TOP 5 sposobów na lepszą komunikację w firmie produkcyjnej

W dynamicznym środowisku produkcyjnym skuteczna komunikacja wewnętrzna nie jest jedynie dodatkiem – to element niezbędny do zapewnienia bezpieczeństwa, płynności procesów i zaangażowania pracowników. Różnorodność językowa, praca zmianowa, ograniczony dostęp do cyfrowych narzędzi – to wszystko sprawia, że budowanie dobrego przepływu informacji wymaga precyzji, empatii i konsekwencji. O tym, jak to robić skutecznie, opowiada Dominika Frydlewicz-Barańska – Dyrektor Personalna w firmie Cedo, działającej na polskim rynku ponad 30 lat.

W branży handlowej i usługowej do komunikacji z pracownikami wystarczy często mail, post w Intranecie czy komunikator. W przypadku firm produkcyjnych komunikacja wewnętrzna wymaga nieco innego podejścia. Poniższe praktyczne rekomendacje, stworzone w oparciu o doświadczenia firmy Cedo, są na to najlepszym dowodem.

Rekomendacja 1: Zacznij od pytania: do kogo mówisz?

Według „Raportu z II Badania Komunikacji Wewnętrznej w Polsce 2023” przeprowadzonego przez iComms do najczęściej wykorzystywanych kanałów do nadawania komunikacji firmowej należą:

  • e-maile do pracowników (88%),
  • e-newslettery (63%)
  • oraz Townhalle/roadshowy (55%).

Jeśli zaś chodzi o kanały do współpracy i dialogu, są to:

  • komunikatory i czaty firmowe (80%),
  • spotkania zespołu prowadzone przez liderów (70%)
  • i nieformalne spotkania na żywo lub wirtualnie (60%).

Często jednak to, co sprawdza się w przypadku firm usługowych, niekoniecznie jest efektywne w tych produkcyjnych. Inny jest bowiem charakter odbiorcy treści, dlatego w pierwszej kolejności warto dobrze go poznać.

― W komunikacji, tak jak w życiu – jeśli nie wiesz, kto cię słucha, łatwo minąć się z celem. Firmy produkcyjne są wyjątkowym organizmem, jeśli chodzi o prowadzenie tego typu działań. Trzeba docierać z informacją do osób pracujących zmianowo i tych, dla których język polski jest drugim językiem. Na przykład w Cedo prawie 60% osób nie posiada służbowego maila, zatem ten tak oczywisty w firmach handlowych i usługowych kanał nie może mieć powszechnego zastosowania. Oczywiście nie wyklucza to wykorzystania z innych cyfrowych kanałów, jak choćby ogólnodostępne platformy Social Media – podkreśla Dominika Frydlewicz-Barańska i podsumowuje: Zdecydowanie warto wyjść zatem od analizy adresatów naszej komunikacji, sposobów konsumowania przez nich treści, stworzyć tzw. persony. Wszystko po to, aby uniknąć później przepalania zarówno czasu, jak i środków budżetowych na nieefektywne działania.

Rekomendacja 2: Wybierz 2–3 skuteczne kanały komunikacji zamiast wszystkich

Z analizy wyników badania iComms wynika również, że dla osób odpowiedzialnych za komunikację firmową największe wyzwanie stanowiła zbyt duża jej ilość – na równi ze słabymi umiejętnościami komunikacyjnymi menedżerów. Na oba aspekty wskazało po 39% ankietowanych. Czy zatem kierunek minimalistyczny jest tym najlepszym? Przykład przedsiębiorstwa Cedo pokazuje, że coś może być na rzeczy.

Powiedzenie Od przybytku głowa nie boli’ akurat w przypadku planowania kanałów i prowadzenia komunikacji wewnętrznej nie musi sprawdzać się najlepiej. O wiele lepszym podejściem jest „mniej znaczy więcej’. Kluczem do sukcesu jest tu nie jak największa liczba wykorzystywanych kanałów, ale ich optymalizacja, ilościowa i jakościowa – mówi Dyrektor Personalna w Cedo i wskazuje na zróżnicowane rozwiązania, które sprawdzają się akurat w przypadku tej firmy:

w naszej organizacji świadomie ograniczamy liczbę wykorzystywanych „pasów transmisyjnych”, skupiając się na tych, które naprawdę działają. Pierwszym z nich są codzienne komunikaty od liderów. Mamy tu do czynienia z bardzo personalną i responsywną formą. Pracownicy mogą bezpośrednio i na bieżąco dopytać przełożonego, gdyby coś było dla nich niezbyt precyzyjne. Kolejnym kanałem są tablice informacyjne czy ulotki dostępne w strefach wspólnych. Ostatnim kanałem, który stosujemy, jest zamknięta grupa pracownicza na Facebooku. Jest ona idealna do szybkiej, nieformalnej komunikacji. Takie minimalistyczne, a zarazem zróżnicowane podejście sprawia, że pracownicy wiedzą, gdzie szukać informacji i nie są przeciążeni nadmiarem źródeł.

Rekomendacja 3: Mów językiem odbiorcy – dosłownie i w przenośni

W produkcji niejasny i niedopasowany do odbiorcy komunikat może przekładać się na błędy i realne zagrożenia zarówno w kontekście utrzymania produktywności, jak i bezpieczeństwa w miejscu pracy. Przed ogromnym wyzwaniem stoją szczególnie te podmioty, które zatrudniają pracowników z różnych krajów, posługujących się różnymi językami, co jest dziś zjawiskiem powszechnym w Polsce.

Dobrze przygotowany komunikat firmowy to taki, który trafia do każdego, bez względu na język danej osoby, rolę w organizacji czy poziom jej wiedzy – mówi Dominika Frydlewicz-Barańska i zaznacza: w Cedo pracują osoby z innych krajów, m.in. pracownicy z Ukrainy. Wszystkie kluczowe komunikaty mamy więc dostępne w dwóch językach: polskim i ukraińskim. Unikamy przy tym specjalistycznego żargonu, bazujemy na języku prostym oraz graficznym: ikonach, kolorach, piktogramach. Krótka forma i konkretna treść budują zaufanie, ułatwiają przyswajanie informacji i wzmacniają przeświadczenie, że szanujemy czas ludzi. Dobrze znana zasada komunikacyjna KISS, czyli Keep It Short & Simple, jest zawsze dobrym rozwiązaniem, bez względu na branżę.

Rekomendacja 4: Informuj regularnie i powtarzaj

Równie istotne jak mówienie językiem odbiorcy, jest regularne komunikowanie treści firmowych. Niestety wiele organizacji nadal prowadzi komunikację w trybie ad hoc, bez planu, co może ograniczać jej skuteczność. Tymczasem stałość i powtarzalność w tym aspekcie to nie tylko wygoda – daje ona ludziom poczucie stabilności, co jest szczególnie ważne w środowisku operacyjnym.

– Pracownicy nie potrzebują przytłaczającego zalewu informacji. Potrzebują natomiast lepszych jakościowo i dopasowanych do ich potrzeb treści. Najlepiej dostarczanych w stałym rytmie i z przewidywalnością – mówi Dominika Frydlewicz-Barańska i dodaje: Dlatego w Cedo wprowadziliśmy tzw. Środogramy. Są to cotygodniowe podsumowania, które mieszczą się na jednej stronie kartki A4. Jest zatem krótko i treściwie. Stały dzień publikacji sprawia, że zbudowaliśmy pewien nawyk w zespole, jeśli chodzi o konsumpcję treści.

Rekomendacja 5: Zaproś do dialogu, a nie tylko informuj

Z przywoływanego już raportu iComms wynika, że brak zaangażowania pracowników to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoją obecnie organizacje. Potwierdzają to zresztą coroczne badania Instytutu Gallupa. Z ostatniego wydania raportu „State of the Global Workplace 2025” dowiadujemy się, że globalne zaangażowanie pracowników spadło do 21% w 2024 r. (z 23%). Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest między innymi to, że w firmach rzadko występują i są doceniane oddolne inicjatywy nastawione na współpracę i dialog. W firmie Cedo postawiono na odwrotny kierunek.

― Dobra komunikacja nie kończy się na „przekazaliśmy informację i czekamy na efekty”. Liczy się przede wszystkim to, czy ktoś miał szansę na nią odpowiedzieć, odnieść się do aktualnych tematów. Zaangażowanie rodzi się wtedy, gdy pracownik czuje się częścią procesu. Jest nie tylko odbiorcą, ale też współautorem rzeczywistości firmowej. Dopiero wówczas mówimy o prawdziwym dialogu – podkreśla managerka i dodaje: W Cedo działa na przykład „Idea Box”. Jest to specjalne miejsce (cyfrowe i fizyczne), gdzie pracownicy mogą zgłaszać swoje pomysły na usprawnienia dotyczące funkcjonowania firmy oraz wspierające BHP. Następnie są one analizowane, a te zakwalifikowane do wdrożenia nagradzane. Załoga ma zatem realny wpływ na tworzenie przyjaznego i sprzyjającego produktywności miejsca pracy. W ten sposób rośnie zaufanie, zaangażowanie i motywacja.

Komunikacja jako inwestycja

Jak pokazuje przykład firmy Cedo, budowanie skutecznej komunikacji w środowisku produkcyjnym to proces – wymagający, ale absolutnie niezbędny. Jak podsumowuje Dominika Frydlewicz-Barańska: – komunikacja to nie jest koszt, to inwestycja. W efektywność, ciągłość procesów, ale przede wszystkim w ludzi. Wspiera tworzenie środowiska pracy opartego na zrozumieniu, bezpieczeństwie i współodpowiedzialności. A to zawsze się opłaca.

Źródło: Cedo

Może Cię także zainteresować: Przemysł stawia na modernizację parku maszynowego zamiast zakupu nowych urządzeń

Barometru Rynku Pracy

Technologia goni pracowników. Chcą wiedzieć więcej o AI, a firmy nie nadążają z edukacją.

Zaledwie 9% pracowników deklaruje, że nie wie, czym są automatyzacja i sztuczna inteligencja. 46,7% natomiast przyznaje, że chciałoby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Rosnące zainteresowanie technologiami idzie w parze z obawami. Od lęku przed brakiem kompetencji, przez ...

hałasu w zakładzie produkcyjnym
Partner kategorii:

Redukcja hałasu w przemyśle – wyzwanie wymagające kompleksowych działań

Hałas w zakładach przemysłowych pozostaje jednym z głównych czynników wpływających zarówno na komfort pracy, jak i na relacje zakładów z otoczeniem. Utrzymanie jego poziomu w akceptowalnych granicach to nie tylko wymóg prawny. Jest to przede wszystkim element budowania kultury...

STAL_5-6_25_FASTECH_EXPO_I_ALUMINIUM_TECH_EXPO_2025_INFO

Wrzesień pełen przemysłowych premier: FASTECH Expo i Aluminium Tech Expo 2025 w Ptak Warsaw Expo

Wrzesień 2025 roku zapowiada się jako miesiąc przełomowych wydarzeń dla branży przemysłowej w Polsce. Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie stanie się areną dwóch kluczowych targów: FASTECH Expo oraz Aluminium Tech Expo. Targi te, choć odbywają się w różnych terminach, oferują unikaln...

metoda-fff-wytwarzanie-polaczen-wielowypustowych-rys-16
Partner kategorii:

Analiza wpływu modyfikacji geometrii na pasowanie połączeń wielowypustowych wytwarzanych z zastosowaniem metody FFF

Dokładność geometryczna jest jednym z fundamentalnych kwalifikatorów poprawności procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń. Jest ona wynikiem wielu składowych, stanowiących o całościowym efekcie procesu produkcyjnego. W celu zape...

outsourcingu procesowego

Rynek magazynowy mniej spektakularny, ale bardziej przewidywalny. Dobre wieści dla sektora outsourcingu procesowego

Pierwszy kwartał 2025 roku potwierdził, że polski rynek powierzchni magazynowo – przemysłowych, mimo braku rekordowych wyników, pozostaje stabilny i dojrzewa operacyjnie. Według danych AXI IMMO oraz CBRE, całkowity popyt na te powierzchnie przekroczył 1,1 mln mkw., co oznacza ...

STAL_11-12_20_technologie_ciecia_JAKOSC_PROCESU_CIECIA_LASEROWEGO_iStock-177007701
Partner kategorii:

Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych

Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...

w-procesie-tloczenia-metody-i-techniki-eliminacji-wad-rys-5

Metody i techniki eliminacji wad w procesie tłoczenia

Procesy kształtowania blach stalowych za pomocą obróbki plastycznej są jedną z wielu technik wytwarzania elementów metalowych stosowanych w przemyśle od lat, a mimo to wymagających rozwiązań niektórych problemów technologicznych pojawiających się przy kształtowaniu blach stalo...

vanadis-4-extra-frezowanie-stali-a-powierzchnia-obrabiana

Wpływ chłodziwa i oprawki narzędziowej na chropowatość powierzchni obrabianej w procesie frezowania stali Vanadis 4

Artykuł prezentuje wyniki badań eksperymentalnych procesu frezowania stali Vanadis 4 Extra w rożnych warunkach doprowadzenia chłodziwa do strefy obróbki oraz pokazuje, jak ważny jest dobór odpowiedniej oprawki narzędziowej do określonych zadań obróbkowych. ...

Barometru Rynku Pracy

Technologia goni pracowników. Chcą wiedzieć więcej o AI, a firmy nie nadążają z edukacją.

Zaledwie 9% pracowników deklaruje, że nie wie, czym są automatyzacja i sztuczna inteligencja. 46,7% natomiast przyznaje, że chciałoby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Rosnące zainteresowanie technologiami idzie w parze z obawami. Od lęku przed brakiem kompetencji, przez ...

zagadnienia-statecznosci-konstrukcji-wedlug-eurokodow

Wybrane problemy stateczności w projektowaniu konstrukcji według Eurokodów

Zagadnienia stateczności konstrukcji budowlanych stanowią jeden z trudniejszych działów mechaniki budowli, z którym projektanci konstrukcji zmagają się na co dzień. Niezależnie od tego, czy projektujemy klasyczną drewnianą więźbę dachową, stalową belkę podsuwnicową, czy też sł...

wycinarka-laserowa-na-co-warto-zwrocic-uwage-podczas zakupu

Jak zminimalizować ryzyko awarii wycinarki laserowej?

Aby zminimalizować ryzyko awarii wycinarki laserowej, warto stosować się do kilku dobrych praktyk, które obejmują zarówno szkolenie operatorów, jak i odpowiednią konserwację oraz kontrolę parametrów urządzenia.

analiza-ryzyka-maszyny-w-oparciu-o-norme-pn-en-iso-12100-2012-fot-2

Bezpieczeństwo maszyn. Analiza ryzyka w oparciu o normę PN-EN ISO 12100:2012

Maszyny dopuszczone do użytku na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać wymagania tzw. dyrektywy maszynowej. Jednym z warunków jej spełnienia, umożliwiającym oznakowanie maszyny znakiem CE, jest wykonanie analizy ryzyka. Maszyny wp...

zloty-medal-targow-modernlog-2024-poznaj-laureatow

Znamy laureatów nagrody Złoty Medal targów MODERNLOG 2024

Poznaliśmy produkty wyróżnione prestiżową nagrodą Złotego Medalu na targach Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG 2024 oraz ITM INDUSTRY EUROPE 2024. Laureaci zawalczą teraz o Złoty Medal Wybór Konsumentów. W minionym tygod...

igp-dura-one-56-i-igp-effectives-synergia-zapewniajaca-wysoka-wydajnosc-w-technologii-malowania-proszkowego
Partner kategorii:

IGP-DURA®one 56 i IGP-Effectives®: synergia zapewniająca wysoką wydajność w technologii malowania proszkowego

W branży farb proszkowych do ochrony powierzchni kluczowe znaczenie mają wydajność, zrównoważony rozwój i jednolity odcień. Firma IGP Powder Coatings podjęła znaczący krok w tym kierunku, łącząc serię niskotemperaturowych farb proszkowych IGP-DURA®one56 z unikalną technologią ...

polish-circular-forum-juz-17-czerwca-w-warszawie-fot-6

Nowa Mapa Drogowa dla GOZ nie może pomijać mniejszych przedsiębiorstw

Polskie przedsiębiorstwa potrzebują nowej, międzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ). Obecny dokument, choć kiedyś spełniał swoją rolę, wymaga aktualizacji. Musi sprostać rosnącym wyzwaniom, stojącym zwłaszcza przed małymi i średnimi przedsiębiors...

Relacje

Katalog produktów

Sklep

STAL Metale & Nowe Technologie 3-4/2025

STAL Metale & Nowe Technologie 3-4/2025

Zamów
Nowoczesne Hale 1/2024

Nowoczesne Hale 1/2024

Zamów
Utrzymanie Ruchu 1/2024

Utrzymanie Ruchu 1/2024

Zamów
Fastener 1/2024

Fastener 1/2024

Zamów
Metody diagnostyki maszyn i urządzeń w predykcyjnym utrzymaniu ruchu

Metody diagnostyki maszyn i urządzeń w predykcyjnym utrzymaniu ruchu

Zamów
Rozwiązania energooszczędne wykorzystywane w budownictwie wielkopowierzchniowym (e-book)

Rozwiązania energooszczędne wykorzystywane w budownictwie wielkopowierzchniowym (e-book)

Zamów
Gwinty - rodzaje, wymiary, podstawowe obliczenia

Gwinty - rodzaje, wymiary, podstawowe obliczenia

Zamów
Koła zębate – projektowanie, wytwarzanie, pomiary, eksploatacja

Koła zębate – projektowanie, wytwarzanie, pomiary, eksploatacja

Zamów
Inżynieria doskonałości w procesach biznesowych. Przewodnik po teorii i dobrych praktykach

Inżynieria doskonałości w procesach biznesowych. Przewodnik po teorii i dobrych praktykach

Zamów
Metrologia. Wybrane zagadnienia (e-book)

Metrologia. Wybrane zagadnienia (e-book)

Zamów
Przewodnik po technologiach przemysłu 4.0

Przewodnik po technologiach przemysłu 4.0

Zamów
Vademecum projektanta. Budownictwo halowe (e-book)

Vademecum projektanta. Budownictwo halowe (e-book)

Zamów
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.