Transformacja cyfrowa w logistyce: technologia to nie wszystko

Wdrożenia sztucznej inteligencji, robotyzacji i automatyzacji w logistyce przebiegają w Polsce zbyt wolno, oceniają eksperci. Kluczowe znaczenie w tym procesie ma nie tylko ograniczona infrastruktura IT, ale także niedobór wykwalifikowanych pracowników i brak kompetencji cyfrowych.Dotyczy to również kadry zarządzającej, ponieważ to ona wyznacza kierunek transformacji i decyduje o jej wdrożeniu. W dalszej kolejności barierami są obawy o bezpieczeństwo danych, obawy pracowników, w mniejszym stopniu to koszty wdrożenia.

fot. iStock

Czytaj także: Doktorat wdrożeniowy jako ważna ścieżka rozwoju innowacji w przedsiębiorstwach

Technologia dostępna, ale wdrożenia powolne

Choć liczba rozwiązań z zakresu AI i automatyzacji lawinowo rośnie, to ich adaptacja w sektorze TSL pozostaje ograniczona. Jak wskazuje analiza Polskiego Stowarzyszenia Informatycznego, wiele firm logistycznych dopiero rozpoczyna proces cyfrowej transformacji. Działania koncentrują się na pilotażowych wdrożeniach, takich jak prognozowanie popytu, optymalizacja tras oraz zarządzanie stanami magazynowymi. Z kolei dane Polskiego Instytutu Transportu Drogowego pokazują, że automatyzację procesów w logistyce kontraktowej realizuje obecnie zaledwie 6% firm. Według raportu „Cyfrowa spedycja”, dwie trzecie organizacji posiada formalną strategię cyfryzacji, a inwestycje w automatyzację są nadal incydentalne.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w branży transportu i logistyki – stan wdrożenia i wyzwania

Z „Barometru Rynku Pracy” Gi Group Holding wynika, że 20% firm transportowych i logistycznych korzysta z automatyzacji i sztucznej inteligencji. Dodatkowo 31% przedsiębiorstw wdraża te technologie tylko w wybranych obszarach działalności. Jednocześnie 19% planuje ich wdrożenie, natomiast 27% nie rozważa podjęcia takich kroków.

Różnice w ocenie poziomu wdrożenia automatyzacji i AI mogą wynikać z odmiennego rozumienia tych pojęć. W badaniu Gi Group Holding przedsiębiorcy definiowali je głównie jako usprawnienie procesów produkcyjnych i operacyjnych (47,3% wskazań). Dla 33,9% firm oznaczały one integrację systemów IT w celu poprawy efektywności pracy. Z kolei 32,7% respondentów wskazało na wykorzystanie danych i narzędzi cyfrowych do podejmowania decyzji. Natomiast 28,6% uznało, że automatyzacja i AI służą zastępowaniu pracy ludzkiej w rutynowych zadaniach.

Automatyzacja to dziś nie tylko wyzwanie technologiczne. Nawet najlepsze narzędzia nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, jeśli firma nie posiada zasobów i struktur zdolnych do ich wdrożenia, a następnie  dalszego rozwoju. Kluczowi są liderzy, którzy potrafią przełożyć wizję digitalizacji na konkretne procesy i zadania. Niezbędne jest również wsparcie zespołów – zarówno w zakresie wiedzy technicznej, jak i umiejętności organizacyjnych i miękkich. Przekształcenie logistyki wymaga budowy kultury operacyjnej, która będzie wspierać nowe podejście do zarządzania – wyjaśnia Agnieszka Mazurek-Szulim, Manager – Manufacturing & Supply Chain w Wyser Executive Search.

Zaawansowane technologie wdrażają głównie duże centra logistyczne i dystrybucyjne. W takich miejscach skala operacji uzasadnia kosztowne inwestycje w nowoczesne systemy. Firmy sięgają tam po przenośniki, automatyczne regały oraz roboty mobilne. Dzięki nim usprawniają procesy, zwiększają wydajność i ograniczają ryzyko błędów. Natomiast małe i średnie przedsiębiorstwa – odpowiadające za większość rynku – wciąż bazują na manualnych procesach. Barierami są zarówno wysokie koszty technologii, jak i ograniczony dostęp do wykwalifikowanej kadry zdolnej do ich wdrażania i utrzymania.

Ograniczenia decydujące o powodzeniu zmian

Pomimo deklarowanego zainteresowania transformacją, firmy nadal napotykają poważne bariery wdrożeniowe. Raport PARP „Wsparcie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw – wnioski na przyszłość” wskazuje kilka głównych barier rozwoju. Największe przeszkody to wysokie koszty inwestycji i brak odpowiednich kompetencji technologicznych. Problemy sprawia też niedostateczne przygotowanie organizacyjne firm do wdrażania nowych technologii.

Z kolei z „Barometru Rynku Pracy” Gi Group Holding wynika, że rozwój automatyzacji w logistyce hamują głównie ograniczenia techniczne. Taki problem wskazało 30% przedsiębiorstw z sektora transportowo-logistycznego. Innym istotnym czynnikiem jest deficyt specjalistów oraz kompetencji (27%), przy czym równie ważnym powodem jest brak wiedzy kadry zarządzającej – 26%. W dalszej kolejności firmy wskazują na bezpieczeństwo danych  (24%) oraz opór organizacyjny (19%), oznaczający brak akceptacji i obawy pracowników. Na uwagę zwracają koszty wdrożenia, które wydają się mniejszą przeszkodą w przypadku firm sektora – 17%.

O sukcesie transformacji decydują więc nie tylko dostępne technologie czy budżet, ale kompetencje zespołu, w tym kadry zarządzającej. W logistyce kluczowa staje się umiejętność łączenia wiedzy strategicznej z operacyjną. Ważne jest identyfikowanie procesów o największym potencjale automatyzacyjnym. Równie istotne pozostaje planowanie zmian i dbanie o ich spójność w całej organizacji.

Także raport EY Polska „Cyfrowa transformacja 2024” wskazuje, że brak kompetencji wewnętrznych to jedna z głównych barier wdrażania nowoczesnych rozwiązań. W branży TSL to właśnie kadra zarządzająca staje się kluczowym czynnikiem powodzenia transformacji. Chodzi nie tylko o znajomość systemów, ale zdolność zarządzania zmianą, kształtowania kultury cyfrowej i prowadzenia zespołów w dynamicznym środowisku.

–  Brakuje nie tylko ekspertów od systemów IT, w tym klasy WMS. Kluczowym wyzwaniem jest niedobór liderów, którzy wyznaczają kierunek zmian, potrafią łączyć znajomość procesów logistycznych z kompetencjami w obszarze zmian technologicznych – tłumaczy Agnieszka Mazurek-Szulim.

Jak podkreślają eksperci, skuteczny lider transformacji nie działa w izolacji – musi współpracować z działami technologicznymi, ale też rozumieć ograniczenia operacyjne. Takie kompetencje rozwija się nie tylko poprzez szkolenia, ale przede wszystkim poprzez praktykę w realizacji projektów wdrożeniowych.

Cyfryzacja wymaga gotowości organizacyjnej

Analiza KPMG „Monitor transformacji cyfrowej biznesu 2024” pokazuje, że zaledwie 33% firm planuje zwiększenie nakładów na cyfryzację w najbliższych 12 miesiącach, a tylko 18% przewiduje zwiększenie zatrudnienia w tym obszarze. To dowód, że niedobór zasobów ludzkich i brak strategicznego podejścia wciąż pozostają istotnym ograniczeniem.

– Największym zagrożeniem dla polskiego przemysłu, w tym dla firm sektora logistyki i transportu jest nie tylko niepewność gospodarcza, ale także brak decyzji o inwestycjach w rozwój. Jednak automatyzacja, cyfryzacja czy działania propagujące „clean industry” to dziś po prostu konieczność, która decyduje o przewadze konkurencyjnej. Firmy, które potraktują te obszary jako element długofalowej strategii, a nie dodatkowy koszt, będą w stanie skutecznie odpowiedzieć na wyzwania rynku – tłumaczy Danuta Protasewicz, Manager Regionalna w Grafton Recruitment.

Konieczne jest prowadzenie zrównoważonych działań – jednoczesne inwestowanie w infrastrukturę technologiczną i rozwój kompetencji pracowników. Bez tego cyfryzacja będzie postrzegana jako doraźny projekt, a nie stały proces budujący przewagę konkurencyjną.

Wyzwanie nie dotyczy dziś wyłącznie wyboru narzędzi. To przede wszystkim kwestia przygotowania organizacyjnego. Aby transformacja była skuteczna, potrzebne są działania spójne ze strategią i strukturą firmy, ale też z jej kulturą pracy – podkreśla Paweł Prociak, Dyrektor Zarządzający Wyser Executive Search.

Nowa struktura kompetencyjna rynku pracy

Postępująca automatyzacja oraz cyfryzacja zmieniają profil zatrudnienia w logistyce. Klasyczne role fizyczne stopniowo ustępują miejsca stanowiskom łączącym umiejętności techniczne, analityczne i organizacyjne. Powstają funkcje hybrydowe, które wymagają jednoczesnego zrozumienia procesów operacyjnych i zdolności do pracy z systemami klasy WMS czy TMS.

Według raportu PARP „Wsparcie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw – wnioski na przyszłość”, firmy logistyczne sygnalizują trudności w pozyskiwaniu pracowników o niezbędnych kompetencjach cyfrowych. Problemem jest nie tylko brak specjalistycznej wiedzy, ale też niewystarczające umiejętności miękkie – takie jak adaptacyjność, myślenie procesowe i praca zespołowa.

Z kolei „Barometr Rynku Pracy” wskazuje, że procesach rekrutacji firmy z sektora transportu i logistyki najczęściej zmagają się z rezygnacją kandydatów (44%), niedopasowaniem kompetencji (41%) oraz brakiem kandydatów (33%). Wyzwaniem, choć mniejszym, są także wysokie oczekiwania finansowe (26%) oraz trudności związane z trybem pracy – najczęściej zmianowym (23%). To potwierdza, że ograniczony dostęp do wykwalifikowanej kadry nie tylko utrudnia bieżące procesy rekrutacyjne, ale także stanowi istotną barierę dla wdrażania i skalowania nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Dostęp do nowoczesnych technologii to dziś tylko połowa sukcesu. Równie istotne są kompetencje całego zespołu – od liderów, którzy wyznaczają kierunek transformacji, po pracowników realizujących codzienne procesy. Tylko współpraca wszystkich szczebli i budowa kultury organizacyjnej wspierającej cyfryzację pozwalają osiągnąć oczekiwane efekty – wyjaśnia Agnieszka Mazurek-Szulim, Manager Manufacturing & Supply Chain w Wyser Executive Search.

Może Cię także zainteresować: PERN planuje budowę nowych magazynów paliw. Zaplanowane na przyszły rok inwestycje sięgną 560 mln zł

Źródło: GiGroup Holding

Zbyt mało polskich firm i inwestorów stawia na wysokie technologie. Tracimy szanse na przyspieszony rozwój Polski

Polskie firmy coraz chętniej korzystają z nowych technologii, jednak nadal rzadko inwestują w automatyzację i robotyzację. Brakuje też zaangażowania w krajowe start-upy oraz firmy deep tech. Brakuje też mechanizmów, które umożliwiałyby start-upom wdrażanie innowacji na większą...

Partner kategorii:

Zaawansowana robotyka i systemy oparte na sztucznej inteligencji w miejscu pracy

Nowe technologie w miejscu pracy tworzą zarówno wyzwania, jak i możliwości. Zaawansowana robotyka i systemy oparte na sztucznej inteligencji nie stanowią tu wyjątku. Analizując obecną literaturę dotyczącą możliwych skutków można dostrzec szereg powtarzających się czynników. Mo...

metoda-fff-wytwarzanie-polaczen-wielowypustowych-rys-16
Partner kategorii:

Analiza wpływu modyfikacji geometrii na pasowanie połączeń wielowypustowych wytwarzanych z zastosowaniem metody FFF

Dokładność geometryczna jest jednym z fundamentalnych kwalifikatorów poprawności procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń. Jest ona wynikiem wielu składowych, stanowiących o całościowym efekcie procesu produkcyjnego. W celu zape...

Transport na zakręcie: paliwo, opłaty i brak kierowców największymi wyzwaniami branży

Wysokie koszty paliwa, rosnące opłaty drogowe i dramatyczny brak kierowców – to największe bariery wskazywane dziś przez firmy transportowe. Z najnowszego badania Bibby Financial Services, zrealizowanego przez Keralla Research we wrześniu 2025 r., wynika, że 35 proc. przewoźni...

Partner kategorii:

ArcelorMittal Poland kontynuuje inwestycje w dąbrowskim oddziale. Projekty zmniejszające oddziaływanie na środowisko i zwiększające bezpieczeństwo są warte niemal 100 mln zł

W tym roku ArcelorMittal Poland w dąbrowskim oddziale realizuje wiele inwestycji. Modernizuje instalację odpylania wywrotnic wagonowych koksu. Remontuje instalację granulacji żużla w zakładzie wielkie piece. Modernizuje system odpylania stacji argonowania w stalowni. Na te trz...

Obróbka biodegradowalnych stopów

Obróbka cieplna biodegradowalnych stopów na osnowie Mg i Zn

Biodegradowalne stopy Mg i Zn są obiecującymi materiałami na implanty medyczne, dzięki zdolności do samorozkładu w organizmie. Kluczowe wyzwanie to optymalizacja ich właściwości mechanicznych i korozyjnych, co można osiągnąć poprzez odpowiednią obróbkę cieplną, poprawiającą mi...

powłoki PVD

Wpływ rodzaju powłoki PVD na składowe siły skrawania oraz stopień zużycia narzędzia

Artykuł zawiera analizę wpływu rodzaju powłoki PVD narzędzi na wartości składowych siły skrawania oraz stopień zużycia narzędzia podczas frezowania stali 316L. Fot. iStoc...

Sztuczna inteligencja w przemyśle

Sztuczna inteligencja w przemyśle – rewolucja przyszłości czy standard współczesności?

AI rewolucjonizuje procesy produkcyjne, zarządzanie i dystrybucję, oferując znaczny wzrost efektywności, redukcję kosztów i poprawę jakości. Artykuł omawia przełomowy wpływ sztucznej inteligencji (AI) na sektor przemysłowy.

zagadnienia-statecznosci-konstrukcji-wedlug-eurokodow

Wybrane problemy stateczności w projektowaniu konstrukcji według Eurokodów

Zagadnienia stateczności konstrukcji budowlanych stanowią jeden z trudniejszych działów mechaniki budowli, z którym projektanci konstrukcji zmagają się na co dzień. Niezależnie od tego, czy projektujemy klasyczną drewnianą więźbę dachową, stalową belkę podsuwnicową, czy też sł...

TruLaser

TruLaser fiber Wycinarka laserowa z algorytmami AI do optymalizacji jakości cięcia

Firma TRUMPF należy do czołowych producentów na świecie źródeł promieniowania laserowego oraz kompletnych systemów obróbki blach wykorzystujących technologie laserowe (np.: cięcie 2D i 3D, spawanie, mikrospawanie, napawanie, druk 3D czy też znakowanie). Ogromne doświadczenie w...

Partner kategorii:

Wpływ lepkości składników kleju na wytrzymałość połączeń klejowych blach stalowych 1.0503. Testy chropowatości i topografii powierzchni

Artykuł analizuje, jak skład kompozycji klejowych i lepkość utwardzaczy wpływają na połączenia klejowe stali 1.0503. Analizowano również chropowatość powierzchni próbek poddanych obróbce mechanicznej, co pozwoliło ocenić adhezję kleju.

Polska i Stany Zjednoczone wzmacniają energetyczny sojusz transatlantycki

Ministerstwo Energii informuje: Amerykański gaz LNG, polska infrastruktura i wspólna wizja bezpiecznej Europy znalazły się w centrum rozmów podczas 6. Ministerialnego Szczytu Partnerstwa na rzecz Transatlantyckiej Współpracy Energetycznej (P-TEC). W Atenach Minister Energii Mi...

free-cooling

Jak chłodzić hale bez klimatyzacji i oszczędzać setki tysięcy złotych rocznie?

Rosnące koszty energii i konieczność redukcji śladu węglowego to dziś jedne z kluczowych wyzwań dla przemysłu. Firmy produkcyjne coraz częściej inwestują w rozwiązania, które nie tylko zwiększają efektywność operacyjną, ale też wpisują się w strategie ESG. Przykładem takiego p...

igp-dura-one-56-i-igp-effectives-synergia-zapewniajaca-wysoka-wydajnosc-w-technologii-malowania-proszkowego
Partner kategorii:

IGP-DURA®one 56 i IGP-Effectives®: synergia zapewniająca wysoką wydajność w technologii malowania proszkowego

W branży farb proszkowych do ochrony powierzchni kluczowe znaczenie mają wydajność, zrównoważony rozwój i jednolity odcień. Firma IGP Powder Coatings podjęła znaczący krok w tym kierunku, łącząc serię niskotemperaturowych farb proszkowych IGP-DURA®one56 z unikalną technologią ...

Transport potrzebuje systemowego wsparcia. Przewoźnicy oczekują lepszych regulacji, tańszego finansowania i równych zasad konkurencji

Polskie firmy transportowe nie potrafią dziś wskazać jednego priorytetu, który pomógłby im w obecnym kryzysie. Potrzebują wsparcia w wielu obszarach jednocześnie. Z badania Bibby Financial Services z września 2025 r. wynika, że przewoźnicy mają różne oczekiwania wobec państwa....

Relacje

Katalog produktów

Sklep

STAL Metale & Nowe Technologie 3-4/2025

STAL Metale & Nowe Technologie 3-4/2025

Zamów
Nowoczesne Hale 1/2024

Nowoczesne Hale 1/2024

Zamów
Utrzymanie Ruchu 1/2024

Utrzymanie Ruchu 1/2024

Zamów
Fastener 1/2024

Fastener 1/2024

Zamów
Metody diagnostyki maszyn i urządzeń w predykcyjnym utrzymaniu ruchu

Metody diagnostyki maszyn i urządzeń w predykcyjnym utrzymaniu ruchu

Zamów
Rozwiązania energooszczędne wykorzystywane w budownictwie wielkopowierzchniowym (e-book)

Rozwiązania energooszczędne wykorzystywane w budownictwie wielkopowierzchniowym (e-book)

Zamów
Gwinty - rodzaje, wymiary, podstawowe obliczenia

Gwinty - rodzaje, wymiary, podstawowe obliczenia

Zamów
Koła zębate – projektowanie, wytwarzanie, pomiary, eksploatacja

Koła zębate – projektowanie, wytwarzanie, pomiary, eksploatacja

Zamów
Inżynieria doskonałości w procesach biznesowych. Przewodnik po teorii i dobrych praktykach

Inżynieria doskonałości w procesach biznesowych. Przewodnik po teorii i dobrych praktykach

Zamów
Metrologia. Wybrane zagadnienia (e-book)

Metrologia. Wybrane zagadnienia (e-book)

Zamów
Przewodnik po technologiach przemysłu 4.0

Przewodnik po technologiach przemysłu 4.0

Zamów
Vademecum projektanta. Budownictwo halowe (e-book)

Vademecum projektanta. Budownictwo halowe (e-book)

Zamów
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.