Inżynieria odwrotna i technologie rapid prototyping w utrzymaniu ruchu

Współcześnie w utrzymaniu ruchu coraz częściej zachodzi możliwość skutecznego stosowania technologii szybkiego prototypowania (ang. rapid prototyping) [1, 2, 10] do wytwarzania zamienników obiektów (w tym obiektów uszkodzonych i wybrakowanych), jak również do wytwarzania nowych elementów stanowiących doposażenie obiektów już istniejących (nakładki, osłony, łączniki, uchwyty, elementy mocujące itp.) lub też do wytwarzania specjalizowanych, nieprodukowanych seryjnie narzędzi.

Potrzeba zastosowania technologii szybkiego prototypowania wynika z różnych powodów: obiekty stosowane w danym procesie wytwórczym zwykle są dostarczane do przedsiębiorstwa bez dokumentacji konstrukcyjnej (brak ich rysunków technicznych lub modeli 3D), często są to obiekty jednostkowe, czasem zostały one pozyskane z innego przedsiębiorstwa, gdzie były wcześniej eksploatowane, czasem brak do nich oryginalnych elementów zamiennych czy innych zamienników, często zachodzi potrzeba dokonania ich nieznacznej modyfikacji, może też zaistnieć potrzeba wykonania unikatowego narzędzia koniecznego do przeprowadzenia nieprzewidzianej naprawy itp.

Pierwotnie celem technologii szybkiego prototypowania było wyłącznie szybkie wykonywanie modeli fizycznych, prototypów funkcjonalnych, technicznych czy wizualnych. Technologie te wyparły w tym zakresie tradycyjne technologie obróbki ubytkowej czy odlewniczej (wysokotemperaturowej), zastępując je technologiami generatywnymi (przyrostowymi, tzw. druk 3D), ale również technologiami odlewniczymi w zakresie niskotemperaturowego odlewania specjalizowanych tworzyw sztucznych utwardzanych chemicznie.

Współcześnie, dzięki szybkiemu rozwijaniu się technologii szybkiego prototypowania, możemy otrzymywać wytwory o cechach (głównie mechanicznych) podobnych lub równorzędnych do obiektów wytwarzanych technologiami tradycyjnymi. Niezależnie od rozpatrywanego rodzaju generatywnej technologii rapid prototyping podstawowym założeniem jej zastosowania jest posiadanie cyfrowego modelu 3D elementu, który ma powstać [2, 3]. To na jego podstawie powstaje docelowy obiekt fizyczny z użyciem stosowanych maszyn (tzw. drukarki 3D, ale nie tylko) [9].

Powstaje zatem główne pytanie: jak otrzymać pożądany model cyfrowy obiektu technicznego. A z tym wiążą się kolejny problem i pytanie: jak otrzymać model 3D obiektu, który jest częściowo albo całkowicie uszkodzony, albo jak wykonać model 3D obiektu, który musi być geometrycznie dopasowany do obiektu istniejącego. Autor artykułu postara się wskazać odpowiedzi na tak postawione pytania.

Inżynieria odwrotna

Rozpatrując przypadek, gdy nie istnieje zapis konstrukcji danego elementu (w postaci rysunku technicznego lub modelu wirtualnego 3D), a jedynym nośnikiem informacji o jego postaci geometrycznej jest jego istniejący egzemplarz (kompletny lub uszkodzony albo tylko obiekty z nim współpracujące), realizacja klasycznego procesu wytworzenia pożądanego elementu jest niemożliwa [12, 14].

Wytworzenie nowego egzemplarza pożądanego elementu jest więc zawsze związane z przeprowadzeniem celowego procesu projektowo-konstrukcyjnego [4]. W rozpatrywanej sytuacji realizacja tego procesu w sposób klasyczny jest – ze wspomnianych wcześniej powodów – niemożliwa. Dlatego rozwiązaniem tego problemu jest realizacja procesu projektowo-konstrukcyjnego zgodnie z zasadami tzw. inżynierii odwrotnej (ang. reverse engineering). Charakterystyczną cechą tego procesu jest używanie obiektu fizycznego jako elementu wejściowego do realizacji procesu konstrukcyjno-wytwórczego. W jaki więc sposób należy użyć danego obiektu do uzyskania jego dokładnej i jednoznacznej wersji cyfrowej?

W tym celu konieczne jest dokonanie transformacji obiektu fizycznego na wymaganą przez systemy komputerowe stosowane w inżynierii odwrotnej postać cyfrową. Rozwiązaniem tego zadania jest zastosowanie digitalizacji powierzchni modelu fizycznego. Proces digitalizacji obiektów fizycznych jest realizowany z użyciem specjalnych urządzeń, ogólnie nazywanych digitalizatorami lub też popularnie skanerami 3D, których działanie sterowane jest odpowiednimi programami komputerowymi. Współcześnie na rynku mamy ogromną liczbę różnego rodzaju skanerów 3D, które można klasyfikować według różnych kryteriów [2, 9]. Na rys. 2 pokazano przykład zastosowania skanera bezstykowego, który działa na zasadzie wykorzystania białego światła strukturalnego, emitującego prążki Graya na powierzchni [9, 14].

Zbyt mało polskich firm i inwestorów stawia na wysokie technologie. Tracimy szanse na przyspieszony rozwój Polski

Polskie firmy coraz chętniej korzystają z nowych technologii, jednak nadal rzadko inwestują w automatyzację i robotyzację. Brakuje też zaangażowania w krajowe start-upy oraz firmy deep tech. Brakuje też mechanizmów, które umożliwiałyby start-upom wdrażanie innowacji na większą...

Partner kategorii:

Zaawansowana robotyka i systemy oparte na sztucznej inteligencji w miejscu pracy

Nowe technologie w miejscu pracy tworzą zarówno wyzwania, jak i możliwości. Zaawansowana robotyka i systemy oparte na sztucznej inteligencji nie stanowią tu wyjątku. Analizując obecną literaturę dotyczącą możliwych skutków można dostrzec szereg powtarzających się czynników. Mo...

metoda-fff-wytwarzanie-polaczen-wielowypustowych-rys-16
Partner kategorii:

Analiza wpływu modyfikacji geometrii na pasowanie połączeń wielowypustowych wytwarzanych z zastosowaniem metody FFF

Dokładność geometryczna jest jednym z fundamentalnych kwalifikatorów poprawności procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń. Jest ona wynikiem wielu składowych, stanowiących o całościowym efekcie procesu produkcyjnego. W celu zape...

Transport na zakręcie: paliwo, opłaty i brak kierowców największymi wyzwaniami branży

Wysokie koszty paliwa, rosnące opłaty drogowe i dramatyczny brak kierowców – to największe bariery wskazywane dziś przez firmy transportowe. Z najnowszego badania Bibby Financial Services, zrealizowanego przez Keralla Research we wrześniu 2025 r., wynika, że 35 proc. przewoźni...

Partner kategorii:

ArcelorMittal Poland kontynuuje inwestycje w dąbrowskim oddziale. Projekty zmniejszające oddziaływanie na środowisko i zwiększające bezpieczeństwo są warte niemal 100 mln zł

W tym roku ArcelorMittal Poland w dąbrowskim oddziale realizuje wiele inwestycji. Modernizuje instalację odpylania wywrotnic wagonowych koksu. Remontuje instalację granulacji żużla w zakładzie wielkie piece. Modernizuje system odpylania stacji argonowania w stalowni. Na te trz...

Obróbka biodegradowalnych stopów

Obróbka cieplna biodegradowalnych stopów na osnowie Mg i Zn

Biodegradowalne stopy Mg i Zn są obiecującymi materiałami na implanty medyczne, dzięki zdolności do samorozkładu w organizmie. Kluczowe wyzwanie to optymalizacja ich właściwości mechanicznych i korozyjnych, co można osiągnąć poprzez odpowiednią obróbkę cieplną, poprawiającą mi...

powłoki PVD

Wpływ rodzaju powłoki PVD na składowe siły skrawania oraz stopień zużycia narzędzia

Artykuł zawiera analizę wpływu rodzaju powłoki PVD narzędzi na wartości składowych siły skrawania oraz stopień zużycia narzędzia podczas frezowania stali 316L. Fot. iStoc...

Sztuczna inteligencja w przemyśle

Sztuczna inteligencja w przemyśle – rewolucja przyszłości czy standard współczesności?

AI rewolucjonizuje procesy produkcyjne, zarządzanie i dystrybucję, oferując znaczny wzrost efektywności, redukcję kosztów i poprawę jakości. Artykuł omawia przełomowy wpływ sztucznej inteligencji (AI) na sektor przemysłowy.

zagadnienia-statecznosci-konstrukcji-wedlug-eurokodow

Wybrane problemy stateczności w projektowaniu konstrukcji według Eurokodów

Zagadnienia stateczności konstrukcji budowlanych stanowią jeden z trudniejszych działów mechaniki budowli, z którym projektanci konstrukcji zmagają się na co dzień. Niezależnie od tego, czy projektujemy klasyczną drewnianą więźbę dachową, stalową belkę podsuwnicową, czy też sł...

TruLaser

TruLaser fiber Wycinarka laserowa z algorytmami AI do optymalizacji jakości cięcia

Firma TRUMPF należy do czołowych producentów na świecie źródeł promieniowania laserowego oraz kompletnych systemów obróbki blach wykorzystujących technologie laserowe (np.: cięcie 2D i 3D, spawanie, mikrospawanie, napawanie, druk 3D czy też znakowanie). Ogromne doświadczenie w...

Partner kategorii:

Wpływ lepkości składników kleju na wytrzymałość połączeń klejowych blach stalowych 1.0503. Testy chropowatości i topografii powierzchni

Artykuł analizuje, jak skład kompozycji klejowych i lepkość utwardzaczy wpływają na połączenia klejowe stali 1.0503. Analizowano również chropowatość powierzchni próbek poddanych obróbce mechanicznej, co pozwoliło ocenić adhezję kleju.

Polska i Stany Zjednoczone wzmacniają energetyczny sojusz transatlantycki

Ministerstwo Energii informuje: Amerykański gaz LNG, polska infrastruktura i wspólna wizja bezpiecznej Europy znalazły się w centrum rozmów podczas 6. Ministerialnego Szczytu Partnerstwa na rzecz Transatlantyckiej Współpracy Energetycznej (P-TEC). W Atenach Minister Energii Mi...

free-cooling

Jak chłodzić hale bez klimatyzacji i oszczędzać setki tysięcy złotych rocznie?

Rosnące koszty energii i konieczność redukcji śladu węglowego to dziś jedne z kluczowych wyzwań dla przemysłu. Firmy produkcyjne coraz częściej inwestują w rozwiązania, które nie tylko zwiększają efektywność operacyjną, ale też wpisują się w strategie ESG. Przykładem takiego p...

igp-dura-one-56-i-igp-effectives-synergia-zapewniajaca-wysoka-wydajnosc-w-technologii-malowania-proszkowego
Partner kategorii:

IGP-DURA®one 56 i IGP-Effectives®: synergia zapewniająca wysoką wydajność w technologii malowania proszkowego

W branży farb proszkowych do ochrony powierzchni kluczowe znaczenie mają wydajność, zrównoważony rozwój i jednolity odcień. Firma IGP Powder Coatings podjęła znaczący krok w tym kierunku, łącząc serię niskotemperaturowych farb proszkowych IGP-DURA®one56 z unikalną technologią ...

Transport potrzebuje systemowego wsparcia. Przewoźnicy oczekują lepszych regulacji, tańszego finansowania i równych zasad konkurencji

Polskie firmy transportowe nie potrafią dziś wskazać jednego priorytetu, który pomógłby im w obecnym kryzysie. Potrzebują wsparcia w wielu obszarach jednocześnie. Z badania Bibby Financial Services z września 2025 r. wynika, że przewoźnicy mają różne oczekiwania wobec państwa....

Relacje

Katalog produktów

Sklep

STAL Metale & Nowe Technologie 3-4/2025

STAL Metale & Nowe Technologie 3-4/2025

Zamów
Nowoczesne Hale 1/2024

Nowoczesne Hale 1/2024

Zamów
Utrzymanie Ruchu 1/2024

Utrzymanie Ruchu 1/2024

Zamów
Fastener 1/2024

Fastener 1/2024

Zamów
Metody diagnostyki maszyn i urządzeń w predykcyjnym utrzymaniu ruchu

Metody diagnostyki maszyn i urządzeń w predykcyjnym utrzymaniu ruchu

Zamów
Rozwiązania energooszczędne wykorzystywane w budownictwie wielkopowierzchniowym (e-book)

Rozwiązania energooszczędne wykorzystywane w budownictwie wielkopowierzchniowym (e-book)

Zamów
Gwinty - rodzaje, wymiary, podstawowe obliczenia

Gwinty - rodzaje, wymiary, podstawowe obliczenia

Zamów
Koła zębate – projektowanie, wytwarzanie, pomiary, eksploatacja

Koła zębate – projektowanie, wytwarzanie, pomiary, eksploatacja

Zamów
Inżynieria doskonałości w procesach biznesowych. Przewodnik po teorii i dobrych praktykach

Inżynieria doskonałości w procesach biznesowych. Przewodnik po teorii i dobrych praktykach

Zamów
Metrologia. Wybrane zagadnienia (e-book)

Metrologia. Wybrane zagadnienia (e-book)

Zamów
Przewodnik po technologiach przemysłu 4.0

Przewodnik po technologiach przemysłu 4.0

Zamów
Vademecum projektanta. Budownictwo halowe (e-book)

Vademecum projektanta. Budownictwo halowe (e-book)

Zamów
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.