Predykcyjne UR. Czy przewidywanie jest zarezerwowane tylko dla proroków?
Słownik Języka Polskiego definiuje predykcję jako „przewidywanie przyszłych realizacji albo cech statystycznych zjawisk losowych”. W praktyce oznacza to, że jesteśmy w stanie określić przyszłą kondycję rozmaitych podzespołów w oparciu o bieżące parametry. Najbardziej obrazowym przykładem będzie sygnalizacja zużycia klocków hamulcowych na podstawie ich grubości.
Dobra wiadomość jest taka, że znacznie trudniej dokonać tego w środowisku pracy administracyjnej, biurowej czy manualnej produkcji. Tak zwany czynnik ludzki jest dużo mniej przewidywalny niż maszyny i roboty. Ograniczenia związane z eksploatacją maszyn są zatem naszym sprzymierzeńcem. W czasach Internetu Rzeczy (Internet of Things) dużo łatwiej i taniej jest zapanować nad maszynami niż nad ludźmi. Koszty zakupu i dostępność maszyn też dają tutaj sporą przewagę.
Utrzymanie wokół niezawodności
Główny kierunek jeśli chodzi o predykcyjne utrzymanie ruchu to niezmiennie od lat utrzymanie wokół niezawodności (Reliability Centered Maintenance). Początki tego podejścia datuje się na 1978 rok, kiedy to ukazał się raport Nolana i Heapa rewolucjonizujący podejście do serwisowania samolotów w lotnictwie amerykańskim. Autorzy ci dokładnie zdefiniowali kryteria, które później uregulowano normą. Obecnie są one nieco rozmyte ze względu na to, że wiele firm oferuje swoje produkty i rozwiązania jako zgodne z RCM i w praktyce trudno zweryfikować ich rzetelność.
Podejścia te warunkują koszt obsługi. W idealnej sytuacji powinny więc być pochodną potrzeb ekonomicznych, bezpieczeństwa, wydajności, technicznych i innych oczekiwanych. Ujmując to obrazowo, posłużę się przykładem powszechnie zrozumiałym, to jest przykładem samochodu. Hamulce w samochodzie powinniśmy mieć stale pod kontrolą, ponieważ są krytyczne dla bezpieczeństwa użytkownika. Oświetlenie, choć nie wpływa bezpośrednio na bezpieczeństwo, jest wymagane przepisami, zatem potrzebna jest również stała kontrola. Okresowe przeglądy wystarczą natomiast w przypadku stanu blacharskiego karoserii. Elementy takie jak: siatka mocująca bagaż w bagażniku, podłokietnik czy tylny dywanik dla pasażerów, możemy spokojnie pozostawić „do awarii”. Jeśli dokonamy właściwej klasyfikacji maszyn, będziemy mogli dokładnie określić rodzaj i stan zapasów części zamiennych w magazynie utrzymania ruchu. Mając do dyspozycji określony budżet, łatwiej podejmować decyzje w oparciu o taką klasyfikację. Z drugiej strony, mając dokładnie określone zapotrzebowanie, można określić i uzasadnić wymagany do właściwego funkcjonowania parku maszynowego budżet.
Mogą zainteresować Cię również

Wymagania normatywne w zakresie cyfrowych bliźniaków w kontekście Przemysłu 4.0
W ostatnim czasie koncepcja cyfrowego bliźniaka wzbudziła duże zainteresowanie badawcze, szczególnie w obszarze produkcji. Czy warto ją wprowadzać i jak to dobrze zrobić? Cyfrowy bliźniak jest jednym z elementów cyfrowe...
Rynek magazynowy dąży do stabilizacji
Drugi najlepszy wynik po stronie popytu i rekord pod względem nowej podaży – tak w skrócie przedstawiała się sytuacja na rynku magazynowym w Polsce w 2022 roku. Jak wynika z najnowszego raportu międzynarodowej agencji doradczej Cushman & Wakefield, kolejne miesiące staną j...
Wzorcowanie mierników UV-A oraz luksomierzy – nowe możliwości laboratorium wzorcującego UDT
Robert Krajewski Rafał Saliński
Polska premiera 30 kW wycinarki laserowej na targach STOM-LASER w Kielcach
Eagle Lasers z dumą zapowiada polską premierę wycinarki laserowej iNspire o mocy 30 kW. Światowa premiera, która miała miejsce podczas targów BlechExpo w Stuttgarcie, odbiła się szerokim echem w mediach. Tymczasem jej polska odsłona...
Znaczący wzrost ataków cyberprzestępców z użyciem aplikacji chmurowych w porównaniu do roku ubiegłego
Firma Netskope opracowała raport, z którego wynika, że nastąpił znaczący wzrost ataków cyberprzestępców w ciągu ostatniego półrocza w porównaniu do roku ubiegłego. Amerykańska firma lider na rynku cyberbezpieczństwa, która niedawno otworzyła data center w Warszawie opracowa...
Staliwo stopowe wysokomanganowe w zastosowaniach na odlewane elementy infrastruktury kolejowej
W publikacji przedstawiono charakterystykę staliwa stopowego wysokomanganowego, potocznie określanego mianem staliwa Hadfielda. Staliwa z tej grupy w warunkach wzrostu ciśnienia lub obciążenia, np. w wyniku uderzenia, wykazują dużą skłonność do tzw. umocnienia zg...
Kompleksowe rozwiązania dla inteligentnej produkcji
Przemysł jest obecnie pod ogromną presją i koniecznością zmian. Jak przejść od zarządzania kryzysowego do długoterminowej transformacji w zakresie oszczędzania energii, efektywności i zrównoważonego rozwoju i jak przyspieszyć rozbudowę pilnie potrzebnej infrastruktury? Jak prz...
Pierwsze tegoroczne wydanie „Utrzymania Ruchu”!
Pojawiło się pierwsze tegoroczne wydanie czasopisma \"Utrzymanie Ruchu\"!
PPG STEELGUARD® 951
PPG STEELGUARD® 951 to zabezpieczenie ogniochronne w pożarach celulozowych do 3 godzin z nową elastyczną epoksydową powłoką pęczniejącą. Stal konstrukcyjna odgrywa kluczową rolę we współczesnej architekturze. Zapewnienie odpowiednieg...
Kalendarium wydarzeń
Relacje
Mazak Open House 2023
Mazak Open House to jedno z cyklicznych merytorycznych spotkań, choć w zupełnie nowej odsłonie. W dniach 22-23 lutego w Katowicach goście Mazak Open House mi...
Sprawdź więcejPierwsza edycja targów ExpoWELDING w Katowicach z setką wystawców i wysoką frekwencją
Maszyny i urządzenia – w tym roboty, nowoczesne technologie i rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo oraz fachowa wiedza specjalistów w dziedzinie spawalnic...
Sprawdź więcejMiędzynarodowe spotkanie branży odlewniczej w Targach Kielce
Prawie 2 tys mkw powierzchni wystawienniczej a także 112 firm z 10 krajów świata to wynik tegorocznej edycji „Przemysłowej jesieni” w Targach Kielce. Wydarze...
Sprawdź więcejKONGRES Technologii Obróbki STAL 2022 – FOTORELACJA
W dniach 16-18 maja 2022 r. w hotelu Novotel Kraków City West**** odbyła się premierowa edycja KONGRESU Technologii Obróbki STAL 2022. Pierwsza edycja KONGR...
Sprawdź więcej