PERN planuje budowę nowych magazynów paliw. Zaplanowane na przyszły rok inwestycje sięgną 560 mln zł
Kluczowe dla bezpieczeństwa energetycznego Polski są większe możliwości magazynowania paliw i modernizacja infrastruktury przesyłowej. Równie ważna pozostaje współpraca międzynarodowa, szczególnie w obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych. Logistyczno-paliwowa spółka PERN oddała do użytku trzy nowe zbiorniki do magazynowania paliw płynnych w Dębogórzu na Pomorzu. Firma planuje również budowę kolejnych obiektów w innych lokalizacjach. Zaplanowane na przyszły rok inwestycje sięgną 560 mln zł.

– W Dębogórzu oddaliśmy trzy nowe zbiorniki na olej napędowy, każdy po 50 tys. m3. Inwestycja jest odpowiedzią na zapotrzebowanie na magazynowanie zapasów obowiązkowych paliw w Polsce – mówi agencji Newseria Daniel Świętochowski, prezes zarządu PERN.
Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych o zapasach ropy naftowej
Jak podaje Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych, zapasy ropy naftowej i produktów naftowych są tworzone z myślą o zaopatrzeniu w nie państwa w razie zakłóceń w ich dostawach na rynek krajowy, a także wypełnianiu zobowiązań międzynarodowych. Zapasy interwencyjne składają się z zapasów obowiązkowych, które są tworzone i utrzymywane przez producentów i handlowców, a także zapasów agencyjnych, za które odpowiada RARS. Zgodnie z obowiązującą ustawą producenci i handlowcy tworzą i utrzymują obowiązkowo zapasy w wielkości odpowiadająca iloczynowi 50 dni i średniej dziennej produkcji paliw lub przywozu ropy naftowej lub paliw zrealizowanych przez producenta lub handlowca w poprzednim roku kalendarzowym.
Rozbudowa bazy paliw w Dębogórzu
Inwestycja w trzy nowe zbiorniki rozbudowała możliwości magazynowe bazy w Dębogórzu o 41 proc. Teraz jej całkowita pojemność przekroczyła 500 tys. m3, co czyni ją największym tego typu obiektem w Polsce. W skali całego PERN to wzrost pojemności magazynowej paliw o 5,66 proc. W sumie spółka dysponuje obecnie 889 zbiornikami w obszarze paliw.
Kolejne inwestycje w Koluszkach i Kawicach
– PERN planuje wybudować kolejne trzy zbiorniki w dwóch bazach. Dwa zbiorniki w Koluszkach koło Łodzi, jeden zbiornik w Kawicach na Dolnym Śląsku. To jest kolejny etap naszych inwestycji, również przewidziany na zapasy obowiązkowe – podkreśla Daniel Świętochowski.
W Koluszkach mają powstać dwa zbiorniki do magazynowania paliw. Jeden o pojemności 33 tys. m3 dla produktów III klasy. Natomiast drugi o pojemności 24 tys. m3 dla produktów I klasy. W Kawicach powstanie natomiast zbiornik o pojemności 33 tys. m3 na potrzeby magazynowania produktów III klasy.
Terminy realizacji i plany przyszłych projektów
Nowe zbiorniki mają zostać oddane do użytku do końca 2027 roku.
– Jesteśmy w trakcie projektowania kolejnych siedmiu zbiorników o łącznej pojemności 250 tys. m3. Decyzje o ich budowie będą podejmowane w przyszłości – mówi prezes PERN.
Jak podkreśla resort energii, nowe zbiorniki zwiększą elastyczność obrotu paliwami, a także pozwolą na bezpieczne przechowywanie zapasów interwencyjnych dla gospodarki.
Rozbudowa logistyki i infrastruktury PERN
PERN rozbudowuje nie tylko możliwości magazynowe, ale również logistyczne. Latem tego roku istniejącą nalewnię kolejową w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu rozbudowano o dwa dodatkowe stanowiska, dzięki czemu spółka dysponuje obecnie ośmioma stanowiskami nalewu cystern kolejowych. Przepustowość bazy tym samym zwiększyła się o dodatkowe 4 tys. m3 na dobę.
– Rozbudowa w bazie paliw w Dębogórzu może pozytywnie wpłynąć na koszty obsługi i przeładunków, ponieważ docelowo planujemy umożliwić rozładunek tankowców o wolumenach dwu–trzykrotnie większych niż obecnie, więc koszt jednostkowy przyjęcia paliwa i jego wydania będzie zdecydowanie niższy – podkreśla Daniel Świętochowski. – Jedna z ważnych inwestycji, która również dotyczy rynku energetycznego i paliw, przede wszystkim ropy, to jest nowe stanowisko do rozładunku tankowców w Naftoporcie, którego PERN jest większościowym udziałowcem.
Skala inwestycji i nakłady finansowe
W ubiegłym roku PERN zrealizował inwestycje o wartości 318 mln zł, a w tym roku będzie to prawie 400 mln zł. Z kolei planowane nakłady inwestycyjne na 2026 rok sięgają 560 mln zł. Równolegle spółka modernizuje swoją infrastrukturę, przeznaczając w przyszłym roku 124 mln zł na remonty.
Program „Przejść HDD” – modernizacja rurociągów
Spółka kontynuuje prace w ramach wartego 140 mln zł programu „Przejść HDD”, który polega na przebudowie odcinków rurociągów pod rzekami, co ma zwiększyć bezpieczeństwo i efektywność systemu przesyłu ropy naftowej i paliw, a także przełożyć się na oszczędności związane z jego utrzymaniem i naprawami. Do tej pory zmodernizowano już odcinki m.in. pod Kanałem Żerańskim czy też Notecią.
3 października br. PERN oraz Zakład Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (ZIOTP) zawarły wstępne porozumienie o współpracy dotyczące realizacji programu rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej, którego celem jest przyłączenie jej do systemu rurociągów NATO. Zakłada on również budowę magazynów paliw na potrzeby sił zbrojnych Sojuszu. To istotny projekt o charakterze dual use – cywilnym i wojskowym – o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa energetycznego i obronnego kraju.
– PERN widzi swoją rolę w systemie bezpieczeństwa energetycznego kraju jako podmiot, który zabezpiecza logistykę paliwową w sytuacji ewentualnych zagrożeń i zakłóceń na rynku paliwowym. Nie mówimy już tylko o kwestii komercyjnej, ale rozmawiamy również o kwestii ewentualnych zakłóceń i sytuacji, których nie można byłoby przewidzieć w normalnej sytuacji geopolitycznej – podkreśla Daniel Świętochowski.
Mogą zainteresować Cię również
Zbyt mało polskich firm i inwestorów stawia na wysokie technologie. Tracimy szanse na przyspieszony rozwój Polski
Polskie firmy coraz chętniej korzystają z nowych technologii, jednak nadal rzadko inwestują w automatyzację i robotyzację. Brakuje też zaangażowania w krajowe start-upy oraz firmy deep tech. Brakuje też mechanizmów, które umożliwiałyby start-upom wdrażanie innowacji na większą...
Zaawansowana robotyka i systemy oparte na sztucznej inteligencji w miejscu pracy
Nowe technologie w miejscu pracy tworzą zarówno wyzwania, jak i możliwości. Zaawansowana robotyka i systemy oparte na sztucznej inteligencji nie stanowią tu wyjątku. Analizując obecną literaturę dotyczącą możliwych skutków można dostrzec szereg powtarzających się czynników. Mo...
Analiza wpływu modyfikacji geometrii na pasowanie połączeń wielowypustowych wytwarzanych z zastosowaniem metody FFF
Dokładność geometryczna jest jednym z fundamentalnych kwalifikatorów poprawności procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń. Jest ona wynikiem wielu składowych, stanowiących o całościowym efekcie procesu produkcyjnego. W celu zape...
Transport na zakręcie: paliwo, opłaty i brak kierowców największymi wyzwaniami branży
Wysokie koszty paliwa, rosnące opłaty drogowe i dramatyczny brak kierowców – to największe bariery wskazywane dziś przez firmy transportowe. Z najnowszego badania Bibby Financial Services, zrealizowanego przez Keralla Research we wrześniu 2025 r., wynika, że 35 proc. przewoźni...
ArcelorMittal Poland kontynuuje inwestycje w dąbrowskim oddziale. Projekty zmniejszające oddziaływanie na środowisko i zwiększające bezpieczeństwo są warte niemal 100 mln zł
W tym roku ArcelorMittal Poland w dąbrowskim oddziale realizuje wiele inwestycji. Modernizuje instalację odpylania wywrotnic wagonowych koksu. Remontuje instalację granulacji żużla w zakładzie wielkie piece. Modernizuje system odpylania stacji argonowania w stalowni. Na te trz...
Obróbka cieplna biodegradowalnych stopów na osnowie Mg i Zn
Biodegradowalne stopy Mg i Zn są obiecującymi materiałami na implanty medyczne, dzięki zdolności do samorozkładu w organizmie. Kluczowe wyzwanie to optymalizacja ich właściwości mechanicznych i korozyjnych, co można osiągnąć poprzez odpowiednią obróbkę cieplną, poprawiającą mi...
Wpływ rodzaju powłoki PVD na składowe siły skrawania oraz stopień zużycia narzędzia
Artykuł zawiera analizę wpływu rodzaju powłoki PVD narzędzi na wartości składowych siły skrawania oraz stopień zużycia narzędzia podczas frezowania stali 316L. Fot. iStoc...
Sztuczna inteligencja w przemyśle – rewolucja przyszłości czy standard współczesności?
AI rewolucjonizuje procesy produkcyjne, zarządzanie i dystrybucję, oferując znaczny wzrost efektywności, redukcję kosztów i poprawę jakości. Artykuł omawia przełomowy wpływ sztucznej inteligencji (AI) na sektor przemysłowy.
Wybrane problemy stateczności w projektowaniu konstrukcji według Eurokodów
Zagadnienia stateczności konstrukcji budowlanych stanowią jeden z trudniejszych działów mechaniki budowli, z którym projektanci konstrukcji zmagają się na co dzień. Niezależnie od tego, czy projektujemy klasyczną drewnianą więźbę dachową, stalową belkę podsuwnicową, czy też sł...
TruLaser fiber Wycinarka laserowa z algorytmami AI do optymalizacji jakości cięcia
Firma TRUMPF należy do czołowych producentów na świecie źródeł promieniowania laserowego oraz kompletnych systemów obróbki blach wykorzystujących technologie laserowe (np.: cięcie 2D i 3D, spawanie, mikrospawanie, napawanie, druk 3D czy też znakowanie). Ogromne doświadczenie w...
Wpływ lepkości składników kleju na wytrzymałość połączeń klejowych blach stalowych 1.0503. Testy chropowatości i topografii powierzchni
Artykuł analizuje, jak skład kompozycji klejowych i lepkość utwardzaczy wpływają na połączenia klejowe stali 1.0503. Analizowano również chropowatość powierzchni próbek poddanych obróbce mechanicznej, co pozwoliło ocenić adhezję kleju.
Polska i Stany Zjednoczone wzmacniają energetyczny sojusz transatlantycki
Ministerstwo Energii informuje: Amerykański gaz LNG, polska infrastruktura i wspólna wizja bezpiecznej Europy znalazły się w centrum rozmów podczas 6. Ministerialnego Szczytu Partnerstwa na rzecz Transatlantyckiej Współpracy Energetycznej (P-TEC). W Atenach Minister Energii Mi...
Jak chłodzić hale bez klimatyzacji i oszczędzać setki tysięcy złotych rocznie?
Rosnące koszty energii i konieczność redukcji śladu węglowego to dziś jedne z kluczowych wyzwań dla przemysłu. Firmy produkcyjne coraz częściej inwestują w rozwiązania, które nie tylko zwiększają efektywność operacyjną, ale też wpisują się w strategie ESG. Przykładem takiego p...
IGP-DURA®one 56 i IGP-Effectives®: synergia zapewniająca wysoką wydajność w technologii malowania proszkowego
W branży farb proszkowych do ochrony powierzchni kluczowe znaczenie mają wydajność, zrównoważony rozwój i jednolity odcień. Firma IGP Powder Coatings podjęła znaczący krok w tym kierunku, łącząc serię niskotemperaturowych farb proszkowych IGP-DURA®one56 z unikalną technologią ...
Transport potrzebuje systemowego wsparcia. Przewoźnicy oczekują lepszych regulacji, tańszego finansowania i równych zasad konkurencji
Polskie firmy transportowe nie potrafią dziś wskazać jednego priorytetu, który pomógłby im w obecnym kryzysie. Potrzebują wsparcia w wielu obszarach jednocześnie. Z badania Bibby Financial Services z września 2025 r. wynika, że przewoźnicy mają różne oczekiwania wobec państwa....
Kalendarium wydarzeń
Relacje
Warsaw Industry Week 2025 – najważniejsze trendy i kierunki rozwoju przemysłu.
Warsaw Industry Week 2025 – podsumowanie wydarzenia Tegoroczne Warsaw Industry Week 2025 (4–6 listopada, Ptak Warsaw Expo) wyraźnie pokazały, że część kon...
Sprawdź więcejPodsumowanie FASTENER POLAND 2025
FASTENER POLAND 2025 Połowa października w EXPO Kraków upłynęła pod znakiem międzynarodowego spotkania ekspertów rynku elementów złącznych z ich użytko...
Sprawdź więcejOpenHouse 2025: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizował Dni Otwarte OpenHouse 2025, które odbyły się 11 i 12 września br. Wydarzenie OpenHouse 2025 przyciągnęło licznych klien...
Sprawdź więcejOpenHouse 2024: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizowała Dni Otwarte OpenHouse 2024, które odbyły się 12 i 13 września br. Wydarzenie przyciągnęło ponad 200 gości reprezentują...
Sprawdź więcej