Rozwiązania transportu wewnętrznego w magazynach wysokiego składowania
Są odpowiedzią na pytanie, jak zmieścić dużą liczbę palet na stosunkowo niewielkiej powierzchni. Ich obsługa jest jednak wyjątkowo trudna. Artykuł stanowi krótki przegląd rozwiązań transportu wewnętrznego w magazynach wysokiego składowania – od typów stosowanych w nich systemów po wyliczenie kilku konkretnych rozwiązań produktowych.
Magazyny wysokiego składowania to bardzo specyficzne obiekty logistyczne. Podstawową wyróżniającą je cechą jest organizacja procesów transportu wewnętrznego dążąca do maksymalizacji gęstości składowania poprzez zastosowanie wielokondygnacyjnych regałów (do kilkunastu metrów wzwyż) oraz wąskich alejek roboczych pomiędzy nimi (poniżej 2 m). Choć pozwala to zmieścić w przeliczeniu na metr kwadratowy obiektu dużą liczbę miejsc paletowych, tego rodzaju aranżacja przestrzeni wiąże się z licznymi trudnościami – poczynając od kwestii niewielkiego marginesu bezpieczeństwa podczas manewrowania wózkami, po drgania o dużej amplitudzie przeszkadzające w kompletacji na najwyższych kondygnacjach regałów. By niwelować negatywny wpływ tych uwarunkowań na bezpieczeństwo i wydajność pracy, w magazynach wysokiego składowania korzysta się z najbardziej zaawansowanych rozwiązań intralogistycznych.
Wózki zoptymalizowane pod kątem użycia w tego typu obiektach wyróżniają się licznymi usprawnieniami konstrukcyjnymi i dostępnością licznych systemów wsparcia operatora. W artykule wskazujemy na rozwiązania transportu wewnętrznego będące odpowiedzią na wyzwania pracy w magazynie wysokiego składowania.
Przeciw drganiom na wysokości
Zarówno w przypadku wózków o dużym zasięgu wzwyż, w których operator pozostaje w kabinie pojazdu na podłożu, jak i w pojazdach kompletacji pionowej, w których wjeżdża się na najwyższe piętra regału, mamy do czynienia z drganiami masztu. Ich amplituda zwiększa się wraz z długością ramienia oraz masą ładunku. Wraz z nią rośnie skala potencjalnych strat czasu marnowanego na czekanie, aż wibracje ustaną.
Podejmowanie pracy, zanim konstrukcja w pełni się ustabilizuje, jest z kolei niebezpieczne – niesie bowiem ryzyko nieprecyzyjnego umieszczenia palety w regale. Może to skutkować niekorzystnym przesunięciem środka ciężkości utrudniającym późniejsze pobranie ładunku. W ekstremalnych przypadkach, gdy towar wystaje poza obrys regału, znacząco rośnie prawdopodobieństwo uszkodzenia jego bądź infrastruktury magazynowej i powstaje potencjalne zagrożenie dla operatora i innych pracowników.
Jednym z rozwiązań pozwalających przyspieszyć redukcję wibracji jest system aktywnej stabilizacji masztu (ALS, ang. Active Load Stabilisation). Zamontowany w maszcie wózka tensometr na bieżąco dokonuje pomiarów drgań ładunku i przekazuje dane na ich temat do komputera pokładowego z oprogramowaniem ALS. System analizuje informacje z czujników i natychmiast reaguje na ich odczyty automatycznym wyrównaniem drgań i odgięcia masztu. Działa przeciwstawnie do oddziałujących na niego sił, prowadząc do wygaszenia wibracji po zaledwie kilku sekundach.
Redukując nawet o 80% czas potrzebny na całkowitą redukcję drgań masztu, system nie tylko przyspiesza wykonywanie poszczególnych zadań, ale również zwiększa precyzję ich realizacji. Gwarantując dokładne umiejscowienie ładunków w rekordowo krótkim czasie, układ ALS ma istotny pośredni wpływ na zwiększenie bezpieczeństwa magazynów wysokiego składowania obsługiwanych przez operatorów.
W przypadku wózków służących do kompletacji zamówień powyżej 7,5-10 m odczuwalny jest wpływ jakości posadzki oraz szybkości wózka na liczbę i nasilenie drgań. W związku z tym na większych wysokościach wprowadza się ograniczenia prędkości jazdy i dąży do zachowania jednolitej powierzchni posadzki. Na rynku dostępne są na przykład służące temu usługi szlifowania betonu. Alternatywą dla tego rodzaju inwestycji jest wyposażenie wózka w System Aktywnej Kompensacji Podłoża (AFC, ang. Active Floor Compensation). Zamiast tylko tłumić drgania masztu ograniczające efektywność kompletacji na najwyższych kondygnacjach regałów, system u podstaw eliminuje jedną z przyczyn ich powstawania.
Jego czujniki rejestrują względną wysokość kół na osiach nośnych. Ich położenie jest natychmiast wyrównywane w odpowiedzi na różniące się odczyty. Dzięki szybkim procesorom wykorzystanym w systemie reaguje on bez najmniejszych opóźnień nawet przy względnie dużych prędkościach jazdy. W związku z tym rama pojazdu jest przez cały czas wypoziomowana, a maszt – w efekcie – utrzymany w idealnym pionie. Pozwala to do minimum ograniczyć jego drgania, umożliwiając tym samym sprawniejsze wykonywanie zadań przeładunkowych.
Może zainteresować Cię artykuł: > (otwiera się na nowej zakładce)”>Regały stałe vs. przejezdne – innowacje w obszarze magazynów >>
Mogą zainteresować Cię również
Przemysł 4.0: era automatyzacji i robotyzacji produkcji – Konferencja Techniczna w Bydgoszczy
11 kwietnia w City Hotel Bydgoszcz odbędzie się Konferencja Techniczna „Automatyzacja i robotyzacja produkcji – kierunek Przemysł 4.0” organizowana przez Axon Media. Spotkanie skierowane jest do praktyków, którzy poszukują innowacyjnych rozwiązań w zakresie automatyzacji oraz ...
Automatyka zabezpieczająca w instalacjach energetycznych
Z artykułu dowiesz się: jak prawo charakteryzuje konieczne elementy bezpieczeństwa instalacji energetycznej,kto ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo takiej instalacji,z czym wiąże się scalenie urządzeń ciśnieniowych na ...
Jak właściwie dobrać nitonakrętki?
Czym są nitonakrętki? Gdzie znajdują swoje zastosowanie? Są one niezbędnym elementem konstrukcyjnym, który wykorzystywany jest przede wszystkim w montażu oraz łączeniu elementów. Nitonakrętka to metalowy element konstrukcyjny wykorzy...
Zaskakujący porządek uciskanych stopów
W stopach niklowo-kobaltowo-chromowych atomy niklu układać się mogą pod wpływem nacisku w regularne wzory - pokazały symulacje międzynarodowego zespołu. Do tej pory sądzono, że takie uporządkowania mogą tworzyć się jedynie pod wpływem obróbki termicznej.
ZBUD polski producent urządzeń transportu bliskiego i pozycjonerów spawalniczych
ZBUD to firma, która rozwija się i rośnie w siłę już prawie 40 lat. Obecna w Polsce i za granicą zdobyła renomę, produkując urządzenia dźwignicowe. Ceniona za niezawodną jakość oraz komfort współpracy, celnie odpowiada na potrzeby współczesnego rynku. Produkowane przez firmę...
Dni Otwarte w DIG Świtała! Temat główny: prasy krawędziowe
W firmie DIG Świtała w dniach 4-8 marca 2024 odbyły się kolejne dni otwarte – tym razem tematem wiodącym spotkania były prasy krawędziowe. Co działo się na spotkaniu i czego mogli spodziewać się goście? Odwiedzający mieli mo...
Wybrane maszyny i urządzenia stosowane w procesach gięcia
W niniejszym artykule dokonano przeglądu maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesach gięcia rur, profili, drutu oraz sprężyn. Przedstawiono charakterystykę giętarek wybranych producentów dostępnych na rynku polskim. Urządzenia podzielono na: giętarki trzpieniowe, giętarki b...
Metody łamania wiórów w obróbce skrawaniem – cz. II
Z artykułu dowiesz się: jakie są sposoby łamania wiórów;od czego zależy wybór metody łamania;jakie są wady i zalety poszczególnych metod. Dobór odpowiedniej metody łamania...
1/4 firm w kraju nie wie, że są objęte dyrektywą
– Szacuje się, że około 60 proc. organizacji może nie być jeszcze przygotowanych na spełnienie wymogów unijnej dyrektywy NIS2 – mówi Paweł Śmigielski, country manager Stormshield. Mowa o dyrektywie w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na...
Elementy hali stalowej – charakterystyka
Hale stalowe są jednymi z najbardziej popularnych obiektów budownictwa przemysłowego. Z tego też powodu elementy konstrukcyjne hali stalowej są bardzo dobrze poznane i opisane w wielu źródłach literaturowych, co pozwala na optymalne wykorzystanie ich nośności.
Właściwości warstwy wierzchniej wybranych stopów metali po cięciu laserem
Z artykułu dowiesz się: jakie są wady i zalety technologii cięcia laserowego;od czego zależą właściwości materiału po cięciu;jakie badania przeprowadzono. Proces wytwarzan...
Analiza procesu spawania plazmowego – cz. I
Z artykułu dowiesz się: jaki jest wpływ parametrów spawania na jakość złączy;gdzie stosuje się technologię spawania plazmowego PTA;jak zachodzące w łuku plazmowym zjawiska wpływają na proces cięcia.
Rola węgla kamiennego w zrównoważonej transformacji energetycznej
W idealnym świecie wszyscy mieszkańcy Ziemi zdecydowaliby, że rezygnują z technologii emitujących CO2 do atmosfery i od teraz żyją ekologicznie. Idealny świat jednak nie istnieje. Funkcjonowanie tego, który znamy nadal w dużej mierze uzależnione jest od energii wytwarzanej z...
Logo na elewacji – zmora Kierownika Budowy i GW
W branży budowlanej, zwłaszcza w przypadku budynków przemysłowych, takich jak hale i obiekty wielkopowierzchniowe oznakowania są tak samo istotne jak pozostałe elementy wyposażenia. Jednak, gdy nadchodzi moment umieszczenia logo na ...
Bezpieczeństwo pracy z laserami czyszczącymi
Na czym polega technologia czyszczenia laserowego i jakie są jej zalety? Co wyróżnia lasery czyszczące spośród innych technologii? Uniwersalność procesu czyszczenia laserowego sprawia, że może być z powodzeniem stosowan...
W magazynach widać stabilizację popytu i podaży oraz czynszów
Na rynku przemysłowym i logistycznym widać coraz większą równowagę pomiędzy zapotrzebowaniem na powierzchnię, a nowymi inwestycjami. Obecnie w budowie jest 2,8 mln mkw. nowej przestrzeni, z czego połowa powstaje spekulacyjnie – wynika z raportu „Market Outlook 2024” CBRE. Najw...
Kalendarium wydarzeń
Relacje
„Hutnictwo żelaza i stali w Polsce. Wyzwania i szanse dla szarej i zielonej stali”
23 listopada w Centrum Informacji Naukowej i Bibliotece Akademickiej w Katowicach odbyła się konferencja „Hutnictwo żelaza i stali w Polsce. Wyzwania i szans...
Sprawdź więcejEMO 2023 – Mazak Go Green
Podczas targów EMO 2023, które odbyły się 18-23 września br. w Hanowerze, firma Yamazaki Mazak zaprezentowała swoją wizję zaawansowanych rozwiązań technologi...
Sprawdź więcejEnergetab 2023
Za nami trzy intensywne dni 36. międzynarodowych targów energetycznych ENERGETAB. Były one niezwykle pracowite dla 433 wystawców, którzy starali się zaprezen...
Sprawdź więcejI Mazowieckie Sympozjum Obróbki Skrawaniem
W dniu 22 czerwca br. na Wydziale Mechanicznym Technologicznym Politechniki Warszawskiej odbyło się I Mazowieckie Sympozjum Obróbki Skrawaniem, współorganizo...
Sprawdź więcej