Czarne wykończenie cynk-niklu w produkcji elementów złącznych
Aplikacje czarnej pasywacji Cr+3 na powłoki stopowe cynk-niklu w elementach złącznych są coraz częściej określane w specyfikacjach producentów z branż motoryzacyjnej, maszynowej i rolniczej. Wykończenie cynk-niklu ma określone wymagania. Wymagania takiego wykończenia dotyczą zarówno estetyki (koloru – jednolitej, głębokiej barwy czarnej), jak i szeregu odporności, w tym przede wszystkim korozyjnej, chemicznej, termicznej, a także stopnia nawodorowania oraz współczynnika tarcia.
Z uwagi na rosnący rynek, wielkość produkcji oraz szeroki wybór rodzajów połączeń, a także wspomniane oczekiwania techniczne wytwórcy elementów złącznych stoją przed wieloma wyzwaniami, ale też i możliwościami, jakie oferują innowacyjne wielowarstwowe technologie pokryć galwanicznych. Rewolucja w rozwoju samochodów elektrycznych rozpoczęła przemianę w podzespołach i ich właściwościach dotychczas związanych z silnikami spalinowymi, jednakże zapotrzebowanie na elementy złączne z całą pewnością będzie rosło, chociażby na stabilny i bezpieczny montaż akumulatorów oraz silników elektrycznych.
W silnikach konwencjonalnych, obserwowany od niedawna trend związany ze stosowaniem materiałów lekkich, będzie kontynuowany, a jego znaczenie będzie rosło. Sztuka łączenia tych różnych materiałów, składników podwozia, nadwozia, poszczególnych komponentów będzie odgrywała coraz ważniejszą rolę w procesie projektowania i produkcji nowoczesnych aut elektrycznych. Na tle dotychczasowych podejść w produkcji funkcjonalnych pokryć w czarnym wykończeniu innowacyjna japońska technologia chromianowania oferuje otrzymanie stabilnej, jednolitej głębokiej barwy czarnej w połączeniu z parametrami odpornościowymi, w tym antykorozyjnymi oraz odpornością na ścieranie, bez potrzeby stosowania drogich i trudnych w nakładaniu uszczelniaczy, najczęściej z barwnikami, uniemożliwiającymi zastosowanie tych procesów w automatycznych liniach galwanicznych do obróbki drobnicowej. Te niespotykane, jak dotąd, właściwości nie mogły zostać niezauważone przez producentów Tier oraz OEM.
Równomierny kolor powłoki
Najtrudniejsze do osiągnięcia w produkcji czarnych elementów złącznych jest uzyskanie powłoki o równomiernej głębokiej barwie czarnej mającej wysokie odporności korozyjne (sięgające powyżej 1000 godzin w komorze solnej, zgodnie ze specyfikacjami motoryzacyjnymi), a także spełniające testy cykliczne będące coraz częściej wykorzystywanym badaniem, a tym samym wymogiem w produkcji mocowań.
Wraz ze stosowaniem zaawansowanych materiałów i ich kombinacji, jak na przykład stali wysokowytrzymałej w połączeniu z aluminium serii 6000 czy 7000, korozja galwaniczna stała się ważnym parametrem wymagań specyfikacji OEM. Bliska współpraca tych firm wytwarzających komponenty motoryzacyjne z firmą Dipsol, dostawcą rozwiązań galwanicznych do powłok funkcjonalnych, pozwala na pozyskanie bazy R&D do produkcji i optymalizacji technologii chromianowania Cr+3 na kolor czarny w całości wypełniające zapisy specyfikacji wiodących marek aut i OEM, pozwalające na osiąganie odporności korozyjnych, które do niedawna były poza zasięgiem dla pokryć w czarnym wykończeniu bez kosztownych i niełatwych w aplikacji uszczelniaczy z pigmentem (fot. 1).
Obok korozji ogniskowej coraz więcej obaw budzi również odporność chemiczna, tak w branży motoryzacyjnej, jak i rolniczej. Testy pokrycia obejmują w tym przypadku 48-godzinne zanurzenie i ekspozycję w stężonym roztworze mocznika amonowego (fot. 2 i 3). Jak widać, testy chemiczne w odniesieniu do samej pasywacji mogą powodować białe przebarwienia z efektami korozji. W tym przypadku może pomóc specjalny uszczelniacz mineralny, który można uruchomić również w automacie bębnowym (fot. 4 i 5). Na powłokach ukazanych pod mikroskopem elektronowym SEM (fot. 6-8) wymieniony uszczelniacz mineralny tworzy bardziej gęstą strukturę warstwy finalnej o niższym stopniu chropowatości.
Lżejsze elementy złączne
Równolegle z rozwojem mocowań materiałów lekkich same elementy złączne projektuje się i wytwarza z myślą o oszczędności na wadze, czy to z wykorzystaniem klejów albo spawów, czy to wyłączając dodatkowe elementy nieredukujące siły mocowania, czy też w końcu redukując sam rozmiar łączenia. Stąd niektóre wymagania techniczne zmieniły projekt łba elementu złącznego na wewnętrzne wklęsłe gniazdo (np. gniazdo sześciokątne) oraz gniazdo zewnętrzne z wypukłościami. Spowodowało to dodatkowe problemy z pokryciem łba śruby powłokami ochronnymi. W niektórych przypadkach może to doprowadzić do sytuacji, w której należy nałożyć 25 μm lub więcej powłoki/powłok dupleksowych, by otrzymać wystarczającą odporność.
Dla porównania Dipsol jest w stanie utrzymać cienką powłokę w procesie wielowarstwowym, której grubość będzie wynosiła 16 μm lub mniej (fot. 9-11). Kolejnym ważnym kryterium wyboru i wymaganiem jest określony współczynnik tarcia, pozwalający uzyskać pożądaną siłę docisku łączonych elementów. Można to osiągnąć przy użyciu wielu technik i rodzajów finalnej powłoki, najczęściej nakładanej metodą zanurzeniową na powłokę chromianową. Najczęściej stosuje się uszczelniacze z dyspersją teflonu, lubrykanty oraz woski.
Świat mocowań oznacza dziś zaspokajanie rosnących potrzeb ze strony przemysłu, przede wszystkim motoryzacji elektrycznej. Złożoność tych wymagań nakazuje producentom elementów złącznych prowadzenie badań nad rozwojem połączeń, zarówno od strony materiałowej, geometrycznej, a w końcowym efekcie dobranie optymalnego, często innowacyjnego pokrycia galwanicznego. Rozwój wymagań w kierunku rosnącej ochrony korozyjnej przy łączeniu różnych materiałów sprawia, że powłoka cynk-nikiel staje się i będzie stawać się coraz częściej wybieranym pokryciem, tak dla nowych projektów, jak i w miejsce dotychczas stosowanych pokryć cynkowych, natomiast estetyka połączeń będzie coraz częściej poszukiwała jednolitej, głębokiej barwy czarnej.
Mogą zainteresować Cię również

Technologia goni pracowników. Chcą wiedzieć więcej o AI, a firmy nie nadążają z edukacją.
Zaledwie 9% pracowników deklaruje, że nie wie, czym są automatyzacja i sztuczna inteligencja. 46,7% natomiast przyznaje, że chciałoby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Rosnące zainteresowanie technologiami idzie w parze z obawami. Od lęku przed brakiem kompetencji, przez ...
Redukcja hałasu w przemyśle – wyzwanie wymagające kompleksowych działań
Hałas w zakładach przemysłowych pozostaje jednym z głównych czynników wpływających zarówno na komfort pracy, jak i na relacje zakładów z otoczeniem. Utrzymanie jego poziomu w akceptowalnych granicach to nie tylko wymóg prawny. Jest to przede wszystkim element budowania kultury...

Wrzesień pełen przemysłowych premier: FASTECH Expo i Aluminium Tech Expo 2025 w Ptak Warsaw Expo
Wrzesień 2025 roku zapowiada się jako miesiąc przełomowych wydarzeń dla branży przemysłowej w Polsce. Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie stanie się areną dwóch kluczowych targów: FASTECH Expo oraz Aluminium Tech Expo. Targi te, choć odbywają się w różnych terminach, oferują unikaln...
Analiza wpływu modyfikacji geometrii na pasowanie połączeń wielowypustowych wytwarzanych z zastosowaniem metody FFF
Dokładność geometryczna jest jednym z fundamentalnych kwalifikatorów poprawności procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń. Jest ona wynikiem wielu składowych, stanowiących o całościowym efekcie procesu produkcyjnego. W celu zape...

Rynek magazynowy mniej spektakularny, ale bardziej przewidywalny. Dobre wieści dla sektora outsourcingu procesowego
Pierwszy kwartał 2025 roku potwierdził, że polski rynek powierzchni magazynowo – przemysłowych, mimo braku rekordowych wyników, pozostaje stabilny i dojrzewa operacyjnie. Według danych AXI IMMO oraz CBRE, całkowity popyt na te powierzchnie przekroczył 1,1 mln mkw., co oznacza ...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...

Metody i techniki eliminacji wad w procesie tłoczenia
Procesy kształtowania blach stalowych za pomocą obróbki plastycznej są jedną z wielu technik wytwarzania elementów metalowych stosowanych w przemyśle od lat, a mimo to wymagających rozwiązań niektórych problemów technologicznych pojawiających się przy kształtowaniu blach stalo...

Wpływ chłodziwa i oprawki narzędziowej na chropowatość powierzchni obrabianej w procesie frezowania stali Vanadis 4
Artykuł prezentuje wyniki badań eksperymentalnych procesu frezowania stali Vanadis 4 Extra w rożnych warunkach doprowadzenia chłodziwa do strefy obróbki oraz pokazuje, jak ważny jest dobór odpowiedniej oprawki narzędziowej do określonych zadań obróbkowych. ...

Technologia goni pracowników. Chcą wiedzieć więcej o AI, a firmy nie nadążają z edukacją.
Zaledwie 9% pracowników deklaruje, że nie wie, czym są automatyzacja i sztuczna inteligencja. 46,7% natomiast przyznaje, że chciałoby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Rosnące zainteresowanie technologiami idzie w parze z obawami. Od lęku przed brakiem kompetencji, przez ...

Wybrane problemy stateczności w projektowaniu konstrukcji według Eurokodów
Zagadnienia stateczności konstrukcji budowlanych stanowią jeden z trudniejszych działów mechaniki budowli, z którym projektanci konstrukcji zmagają się na co dzień. Niezależnie od tego, czy projektujemy klasyczną drewnianą więźbę dachową, stalową belkę podsuwnicową, czy też sł...

Jak zminimalizować ryzyko awarii wycinarki laserowej?
Aby zminimalizować ryzyko awarii wycinarki laserowej, warto stosować się do kilku dobrych praktyk, które obejmują zarówno szkolenie operatorów, jak i odpowiednią konserwację oraz kontrolę parametrów urządzenia.
Fizyczne i technologiczne podstawy procesu spawania łukowego w osłonie gazowej GMA – cz. 2
W drugiej części artykułu przedstawiono technologiczne podstawy spawania GMA. Z artykułu dowiesz się:

Bezpieczeństwo maszyn. Analiza ryzyka w oparciu o normę PN-EN ISO 12100:2012
Maszyny dopuszczone do użytku na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać wymagania tzw. dyrektywy maszynowej. Jednym z warunków jej spełnienia, umożliwiającym oznakowanie maszyny znakiem CE, jest wykonanie analizy ryzyka. Maszyny wp...

Znamy laureatów nagrody Złoty Medal targów MODERNLOG 2024
Poznaliśmy produkty wyróżnione prestiżową nagrodą Złotego Medalu na targach Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG 2024 oraz ITM INDUSTRY EUROPE 2024. Laureaci zawalczą teraz o Złoty Medal Wybór Konsumentów. W minionym tygod...
IGP-DURA®one 56 i IGP-Effectives®: synergia zapewniająca wysoką wydajność w technologii malowania proszkowego
W branży farb proszkowych do ochrony powierzchni kluczowe znaczenie mają wydajność, zrównoważony rozwój i jednolity odcień. Firma IGP Powder Coatings podjęła znaczący krok w tym kierunku, łącząc serię niskotemperaturowych farb proszkowych IGP-DURA®one56 z unikalną technologią ...

Nowa Mapa Drogowa dla GOZ nie może pomijać mniejszych przedsiębiorstw
Polskie przedsiębiorstwa potrzebują nowej, międzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ). Obecny dokument, choć kiedyś spełniał swoją rolę, wymaga aktualizacji. Musi sprostać rosnącym wyzwaniom, stojącym zwłaszcza przed małymi i średnimi przedsiębiors...
Kalendarium wydarzeń
Relacje
OpenHouse 2024: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizowała Dni Otwarte OpenHouse 2024, które odbyły się 12 i 13 września br. Wydarzenie przyciągnęło ponad 200 gości reprezentują...
Sprawdź więcejPolitechnika Krakowska ma nowe laboratorium
25 kwietnia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Ultraprecyzyjnych Pomiarów Współrzędnościowych. &...
Sprawdź więcejSeminarium Obróbki Laserowej 22 marca 2024
22 marca 2024, podczas targów STOM, odbyło się Seminarium Obróbki Laserowej, organizowane przez Politechnikę Świętokrzyską. Zapraszamy do zapoznania się z fo...
Sprawdź więcejKonferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”
20 marca, drugiego dnia targów STOM, odbyła się konferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”, której organizatorem była redakcja portalu dlaprodukcji.pl i dw...
Sprawdź więcej