Łukasiewicz liderem europejskiego projektu rozwoju Miejskiej Mobilności Powietrznej
Z początkiem roku 2021 r. rozpoczną się prace nad zdefiniowaniem pakietu rekomendacji gwarantujących powszechną akceptację, bezpieczeństwo użytkowania oraz zrównoważony i zintegrowany transport przy pomocy dronów nad obszarami zurbanizowanymi. Projekt “Acceptance, Safety and Sustainability Recommendations for Efficient Deployment of Urban Air Mobility” (ASSURED – UAM) finansowany jest przez Komisję Europejską w ramach programu Horyzont 2020. Sieć Badawczą Łukasiewicza w tym projekcie reprezentować będzie Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa( Ł- ILOT).

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa weźmie udział w całym procesie tworzenia rekomendacji, pełniąc jednocześnie funkcję koordynatora zadań mających na celu odpowiednio określenie przyszłych scenariuszy rozwoju Miejskiej Mobilności Powietrznej oraz zdefiniowanie standardów i rekomendacji dotyczących wdrażania operacji bezzałogowych na obszarze aglomeracji miejskich.
Szczegółowe cele projektu ASSURED-UAM – przedstawił Marcin Kraska, wiceprezes Sieci Badawczej Łukasiewicz ds. badań i innowacji podczas odbywającego się właśnie w Katowicach Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Podczas panelu „Drony w Gospodarce”, w którym udział wzięli między innymi Małgorzata Darowska, pełnomocnik ministra infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych i programu Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów (CEDD), Kazimierz Karolczak – przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, dyskutowano między innymi na temat warunków rozwoju obszaru dronowego, integracji dronów do systemy transportu miejskiego i tego, jak uczynić z segmentu BSP polską specjalizację.
Jakie zmiany należy wprowadzić?
– Proces integracji miejskiej mobilności pionowej wymagał będzie szeregu zmian w sposobie zarządzania transportem publicznym, w logistyce operacji oraz dodatkowej infrastruktury. Regionalne i lokalne jednostki samorządu terytorialnego staną przed takimi zagadnieniami jak: sposoby finansowania, planowania, sposoby realizacji operacji, zapewnienie bezpieczeństwa operacji, poziomu emisji czy poziomu akceptowalności proponowanych rozwiązań przez mieszkańców. W obliczu tak wielu wyzwań konieczne jest wsparcie miast w procesie uruchamiania operacji bezzałogowych oraz ich integracji z miejskimi systemami transportu od strony technologicznej, stąd zaangażowanie Łukasiewicza w projekt ASSURED – UAM – wyjaśniał wiceprezes Łukasiewicza, Marcin Kraska w trakcie dyskusji.
Projekt ASSURED – UAM po stronie Instytutu Łukasiewicza realizowany jest przez Zakład Systemów Transportu (Centrum Technologii Lotniczych) oraz Zakład Bezzałogowych Statków Powietrznych (Centrum Technologii Bezzałogowych) w Łukasiewicz – ILOT. W skład konsorcjum wchodzą także cztery inne europejskie instytuty badawcze i trzy europejskie aglomeracje – włoskie Bari, portugalskie Porto. Polskę reprezentuje Metropolia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Zainteresowanie wdrożeniem w Górnosląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
– Bezpieczne i efektywne wdrożenie bezzałogowych statków powietrznych do przestrzeni miejskiej to jeden z obszarów zainteresowania Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Naszym zadaniem w projekcie będzie weryfikacja powstających rekomendacji w warunkach rzeczywistych. Posiadamy wydzielone tereny, na których możemy wykonywać testowe misje z wykorzystaniem dronów. Do szerokich konsultacji zagadnień Urban Air Mobility chcemy także zaangażować samorządy Metropolii. W ramach naszych działań powołaliśmy Metropolitalny Zespół ds. Bezzałogowych Statków Powietrznych, złożony z przedstawicieli miast i gmin wchodzących w skład GZM. To poprzez aktywny udział samorządów możemy osiągnąć założenia projektu ASSURED, czyli powszechną akceptację i bezpieczeństwo użytkowania dronów w przestrzeni powietrznej naszych miast – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Efektem wspólnych prac nad zagadnieniami związanymi z procesem wdrażania Miejskiej Mobilności Powietrznej będą dostępne w 8 językach. przewodniki zawierające m.in. bazę wiedzy z zakresu polityki, integracji transportu, prawodawstwa, oraz możliwości technologicznych, scenariusze rozwoju MMP z uwzględnieniem różnych aspektów (finansowania, operacyjności, akceptacji publicznej, itp.) oraz zestaw rekomendacji i standardów koniecznych do spełnienia w procesie wdrażania MMP.
– Projekt ten poprzez swoje rezultaty ma szanse stać się pierwszym, rzeczywistym pomostem łączącym innowacyjne technologie BSP, rozwijane m.in. w Łukasiewicz-Instytucie Lotnictwa, z administracyjnymi strukturami miast owocując uruchomieniem bezpiecznych i trwałych rozwiązań w obszarze MMP – wyjaśnia kierownik projektu, dr inż. Bartosz Dziugieł z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.
Prace w ramach projektu zostały zaplanowane do 2023 roku. Jego budżet to blisko 1,5 miliona euro.
Sieć Badawcza Łukasiewicz – informacje
Sieć Badawcza Łukasiewicz to trzecia pod względem wielkości sieć badawcza w Europie. Dostarcza atrakcyjne, kompletne i konkurencyjne rozwiązania technologiczne. Łukasiewicz w dogodny sposób wychodzi naprzeciw oczekiwaniom biznesu. Przedsiębiorca może zdecydować się na kontakt nie tylko przez formularz na stronie www.lukasiewicz.gov.pl, ale także w ponad 50 lokalizacjach: Instytutach Łukasiewicza i ich oddziałach w całej Polsce. Wszędzie otrzyma ten sam – wysokiej jakości – produkt lub usługę. Potencjał Łukasiewicza skupia się wokół takich obszarów badawczych jak: zdrowie, inteligentna mobilność, transformacja cyfrowa oraz zrównoważona gospodarka i energia.
Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa należy do najnowocześniejszych placówek badawczych w Europie, o tradycjach sięgających 1926 roku. Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego, takimi jak: General Electric, Airbus czy Pratt & Whitney, oraz instytucjami z branży kosmicznej, w tym z Europejską Agencją Kosmiczną. Strategicznymi obszarami badawczymi Instytutu są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. Prowadzone są tutaj także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w zakresie technologii materiałowych i kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych. W ramach działającego w Instytucie Centrum Technologii Bezzałogowych prowadzone są zaawansowane prace badawczo-rozwojowe w zakresie bezzałogowych statków powietrznych i systemów zwalczających drony.
> (otwiera się na nowej zakładce)”>Przeczytaj inne newsy z branży >>
Mogą zainteresować Cię również

Technologia goni pracowników. Chcą wiedzieć więcej o AI, a firmy nie nadążają z edukacją.
Zaledwie 9% pracowników deklaruje, że nie wie, czym są automatyzacja i sztuczna inteligencja. 46,7% natomiast przyznaje, że chciałoby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Rosnące zainteresowanie technologiami idzie w parze z obawami. Od lęku przed brakiem kompetencji, przez ...
Redukcja hałasu w przemyśle – wyzwanie wymagające kompleksowych działań
Hałas w zakładach przemysłowych pozostaje jednym z głównych czynników wpływających zarówno na komfort pracy, jak i na relacje zakładów z otoczeniem. Utrzymanie jego poziomu w akceptowalnych granicach to nie tylko wymóg prawny. Jest to przede wszystkim element budowania kultury...

Wrzesień pełen przemysłowych premier: FASTECH Expo i Aluminium Tech Expo 2025 w Ptak Warsaw Expo
Wrzesień 2025 roku zapowiada się jako miesiąc przełomowych wydarzeń dla branży przemysłowej w Polsce. Ptak Warsaw Expo w Nadarzynie stanie się areną dwóch kluczowych targów: FASTECH Expo oraz Aluminium Tech Expo. Targi te, choć odbywają się w różnych terminach, oferują unikaln...
Analiza wpływu modyfikacji geometrii na pasowanie połączeń wielowypustowych wytwarzanych z zastosowaniem metody FFF
Dokładność geometryczna jest jednym z fundamentalnych kwalifikatorów poprawności procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń. Jest ona wynikiem wielu składowych, stanowiących o całościowym efekcie procesu produkcyjnego. W celu zape...

Rynek magazynowy mniej spektakularny, ale bardziej przewidywalny. Dobre wieści dla sektora outsourcingu procesowego
Pierwszy kwartał 2025 roku potwierdził, że polski rynek powierzchni magazynowo – przemysłowych, mimo braku rekordowych wyników, pozostaje stabilny i dojrzewa operacyjnie. Według danych AXI IMMO oraz CBRE, całkowity popyt na te powierzchnie przekroczył 1,1 mln mkw., co oznacza ...
Jakość procesu cięcia laserowego blach stalowych – wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowych
Przeprowadzono analizę czynników i parametrów decydujących o jakości procesu cięcia laserowego. Zestawiono blachy stalowe o gwarantowanej przez producentów jakości cięcia laserowego laser grade steels. Opisano wpływ zawartości krzemu i innych pierwiastków stopowy...

Metody i techniki eliminacji wad w procesie tłoczenia
Procesy kształtowania blach stalowych za pomocą obróbki plastycznej są jedną z wielu technik wytwarzania elementów metalowych stosowanych w przemyśle od lat, a mimo to wymagających rozwiązań niektórych problemów technologicznych pojawiających się przy kształtowaniu blach stalo...

Wpływ chłodziwa i oprawki narzędziowej na chropowatość powierzchni obrabianej w procesie frezowania stali Vanadis 4
Artykuł prezentuje wyniki badań eksperymentalnych procesu frezowania stali Vanadis 4 Extra w rożnych warunkach doprowadzenia chłodziwa do strefy obróbki oraz pokazuje, jak ważny jest dobór odpowiedniej oprawki narzędziowej do określonych zadań obróbkowych. ...

Technologia goni pracowników. Chcą wiedzieć więcej o AI, a firmy nie nadążają z edukacją.
Zaledwie 9% pracowników deklaruje, że nie wie, czym są automatyzacja i sztuczna inteligencja. 46,7% natomiast przyznaje, że chciałoby pogłębić swoją wiedzę w tym zakresie. Rosnące zainteresowanie technologiami idzie w parze z obawami. Od lęku przed brakiem kompetencji, przez ...

Wybrane problemy stateczności w projektowaniu konstrukcji według Eurokodów
Zagadnienia stateczności konstrukcji budowlanych stanowią jeden z trudniejszych działów mechaniki budowli, z którym projektanci konstrukcji zmagają się na co dzień. Niezależnie od tego, czy projektujemy klasyczną drewnianą więźbę dachową, stalową belkę podsuwnicową, czy też sł...

Jak zminimalizować ryzyko awarii wycinarki laserowej?
Aby zminimalizować ryzyko awarii wycinarki laserowej, warto stosować się do kilku dobrych praktyk, które obejmują zarówno szkolenie operatorów, jak i odpowiednią konserwację oraz kontrolę parametrów urządzenia.
Fizyczne i technologiczne podstawy procesu spawania łukowego w osłonie gazowej GMA – cz. 2
W drugiej części artykułu przedstawiono technologiczne podstawy spawania GMA. Z artykułu dowiesz się:

Bezpieczeństwo maszyn. Analiza ryzyka w oparciu o normę PN-EN ISO 12100:2012
Maszyny dopuszczone do użytku na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać wymagania tzw. dyrektywy maszynowej. Jednym z warunków jej spełnienia, umożliwiającym oznakowanie maszyny znakiem CE, jest wykonanie analizy ryzyka. Maszyny wp...

Znamy laureatów nagrody Złoty Medal targów MODERNLOG 2024
Poznaliśmy produkty wyróżnione prestiżową nagrodą Złotego Medalu na targach Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG 2024 oraz ITM INDUSTRY EUROPE 2024. Laureaci zawalczą teraz o Złoty Medal Wybór Konsumentów. W minionym tygod...
IGP-DURA®one 56 i IGP-Effectives®: synergia zapewniająca wysoką wydajność w technologii malowania proszkowego
W branży farb proszkowych do ochrony powierzchni kluczowe znaczenie mają wydajność, zrównoważony rozwój i jednolity odcień. Firma IGP Powder Coatings podjęła znaczący krok w tym kierunku, łącząc serię niskotemperaturowych farb proszkowych IGP-DURA®one56 z unikalną technologią ...

Nowa Mapa Drogowa dla GOZ nie może pomijać mniejszych przedsiębiorstw
Polskie przedsiębiorstwa potrzebują nowej, międzysektorowej Mapy Drogowej dla Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ). Obecny dokument, choć kiedyś spełniał swoją rolę, wymaga aktualizacji. Musi sprostać rosnącym wyzwaniom, stojącym zwłaszcza przed małymi i średnimi przedsiębiors...
Kalendarium wydarzeń
Relacje
OpenHouse 2024: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizowała Dni Otwarte OpenHouse 2024, które odbyły się 12 i 13 września br. Wydarzenie przyciągnęło ponad 200 gości reprezentują...
Sprawdź więcejPolitechnika Krakowska ma nowe laboratorium
25 kwietnia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Ultraprecyzyjnych Pomiarów Współrzędnościowych. &...
Sprawdź więcejSeminarium Obróbki Laserowej 22 marca 2024
22 marca 2024, podczas targów STOM, odbyło się Seminarium Obróbki Laserowej, organizowane przez Politechnikę Świętokrzyską. Zapraszamy do zapoznania się z fo...
Sprawdź więcejKonferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”
20 marca, drugiego dnia targów STOM, odbyła się konferencja „Stal, Metale, Nowe Technologie”, której organizatorem była redakcja portalu dlaprodukcji.pl i dw...
Sprawdź więcej