Smarowanie łożysk silników elektrycznych
Silniki elektryczne są chyba najpowszechniej występującymi urządzeniami w fabrykach produkcyjnych. Od ich niezawodności zależy większość procesów produkcyjnych. Ponad 60% ich awarii jest spowodowane uszkodzeniami łożysk.
Biorąc pod uwagę fakt, że z kolei większość awarii łożysk jest spowodowana złym smarowaniem, można stwierdzić, że kwestia odpowiednich procedur smarowania łożysk w silnikach elektrycznych jest jedną z istotniejszych dla prawidłowego utrzymania ruchu.
Łożyska zainstalowane na wałach silników elektrycznych pracują w nieco odmiennych warunkach niż większość łożysk zamontowanych np. w transporterach, podajnikach i tym podobnych urządzeniach. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na charakterystyczne dla nich przebicia elektryczne od prądów błądzących generowanych w silniku. Mogą one powodować silne uszkodzenia łożysk (swoiste wżery na bieżni i elementach tocznych – kulkach, wałkach). Chwilowe przebicia powodują także lokalne przegrzania środka smarnego, w wyniku czego następuje jego przyspieszona degradacja. Kwestia przepływu prądu jest rozwiązywana zwykle przez zastosowanie elektrycznie izolowanych łożysk lub zastosowanie łożysk hybrydowych (z ceramicznymi elementami tocznymi).
Zanim przystąpimy do opisu procedur smarowniczych, należy dla zasady jeszcze wspomnieć, że tak jak w przypadku większości łożysk, szczególnie w układach silników elektrycznych, dobre wyosiowanie silnika jest absolutną podstawą wszelkiej prewencji ich awarii. Jeśli wyżej wymienione kwestie są załatwione, to cała reszta będzie zależeć w dużej części od prawidłowego doboru smaru i prawidłowych procedur smarowniczych.
Środek smarny
Łożyska zainstalowane w silnikach elektrycznych pracują zwykle z dużymi prędkościami obrotowymi, przez co także w podwyższonej temperaturze. Konsekwencją tych warunków jest fakt, że nie każdy środek smarny nadaje się do takiej aplikacji.
Część łożysk w silnikach elektrycznych jest smarowana olejami. Są to najczęściej układy zasilania różnego rodzaju pomp, sprężarek. W takim przypadku cała procedura sprowadza się do dobrego doboru oleju i odpowiednich czasów jego wymiany. Jednak w większości przypadków stosowane są smary plastyczne i ich dobór jest kluczowy dla prawidłowego działania łożyska.
Smary używane w łożyskach silników elektrycznych są produkowane z olejów bazowych, zagęstników i dodatków, głównie przeciwzatarciowych, antykorozyjnych i przeciwutleniających. Rzadko, szczególnie dla łożysk obciążonych promieniowo (np. w układzie przekładni pasowej) i nieobracających się zbyt szybko, stosuje się dodatki EP (uodparniające na wysokie obciążenia). Generalnie w tego typu smarach, ze względu na duże prędkości, nie stosuje się dodatków stałych, jak na przykład zmikronizowanego grafitu czy dwusiarczku molibdenu. Czasami stosuje się zmikronizowany PTFE (popularny teflon).
Olejami bazowymi mogą być zarówno oleje mineralne, jak i syntetyczne (szczególnie dla długich okresów wymian i ekstremalnych temperatur pracy), a najczęściej stosowane zagęszczacze to: litowe (do większości mniej wymagających zastosowań), wapniowe (zwykle do bardzo wysokich prędkości i/lub niskich temperatur) i polimocznikowe (do łożysk pracujących długo, szczególnie w wysokich temperaturach).
Ze względu na wysokie prędkości lepkość oleju bazowego w 40°C nie powinna przekraczać 150cSt (najlepiej 90-100cSt), dla bardzo wysokich prędkości powinna być znacznie niższa (nawet do 15cSt). Smary do omawianych zastosowań powinny mieć jak najwyższą temperaturę kroplenia w stosunku do temperatury ciągłej pracy (najlepiej o co najmniej 50°C wyższą), niskie wydzielanie oleju bazowego i wysoką odporność na termooksydację. Konsystencja takiego smaru to zwykle 2 w skali NLGI (czasami 3).
Aby dobrać prawidłowo smar do naszego łożyska, oprócz prędkości i temperatury pracy trzeba wziąć pod uwagę dostępność serwisanta do łożyska. Może ona być znacznie utrudniona, np. w silnikach zabudowanych we wspólnej obudowie z odbiornikami, w przypadku urządzeń zainstalowanych w trudno dostępnych miejscach (np. wentylatory sufitowe) itp. W takich trudnych przypadkach trzeba się zdecydować na smar o znacznie wyższej odporności na starzenie lub zamontować automatyczne smarownice.
Mogą zainteresować Cię również
Programista robotów: Gdzie pracować? Video z ekspertem.
Zapraszamy do obejrzenia drugiej części nagrania z ekspertką – Dobromiłą Włodarską (robotycy.com) na temat pracy programisty robotów przemysłowych.
Transformacja polskiego przemysłu stalowego na europejskim rynku stali. Długofalowe zmiany rynkowe w ujęciu historycznym, cz. II
Z artykułu dowiesz się: czy jest szansa na obniżenie energochłonności w hutach w Polsce; czy przemysł hutniczy inwestuje w innowacyjne rozwiązania;
Targi FASTENER POLAND® – eksperci branży elementów złącznych z całego świata znowu spotkają się w Krakowie
Targi FASTENER POLAND®, które 25-26 września odbędą się w EXPO Kraków, to jedyne międzynarodowe targi elementów złącznych organizowane w Europie Środkowo-Wschodniej. Od siedmiu lat Targi FASTENER POLAND® są kluczowym forum wymiany do...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...
Nearshoring i friendshoring to szansa dla rozwoju branży TSL
W obliczu globalnych wyzwań, firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie produkcji bliżej rynków zbytu. Trend ten zyskuje na sile, a Europa staje się atrakcyjną lokalizacją dla nowych inwestycji. Szczególną popularnością cieszą się koncepcje nearshoringu i friendshori...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...
Niekonwencjonalne metody kształtowania plastycznego
W artykule przedstawiono koncepcje czterech niekonwencjonalnych metod przeróbki plastycznej: kucia z oscylacyjnym skręcaniem, kucia z poprzecznym ruchem stempla, walcowania z poprzecznym ruchem walców oraz kucia segmentowego. Metody te umożliwiają wytwarzanie wyrobów o nietypo...
Współczesne trendy rozwojowe w obróbce skrawaniem
Obróbka skrawaniem w technologii maszyn zajmuje miejsce w grupie obróbki kształtowej – ubytkowej. Jest wiodącą techniką wytwarzania i na razie nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Zastosowanie obróbki skrawaniem jest bardzo szerokie...
Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Dlaczego tak jest?
Starsza kadra menedżerska okazuje się głównym „hamulcowym” we wdrażaniu technologii z zakresu sztucznej inteligencji w firmach – twierdzą eksperci. Brakuje nam solidnej edukacji cyfrowej, dostosowywania prawa do zmieniającego się świata i umiejętnego wykorzystania źródeł dan...
Relacja ze szkolenia „Fotowoltaika na dachach płaskich”
12 września 2024 roku w Strykowie odbyło się szkolenie pt. „Fotowoltaika na dachach płaskich”, zorganizowane przez Stowarzyszenie DAFA. Było to pierwsze takie przedsięwzięcie w Polsce, poświęcone szczegółowym aspektom projektowania i realizacji instalacji fotowoltaicznych na d...
Przepis na sukces firmy ARSTON
Kaliska firma specjalizuje się w cięciu, wykrawaniu i gięciu długich elementów z blach. Abysprostać oczekiwaniom klientów, stawia na wysoką technologię i innowacyjne rozwiązania.Od 2011 r., czyli od początku działalności, ARSTON pracuje na obrabiarkach niemieckiegopotentata,...
Mity w spawalnictwie: video z ekspertem. Część druga.
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia drugiej części nagrania o mitach, które krążą w branży spawalniczej. O mitach spawalniczych opowiada ekspertka, Paulina Grabowska-Lisowska – Międzynarodowy Inżynier Spawalnik (IWE), inspektor, ...
Polska nie może się uwolnić od węgla. Brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
W Polsce ponad połowa linii elektroenergetycznych jest starsza niż 30 lat, a spory odsetek ma już ponad pół wieku. To powoduje coraz większe utrudnienia w zakresie możliwości przyłączania odnawialnych źródeł energii – dane URE pokazują, że liczba odmów przyłączenia do sieci z ...
Znamy laureatów nagrody Złoty Medal targów MODERNLOG 2024
Poznaliśmy produkty wyróżnione prestiżową nagrodą Złotego Medalu na targach Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG 2024 oraz ITM INDUSTRY EUROPE 2024. Laureaci zawalczą teraz o Złoty Medal Wybór Konsumentów. W minionym tygod...
Kwazikryształy – aperiodyczne struktury w stopach metali
Z artykułu dowiesz się: czym są kwazikryształy;jakimi cechami się charakteryzują;gdzie mogą znaleźć zastosowanie. 5 października 2011 roku izraelski badacz Dan Shechtman o...
Sprawiedliwa transformacja: co czeka przemysł stalowy?
Rozmowa z dr. hab. Adamem Drobniakiem, prof. UE, Dziekanem Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Transformacji Regionów. Transformacja to temat, który wzbudza wiele emocji. Czy da się ją przeprowadzić bez strat w gospodar...
Kalendarium wydarzeń
Relacje
OpenHouse 2024: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizowała Dni Otwarte OpenHouse 2024, które odbyły się 12 i 13 września br. Wydarzenie przyciągnęło ponad 200 gości reprezentują...
Sprawdź więcejPolitechnika Krakowska ma nowe laboratorium
25 kwietnia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Ultraprecyzyjnych Pomiarów Współrzędnościowych. &...
Sprawdź więcejSeminarium Obróbki Laserowej 22 marca 2024
22 marca 2024, podczas targów STOM, odbyło się Seminarium Obróbki Laserowej, organizowane przez Politechnikę Świętokrzyską. Zapraszamy do zapoznania się z fo...
Sprawdź więcejKonferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”
20 marca, drugiego dnia targów STOM, odbyła się konferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”, której organizatorem była redakcja portalu dlaprodukcji.pl i dw...
Sprawdź więcej