla dr Adrian Gudwański z Uniwersytetu Śląskiego.
24 kwietnia przypada Światowy Dzień Świadomości Korozyjnej, którego celem jest przekazywanie społeczeństwu zagrożeń, jakie wynikają z korodowania materiałów.
Czytaj też >> Te sektory to branże przyszłości. Są jednak bariery w ich rozwoju w Polsce
Korozja: jak poważny to problem?
„Problem korozji dotyka praktycznie wszystkich obszarów infrastruktury, między innymi budownictwa, przemysłu motoryzacyjnego, lotniczego, morskiego, chemicznego czy naftowego. Oprócz strat materiałowych czy finansowych korozja może doprowadzić pośrednio lub bezpośrednio także do strat bardziej tragicznych w skutkach – strat zdrowia i/lub życia ludzkiego” – podkreślił dr Gudwański z Laboratorium Badań Korozyjnych mieszczącym się w Instytucie Inżynierii Materiałowej Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego (UŚ). Tekst na ten temat został opublikowany na stronie uczelni.
Jak szacują eksperci UŚ, w ciągu roku na naszej planecie ulega zniszczeniu przez korozję 25 mln ton stali. Globalny roczny koszt strat z nią związanych szacuje się na 2,5 biliona dolarów. W Polsce koszty usuwania zniszczeń korozyjnych wynoszą około 90 miliardów złotych rocznie.
Korozja przyczyną katastrof
W swoim artykule doktor przytoczył przykłady katastrof lotniczych, w których rolę odegrała korozja. Jedną z nich była katastrofa samolotu MiG-23M. 4 lipca 1989 r. radziecki samolot wystartował z wojskowego lotniska Kołobrzeg-Bagicz i kierował się w stronę Morza Bałtyckiego. Po starcie pilot pułkownik Nikołaj Skurdin stwierdził, że silnik uległ uszkodzeniu bądź wyłączeniu i opuścił maszynę bezpiecznie, katapultując się. Samolot leciał jednak jeszcze około 900 km, po czym finalnie rozbił się w mieście Kortrijk. W wyniku katastrofy śmieć poniosła 1 osoba – mieszkaniec Kortrijk.
Śledztwo przeprowadzone po rozbiciu się samolotu wykazało, że silnik nie uległ uszkodzeniu całkowicie. Na skutek korozji elektrochemicznej jednego z elementów układu elektrycznego chwilowo nastąpił spadek jego mocy.
„Po katapultowaniu się pilota obroty silnika uległy zwiększeniu do wartości maksymalnej. To spowodowało wzbicie się samolotu na wysokość 12300 metrów. Włączony system kontrolujący parametry lotu (autopilot) – w który samolot był wyposażony – utrzymywał samolot w powietrzu po wyznaczonym kursie i wysokości, aż do wyczerpania paliwa i rozbicia się o ziemię” – wyjaśnił specjalista.
Kolejnym przytoczonym przez doktora przykładem jest katastrofa lotu Aloha Airlines 243. Wylądował uszkodzony 28 kwietnia 1988 r. na lotnisku Kahului na wyspie Maui na Hawajach. Podczas trwania lotu pasażerowie usłyszeli hałas dobiegający z górnej części kadłuba oraz zaobserwowali pęknięcie w poszyciu. W wyniku jego szybkiego powiększania się doszło do eksplozywnej dekompresji, powodującej oderwanie dużego fragmentu poszycia.
Załogę Aloha Airlines zmuszono do szybkiego zejścia na wysokość umożliwiającą oddychanie powietrzem atmosferycznym, a następnie do awaryjnego lądowania. Samolot z powodzeniem wylądował, mimo, że dodatkowo podczas szybkiego zniżania przestał działać lewy silnik. W wyniku uszkodzenia samolotu 65 osób zostało rannych, a 1 osoba zginęła.
Groźne konsekwencje
„W wyniku śledztwa przeprowadzonego przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu jako bezpośrednią przyczynę katastrofy uznano zmęczenie materiału połączone z korozją szkieletu samolotu. Korozję spowodowała duża wilgotność panująca w rejonie Hawajów. Samolot wykonywał na tym obszarze częste loty przez okres niemalże 20 lat” – zaznaczył dr Gudwański.
Powyższe przykłady katastrof pokazują, że korozja cały czas stanowi poważny problem.
„Kwestia zabezpieczeń antykorozyjnych samolotów jest kwestią szalenie istotną” – podsumował dr Adrian Gudwański. Przytoczył także dane globalnego dostawcy danych dotyczących podróży, Official Aviation Guide of the Airways. Według niego od początku 2024 r. na całym świecie odbyło się ponad 8 mln lotów. Każdy z samolotów wykonujący lot narażony był na awarie spowodowane przez korozję.
Źródło: Nauka w Polsce
Mogą zainteresować Cię również

Technologia goni pracowników. Chcą wiedzieć więcej o AI, a firmy nie nadążają z edukacją.
Zaledwie 9% pracowników deklaruje, że nie wie, czym są automatyzacja i sztuczna inteligencja. 46,7% natomiast przyznaje, że chciałoby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Rosnące zainteresowanie technologiami idzie w parze z obawami. Od lęku przed brakiem kompetencji, przez ...
Redukcja hałasu w przemyśle – wyzwanie wymagające kompleksowych działań
Hałas w zakładach przemysłowych pozostaje jednym z głównych czynników wpływających zarówno na komfort pracy, jak i na relacje zakładów z otoczeniem. Utrzymanie jego poziomu w akceptowalnych granicach to nie tylko wymóg prawny. Jest to przede wszystkim element budowania kultury...

Wrzesień pełen przemysłowych premier: FASTECH Expo i Aluminium Tech Expo 2025 w Ptak Warsaw Expo
Wrzesień 2025 roku zapowiada się jako miesiąc przełomowych wydarzeń dla branży przemysłowej w Polsce. Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie stanie się areną dwóch kluczowych targów: FASTECH Expo oraz Aluminium Tech Expo. Targi te, choć odbywają się w różnych terminach, oferują unikaln...
Analiza wpływu modyfikacji geometrii na pasowanie połączeń wielowypustowych wytwarzanych z zastosowaniem metody FFF
Dokładność geometryczna jest jednym z fundamentalnych kwalifikatorów poprawności procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń. Jest ona wynikiem wielu składowych, stanowiących o całościowym efekcie procesu produkcyjnego. W celu zape...

Rynek magazynowy mniej spektakularny, ale bardziej przewidywalny. Dobre wieści dla sektora outsourcingu procesowego
Pierwszy kwartał 2025 roku potwierdził, że polski rynek powierzchni magazynowo – przemysłowych, mimo braku rekordowych wyników, pozostaje stabilny i dojrzewa operacyjnie. Według danych AXI IMMO oraz CBRE, całkowity popyt na te powierzchnie przekroczył 1,1 mln mkw., co oznacza ...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...

Metody i techniki eliminacji wad w procesie tłoczenia
Procesy kształtowania blach stalowych za pomocą obróbki plastycznej są jedną z wielu technik wytwarzania elementów metalowych stosowanych w przemyśle od lat, a mimo to wymagających rozwiązań niektórych problemów technologicznych pojawiających się przy kształtowaniu blach stalo...

Wpływ chłodziwa i oprawki narzędziowej na chropowatość powierzchni obrabianej w procesie frezowania stali Vanadis 4
Artykuł prezentuje wyniki badań eksperymentalnych procesu frezowania stali Vanadis 4 Extra w rożnych warunkach doprowadzenia chłodziwa do strefy obróbki oraz pokazuje, jak ważny jest dobór odpowiedniej oprawki narzędziowej do określonych zadań obróbkowych. ...

Technologia goni pracowników. Chcą wiedzieć więcej o AI, a firmy nie nadążają z edukacją.
Zaledwie 9% pracowników deklaruje, że nie wie, czym są automatyzacja i sztuczna inteligencja. 46,7% natomiast przyznaje, że chciałoby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Rosnące zainteresowanie technologiami idzie w parze z obawami. Od lęku przed brakiem kompetencji, przez ...

Wybrane problemy stateczności w projektowaniu konstrukcji według Eurokodów
Zagadnienia stateczności konstrukcji budowlanych stanowią jeden z trudniejszych działów mechaniki budowli, z którym projektanci konstrukcji zmagają się na co dzień. Niezależnie od tego, czy projektujemy klasyczną drewnianą więźbę dachową, stalową belkę podsuwnicową, czy też sł...

Jak zminimalizować ryzyko awarii wycinarki laserowej?
Aby zminimalizować ryzyko awarii wycinarki laserowej, warto stosować się do kilku dobrych praktyk, które obejmują zarówno szkolenie operatorów, jak i odpowiednią konserwację oraz kontrolę parametrów urządzenia.
Fizyczne i technologiczne podstawy procesu spawania łukowego w osłonie gazowej GMA – cz. 2
W drugiej części artykułu przedstawiono technologiczne podstawy spawania GMA. Z artykułu dowiesz się:

Bezpieczeństwo maszyn. Analiza ryzyka w oparciu o normę PN-EN ISO 12100:2012
Maszyny dopuszczone do użytku na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać wymagania tzw. dyrektywy maszynowej. Jednym z warunków jej spełnienia, umożliwiającym oznakowanie maszyny znakiem CE, jest wykonanie analizy ryzyka. Maszyny wp...

Znamy laureatów nagrody Złoty Medal targów MODERNLOG 2024
Poznaliśmy produkty wyróżnione prestiżową nagrodą Złotego Medalu na targach Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG 2024 oraz ITM INDUSTRY EUROPE 2024. Laureaci zawalczą teraz o Złoty Medal Wybór Konsumentów. W minionym tygod...
IGP-DURA®one 56 i IGP-Effectives®: synergia zapewniająca wysoką wydajność w technologii malowania proszkowego
W branży farb proszkowych do ochrony powierzchni kluczowe znaczenie mają wydajność, zrównoważony rozwój i jednolity odcień. Firma IGP Powder Coatings podjęła znaczący krok w tym kierunku, łącząc serię niskotemperaturowych farb proszkowych IGP-DURA®one56 z unikalną technologią ...

Nowa Mapa Drogowa dla GOZ nie może pomijać mniejszych przedsiębiorstw
Polskie przedsiębiorstwa potrzebują nowej, międzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ). Obecny dokument, choć kiedyś spełniał swoją rolę, wymaga aktualizacji. Musi sprostać rosnącym wyzwaniom, stojącym zwłaszcza przed małymi i średnimi przedsiębiors...
Kalendarium wydarzeń
Relacje
OpenHouse 2024: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizowała Dni Otwarte OpenHouse 2024, które odbyły się 12 i 13 września br. Wydarzenie przyciągnęło ponad 200 gości reprezentują...
Sprawdź więcejPolitechnika Krakowska ma nowe laboratorium
25 kwietnia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Ultraprecyzyjnych Pomiarów Współrzędnościowych. &...
Sprawdź więcejSeminarium Obróbki Laserowej 22 marca 2024
22 marca 2024, podczas targów STOM, odbyło się Seminarium Obróbki Laserowej, organizowane przez Politechnikę Świętokrzyską. Zapraszamy do zapoznania się z fo...
Sprawdź więcejKonferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”
20 marca, drugiego dnia targów STOM, odbyła się konferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”, której organizatorem była redakcja portalu dlaprodukcji.pl i dw...
Sprawdź więcej