Coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój w firmach.
W biznesie cały czas rośnie świadomość wyzwań klimatycznych i środowiskowych, do czego przyczyniają się m.in. globalne i unijne regulacje. – Ta świadomość cały czas jest jednak zbyt mała w stosunku do wyzwań – ocenia Maria Krawczyńska-Kaczmarek, dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jak wskazuje, polskie przedsiębiorstwa wciąż wymagają w tym zakresie edukacji. Zwłaszcza że dbałość o aspekty ESG i dostosowywanie się do nowych regulacji z zakresu zrównoważonego rozwoju to dla nich nie tylko wyzwanie i obciążenie administracyjne. To również szansa na budowanie swojej konkurencyjności.
– Świadomość w zakresie ochrony środowiska naturalnego zdecydowanie rośnie w naszym społeczeństwie. Jest to wynikiem zarówno większej powszechności tego tematu w dyskusji publicznej, jak i edukacji. To przekłada się również na rosnącą świadomość klimatyczną firm i kadr zarządzających czy nadzorczych – mówi agencji Newseria Biznes Maria Krawczyńska-Kaczmarek.
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ
W podejściu biznesu do kwestii klimatu i środowiska przełomowy był 2015 rok, w którym przyjęto porozumienie paryskie oraz Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Natomiast w Europie najważniejszym impulsem do zmian było opublikowanie Europejskiego Zielonego Ładu wraz z pakietem Fit for 55, który wyznacza drogę do jego realizacji. Od tego czasu sukcesywnie pojawia się coraz więcej regulacji, które powodują, że zrównoważony rozwój staje się ważnym elementem strategii firm. Należą do nich m.in.:
- rozporządzenie SFDR (2019/2088), wprowadzające nowe przepisy dotyczące ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych,
- unijna Taksonomia (2020/852) ustalająca szczegółowe zasady klasyfikowania działalności gospodarczej, aby mogła być uznawana za zrównoważoną środowiskowo,
- opublikowana pod koniec 2022 roku dyrektywa CSRD (2021/0104) dotycząca sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Państwa członkowskie UE mają 18 miesięcy na zaimplementowanie jej do krajowych porządków prawnych.
Kto będzie mieć obowiązek raportowania?
Zgodnie z dyrektywą CSRD od 2024 roku obowiązek raportowania informacji związanych z zagadnieniami środowiskowymi, społecznymi i zarządczymi (ESG, environment, social and governance), w tym informacji związanych z wpływem na klimat, obejmie najpierw największe notowane na giełdzie firmy, potem duże, a od 2027 roku również małe i średnie przedsiębiorstwa. Firma doradcza PwC szacuje, że po wejściu w życie CSRD nowe obowiązki sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju będą dotyczyć ok. 50 tys. firm w UE, w tym ok. 3,5 tys. podmiotów w Polsce.
Jak pokazuje tegoroczna publikacja „Wspólna odpowiedzialność. Rola zarządzania środowiskowego”, wydana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, to właśnie regulacje są w tej chwili głównym czynnikiem wymuszającym na przedsiębiorstwach zwrot w kierunku zrównoważonego rozwoju.
– Często mierzymy się z pytaniem, czy te regulacje mają pomóc, czy one dodają pracy i obowiązków administracyjnych, dokładają sfery biurokratycznej w przedsiębiorstwach. Jednak trzeba to jasno przyznać, że w zakresie zrównoważonej transformacji, klimatu i generalnie sustainability my potrzebujemy regulacji, bo sama dobra wola, jak widać, nie wystarczyła do tego, żeby zatrzymać postępujące nierówności czy kryzys klimatyczny – mówi dyrektorka generalna Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Do zrównoważonego rozwoju długa droga?
Jak pokazuje raport „Deloitte 2023 CxO Sustainability”, obok regulacji ważnym czynnikiem motywującym menedżerów i kierownictwo wyższego szczebla do koncentrowania się na kwestiach klimatu i faktycznego ich uwzględniania w strategiach biznesowych są również rosnące oczekiwania inwestorów i sektora finansowego. Kolejny istotny aspekt to także rosnąca świadomość społeczna i konsumencka oraz idąca za tym obawa o pogorszenie wizerunku firmy.
Według badania „Socio-Cultural Trend Tracker 2022”, przeprowadzonego przez Sustainable Brands Poland i Ipsos, aż 97 proc. Polaków zwraca uwagę na zrównoważony rozwój i przynajmniej od czasu do czasu stara się zachowywać w sposób, który chroni planetę, jej mieszkańców i zasoby. Jeden na pięciu konsumentów zrezygnował z marki i jej produktów za nieetyczne lub antyspołeczne działanie. Jednocześnie 68 proc. wierzy, że ma wpływ na działania marek. Trzech na czterech deklaruje, że pozostaje lojalnych wobec marek, które pozwalają im żyć w lepszy i bardziej zrównoważony sposób. Respondenci wskazali, że oczekują od firm i marek działań na rzecz ochrony środowiska – ok. 1/3 badanych uważa, że tylko biznes, państwo i instytucje mają systemową moc sprawczą, żeby wprowadzać zmiany na lepsze.
Czytaj też >> Stal w reaktorach termojądrowych?
– Świadomość wyzwań klimatyczno-środowiskowych w przedsiębiorstwach rośnie, ale ona cały czas jest niewystarczająca wobec zmian, wobec kryzysu klimatycznego, który nas dotyka. Odwołam się do badania Chapter Zero Poland, przeprowadzonego na początku 2022 roku. Ono potwierdza, że, po pierwsze, ta świadomość nie jest jeszcze wystarczająca, szczególnie wśród ciał nadzorczych i zarządczych. Po drugie, aż 60 proc. ankietowanych wskazało na brak wiedzy i kompetencji merytorycznych wśród kadry nadzorczej. Tymczasem wyzwanie, jakim jest transformacja, nie zadzieje się bez wiedzy decydentów. Dlatego tak ważna jest edukacja zarówno zarządów, jak i nadzorców w organizacjach – mówi Maria Krawczyńska-Kaczmarek.
Celem zrównoważonego rozwoju jest też zwiększenie konkurencyjności
Jak pokazuje tegoroczna publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu, zwrot w kierunku zrównoważonego rozwoju stanowi również ważny obszar budowania konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w łańcuchach wartości. Globalne koncerny, które chcą redukować swoje emisje, już w tej chwili formułują wobec swoich kontrahentów oczekiwania w zakresie celów dekarbonizacji. Wymagają od poddostawców informacji o tym, w jaki sposób redukują oni emisję CO2 w swoich procesach produkcji. Polskie firmy będą musiały odpowiedzieć na te wymogi, jeżeli chcą utrzymać kontrakty. Jednak w tej chwili wciąż mają dużo do nadrobienia. Według badania Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych z października 2022 roku zaledwie 12 proc. badanych spółek ma wyznaczone skwantyfikowane cele redukcji emisji gazów cieplarnianych. Jedynie 9 proc. raportuje te emisje według najbardziej miarodajnej metodologii.
– Zastanawiając się, czy firmy stać dziś na zieloną transformację, trzeba odwrócić to pytanie. Trzeba rozważyć, czy przedsiębiorstwa stać na niedostosowanie się do wyzwań, jakie niesie ze sobą kryzys klimatyczny. Czy brak adaptacji modeli biznesowych do tych zmian nie sprawi, że to będzie krótkookresowe albo średnioterminowe patrzenie na rozwój biznesu? – pyta dyrektorka generalna FOB.
– Adaptacja i dostosowanie do wyzwań klimatycznych, a jednocześnie minimalizowanie negatywnego wpływu na środowisko jest dziś dla biznesu szansą rozwoju w tych nowych warunkach. To jedyna szansa na budowanie wartości w długim okresie.
Greenwashing – tego unikaj!
Jak pokazują badania FOB, obecnie nie wystarczą już jednak deklaracje o staraniach przedsiębiorstw. Taki sposób komunikowania, jak i publikowanie ogólnych informacji, trudności w zweryfikowaniu ich prawdziwości, podkreślanie walorów ekologicznych wyrobów, aby ukryć ich inny, mniej przyjazny dla środowiska wpływ – wszystko to powoduje, że firma naraża się na ryzyko greenwashingu i staje się mniej wiarygodna w oczach swoich interesariuszy.
– Greenwashing jest pojęciem, które zyskuje na popularności. I dobrze, ponieważ to znaczy, że zaczynamy sprawdzać, a nie tylko wierzyć deklaracjom, zaczynamy się tym interesować – mówi Maria Krawczyńska-Kaczmarek.
– Aby go uniknąć, przede wszystkim należy zachować skrupulatność w tym, co komunikujemy, i stosować się do wytycznych. Natomiast sednem rzetelnej komunikacji jest opieranie się na faktach i danych. I tutaj pojawiające się regulacje pozwolą właśnie oprzeć się na faktach, informować w sposób rzetelny, wystandaryzowany. Wspieranie się tymi regulacjami to jest sposób na uniknięcie greenwashingu.

Mogą zainteresować Cię również
Zbyt mało polskich firm i inwestorów stawia na wysokie technologie. Tracimy szanse na przyspieszony rozwój Polski
Polskie firmy coraz chętniej korzystają z nowych technologii, jednak nadal rzadko inwestują w automatyzację i robotyzację. Brakuje też zaangażowania w krajowe start-upy oraz firmy deep tech. Brakuje też mechanizmów, które umożliwiałyby start-upom wdrażanie innowacji na większą...
Zaawansowana robotyka i systemy oparte na sztucznej inteligencji w miejscu pracy
Nowe technologie w miejscu pracy tworzą zarówno wyzwania, jak i możliwości. Zaawansowana robotyka i systemy oparte na sztucznej inteligencji nie stanowią tu wyjątku. Analizując obecną literaturę dotyczącą możliwych skutków można dostrzec szereg powtarzających się czynników. Mo...
Analiza wpływu modyfikacji geometrii na pasowanie połączeń wielowypustowych wytwarzanych z zastosowaniem metody FFF
Dokładność geometryczna jest jednym z fundamentalnych kwalifikatorów poprawności procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń. Jest ona wynikiem wielu składowych, stanowiących o całościowym efekcie procesu produkcyjnego. W celu zape...
Transport na zakręcie: paliwo, opłaty i brak kierowców największymi wyzwaniami branży
Wysokie koszty paliwa, rosnące opłaty drogowe i dramatyczny brak kierowców – to największe bariery wskazywane dziś przez firmy transportowe. Z najnowszego badania Bibby Financial Services, zrealizowanego przez Keralla Research we wrześniu 2025 r., wynika, że 35 proc. przewoźni...
ArcelorMittal Poland kontynuuje inwestycje w dąbrowskim oddziale. Projekty zmniejszające oddziaływanie na środowisko i zwiększające bezpieczeństwo są warte niemal 100 mln zł
W tym roku ArcelorMittal Poland w dąbrowskim oddziale realizuje wiele inwestycji. Modernizuje instalację odpylania wywrotnic wagonowych koksu. Remontuje instalację granulacji żużla w zakładzie wielkie piece. Modernizuje system odpylania stacji argonowania w stalowni. Na te trz...
Obróbka cieplna biodegradowalnych stopów na osnowie Mg i Zn
Biodegradowalne stopy Mg i Zn są obiecującymi materiałami na implanty medyczne, dzięki zdolności do samorozkładu w organizmie. Kluczowe wyzwanie to optymalizacja ich właściwości mechanicznych i korozyjnych, co można osiągnąć poprzez odpowiednią obróbkę cieplną, poprawiającą mi...
Wpływ rodzaju powłoki PVD na składowe siły skrawania oraz stopień zużycia narzędzia
Artykuł zawiera analizę wpływu rodzaju powłoki PVD narzędzi na wartości składowych siły skrawania oraz stopień zużycia narzędzia podczas frezowania stali 316L. Fot. iStoc...
Sztuczna inteligencja w przemyśle – rewolucja przyszłości czy standard współczesności?
AI rewolucjonizuje procesy produkcyjne, zarządzanie i dystrybucję, oferując znaczny wzrost efektywności, redukcję kosztów i poprawę jakości. Artykuł omawia przełomowy wpływ sztucznej inteligencji (AI) na sektor przemysłowy.
Wybrane problemy stateczności w projektowaniu konstrukcji według Eurokodów
Zagadnienia stateczności konstrukcji budowlanych stanowią jeden z trudniejszych działów mechaniki budowli, z którym projektanci konstrukcji zmagają się na co dzień. Niezależnie od tego, czy projektujemy klasyczną drewnianą więźbę dachową, stalową belkę podsuwnicową, czy też sł...
TruLaser fiber Wycinarka laserowa z algorytmami AI do optymalizacji jakości cięcia
Firma TRUMPF należy do czołowych producentów na świecie źródeł promieniowania laserowego oraz kompletnych systemów obróbki blach wykorzystujących technologie laserowe (np.: cięcie 2D i 3D, spawanie, mikrospawanie, napawanie, druk 3D czy też znakowanie). Ogromne doświadczenie w...
Wpływ lepkości składników kleju na wytrzymałość połączeń klejowych blach stalowych 1.0503. Testy chropowatości i topografii powierzchni
Artykuł analizuje, jak skład kompozycji klejowych i lepkość utwardzaczy wpływają na połączenia klejowe stali 1.0503. Analizowano również chropowatość powierzchni próbek poddanych obróbce mechanicznej, co pozwoliło ocenić adhezję kleju.
Polska i Stany Zjednoczone wzmacniają energetyczny sojusz transatlantycki
Ministerstwo Energii informuje: Amerykański gaz LNG, polska infrastruktura i wspólna wizja bezpiecznej Europy znalazły się w centrum rozmów podczas 6. Ministerialnego Szczytu Partnerstwa na rzecz Transatlantyckiej Współpracy Energetycznej (P-TEC). W Atenach Minister Energii Mi...
Jak chłodzić hale bez klimatyzacji i oszczędzać setki tysięcy złotych rocznie?
Rosnące koszty energii i konieczność redukcji śladu węglowego to dziś jedne z kluczowych wyzwań dla przemysłu. Firmy produkcyjne coraz częściej inwestują w rozwiązania, które nie tylko zwiększają efektywność operacyjną, ale też wpisują się w strategie ESG. Przykładem takiego p...
IGP-DURA®one 56 i IGP-Effectives®: synergia zapewniająca wysoką wydajność w technologii malowania proszkowego
W branży farb proszkowych do ochrony powierzchni kluczowe znaczenie mają wydajność, zrównoważony rozwój i jednolity odcień. Firma IGP Powder Coatings podjęła znaczący krok w tym kierunku, łącząc serię niskotemperaturowych farb proszkowych IGP-DURA®one56 z unikalną technologią ...
Transport potrzebuje systemowego wsparcia. Przewoźnicy oczekują lepszych regulacji, tańszego finansowania i równych zasad konkurencji
Polskie firmy transportowe nie potrafią dziś wskazać jednego priorytetu, który pomógłby im w obecnym kryzysie. Potrzebują wsparcia w wielu obszarach jednocześnie. Z badania Bibby Financial Services z września 2025 r. wynika, że przewoźnicy mają różne oczekiwania wobec państwa....
Kalendarium wydarzeń
Relacje
Warsaw Industry Week 2025 – najważniejsze trendy i kierunki rozwoju przemysłu.
Warsaw Industry Week 2025 – podsumowanie wydarzenia Tegoroczne Warsaw Industry Week 2025 (4–6 listopada, Ptak Warsaw Expo) wyraźnie pokazały, że część kon...
Sprawdź więcejPodsumowanie FASTENER POLAND 2025
FASTENER POLAND 2025 Połowa października w EXPO Kraków upłynęła pod znakiem międzynarodowego spotkania ekspertów rynku elementów złącznych z ich użytko...
Sprawdź więcejOpenHouse 2025: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizował Dni Otwarte OpenHouse 2025, które odbyły się 11 i 12 września br. Wydarzenie OpenHouse 2025 przyciągnęło licznych klien...
Sprawdź więcejOpenHouse 2024: z wizytą u TRUMPF Polska
TRUMPF Polska z sukcesem zorganizowała Dni Otwarte OpenHouse 2024, które odbyły się 12 i 13 września br. Wydarzenie przyciągnęło ponad 200 gości reprezentują...
Sprawdź więcej