Czy rok 2025 będzie lepszy dla polskiego sektora TLS?

Jak sprostać wyzwaniom i wykorzystać nadchodzące możliwości w transporcie drogowym? Transport drogowy stoi przed wieloma wyzwaniami, ale jednocześnie stwarza nowe możliwości. Kluczowe aspekty, które warto wziąć pod uwagę także w 2025 roku to koszty utrzymania pracownika, zadbanie o zrównoważony rozwój, regulacje prawne, czyli zmiany w przepisach
i wymogach dotyczących ochrony środowiska, a także szkolenia kierowców i wdrażanie nowych technologii, w tym autonomicznych pojazdów. Czy innowacje i współpraca sektorowa są w stanie wzmocnić dostatecznie branżę? Jak skutecznie zarządzać ryzykiem aby pozostać na rynku?

Po kilku dość trudnych latach dla polskiego transportu, przychodzi czas kiedy należy w większym stopniu reagować na to jak wygląda obecnie branża. Stowarzyszenie Ambasador Polskiego Transportu, proponuje firmom skupienie się na możliwościach jakie niesie ze sobą rynek.

Myślę, że nadszedł już czas, kiedy potrzebujemy odrobinę mniej narzekania i pesymizmu, a więcej reagowania na te często niesprzyjające warunki i zmiany i dostosowywania przedsiębiorstw aby działały jak najlepiej. To co czeka całą branżę TLS, to oczywiście wzrost podatkowych kosztów utrzymania kierowcy, który może wręcz wpływać na rentowność firm transportowych. Istotne jest też zwrócenie uwagi na przechodzenie na alternatywne źródła energii np. elektryczność, wodór. Jest to w przypadku ciężarówek bardzo trudne, ale nie wolno tego bagatelizować. Bardzo ważne jest także zautomatyzowanie i wprowadzanie nowych technologii, co ułatwi pracę. Przykładowo w księgowości, kadrach – tłumaczy ekspert rynku transportowego Mariusz Frąc, założyciel SAPT i prezes MaWo Group.

Innowacje technologiczne i ich wpływ na transport

Nowe technologie mają ogromny wpływ na prowadzenie firmy transportowej i mogą znacznie poprawić jej efektywność, a także rentowność. Oto kilka sposobów, w jakie technologie wspierają branżę transportową:

  • Zarządzania flotą – systemy zarządzania flotą pozwalają na śledzenie lokalizacji pojazdów
    w czasie rzeczywistym, co ułatwia optymalizację tras. Dzięki analizie danych zbieramy informacje o wydajności pojazdów i kierowców, co umożliwia podejmowanie lepszych decyzji operacyjnych.
  • Optymalizacja tras – Nawigacja GPS umożliwia szybkie znalezienie najkrótszych
    i najbezpieczniejszych tras, co zmniejsza koszty paliwa i czas dostawy. Algorytmy optymalizacyjne pozwalają na automatyczne planowanie tras w zależności od zleceń
    i warunków drogowych.
  • Zarządzanie ładunkami – Platformy ładunkowe umożliwiają łatwe łączenie przewoźników z zleceniodawcami, co zwiększa efektywność operacyjną, a systemy informacyjne ułatwiają zarządzanie dokumentacją i monitorowanie statusu przesyłek.
  • Zarządzanie kosztami – Oprogramowanie do analizy kosztów pozwala na bieżąco monitorować wydatki i przychody, co umożliwia lepsze zarządzanie finansami. Automatyzacja procesów zmniejsza potrzebę ręcznego wprowadzania danych i minimalizuje błędy.
  • Komunikacja z klientami – Aplikacje mobilne dzięki którym klienci mogą śledzić swoje przesyłki w czasie rzeczywistym oraz komunikować się z firmą. Chatboty z kolei umożliwiają szybką obsługę klienta, odpowiadając na najczęściej zadawane pytania.
  • Bezpieczeństwo – Kamery i czujniki umożliwiają monitorowanie zachowań kierowców
    i otoczenia pojazdów, co wpływa na bezpieczeństwo transportu. Systemy alarmowe zmniejszają ryzyko kradzieży ładunków i pojazdów, co wciąż ma miejsce.

Dzięki zastosowaniu tych nowych technologii, firmy transportowe mogą poprawić swoją wydajność, obniżyć koszty oraz zwiększyć satysfakcję klientów. To wszystko przekłada się na lepszą konkurencyjność na rynku, do czego przecież dąży każda firma. – mówi Mariusz Frąc.

Współpraca międzysektorowa szansą dla transportowców

Współpraca międzysektorowa może przynieść wiele korzyści dla firm transportowych. Oto kilka powodów, dla których warto nawiązywać takie współprace:

  • Zwiększenie bazy klientów i dostęp do nowych rynków – współpraca z firmami z różnych sektorów (np. handel, produkcja) otwiera możliwości zdobycia nowych klientów. Wspólne oferty to możliwość tworzenia pakietów usług, które mogą być bardziej atrakcyjne.
  • Optymalizacja procesów – Wymiana know-how – praca z firmami z innych branż pozwala na wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk, co może prowadzić do poprawy efektywności operacyjnej.

Bardzo istotne są innowacje i technologie które wprowadzane mądrze między różnymi gałęziami transportu znacznie usprawnią pracę, jak chociażby integracja systemów IT, co może przyspieszyć procesy logistyczne. Redukcję kosztów operacyjnych osiągnąć można poprzez podział zasobów, np. wspólne korzystanie z infrastruktury (np. magazynów, pojazdów), jednocześnie może to zwiększyć efektywność i konkurencyjność, gdyż sprawnie reagujemy na zmiany rynkowe. Współpraca
z renomowanymi partnerami może wzmocnić wizerunek firmy i zwiększyć zaufanie klientów
– mówi Mariusz Frąc.

Zarządzanie ryzykiem – aby firma pozostała w grze

W czasie zmniejszonego popytu na usługi transportowe firmy mogą wprowadzić pewne działania, które będą stanowić o tym, czy dane przedsiębiorstwo pozostanie na rynku. Mariusz Frąc wymienia następujące rzeczy:

  • Ochrona przed stratami finansowymi – Identyfikacja ryzyka – wczesne wykrywanie potencjalnych zagrożeń pozwala na minimalizowanie strat finansowych związanych
    z wypadkami, opóźnieniami czy innymi nieprzewidzianymi zdarzeniami.
  • Ubezpieczenia – odpowiednie polisy ubezpieczeniowe zabezpieczają firmę przed skutkami finansowymi nieprzewidzianych sytuacji.
  • Optymalizacja operacji – planowanie i prognozowanie – skuteczne zarządzanie ryzykiem pozwala na lepsze prognozowanie popytu oraz planowanie tras, co zwiększa efektywność operacyjną.
  • Zarządzanie zasobami – efektywne wykorzystanie floty – analiza ryzyka związanego
    z eksploatacją pojazdów pozwala na optymalizację ich wykorzystania i zmniejszenie kosztów operacyjnych.
  • Zarządzanie ładunkami – właściwe planowanie i zabezpieczanie ładunków ogranicza ryzyko ich uszkodzenia lub utraty.
  • Zwiększenie zaufania klientów – profesjonalizm – firmy, które skutecznie zarządzają ryzykiem, są postrzegane jako bardziej profesjonalne, co zwiększa zaufanie klientów.
  • Przestrzeganie norm – wdrażanie procedur związanych z zarządzaniem ryzykiem pokazuje, że firma dba o jakość i bezpieczeństwo usług.
  • Zgodność z przepisami – regulacje prawne – właściwe zarządzanie ryzykiem zapewnia zgodność z przepisami prawa, co zmniejsza ryzyko sankcji i kar finansowych.
  • Ochrona środowiska – zajmowanie się ryzykiem związanym z wpływem działalności transportowej na środowisko pozwala na lepsze dostosowanie się do regulacji ekologicznych.
  • Inwestycje w innowacje – firmy, które skutecznie zarządzają ryzykiem, mogą inwestować
    w nowe technologie i innowacyjne rozwiązania, co zwiększa ich konkurencyjność.
  • Prawidłowe rozliczanie czasu pracy kierowcy – dokładne rozliczenie czasu pracy kierowców wpływa na poprawną kalkulację wynagrodzeń, co jest istotne dla budżetu firmy. Prawidłowe rozliczanie czasu pracy zwiększa transparentność firmy, co wpływa na zaufanie kierowców do pracodawcy.
Uważam, że jesteśmy na takim etapie, że w 2025 roku, zarządzanie ryzykiem będzie kluczowym elementem prowadzenia firmy transportowej, który przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, efektywności operacyjnej oraz stabilności finansowej. Dzięki temu firmy mogą lepiej reagować na zmiany w otoczeniu rynkowym i dążyć do długoterminowego rozwoju. – podsumowuje ekspert.

Aby sprostać wyzwaniom i wykorzystać obecne i nadchodzące możliwości w transporcie drogowym, kluczowe jest inwestowanie w technologie, współpracę między różnymi sektorami, ale najważniejsze – prawidłowo zarządzać ryzykiem. Zmiany te mogą przynieść korzyści nie tylko firmom transportowym, ale także całemu społeczeństwu.

Źródło: Mariusz Frąc, ekspert rynku transportowego, współzałożyciel Stowarzyszenia Ambasador Polskiego Transportu i prezes MaWo Group

Może Cię także zainteresować: Podsumowanie 2024 roku – najpopularniejsze artykuły

Zbyt mało polskich firm i inwestorów stawia na wysokie technologie. Tracimy szanse na przyspieszony rozwój Polski

Polskie firmy coraz chętniej korzystają z nowych technologii, jednak nadal rzadko inwestują w automatyzację i robotyzację. Brakuje też zaangażowania w krajowe start-upy oraz firmy deep tech. Brakuje też mechanizmów, które umożliwiałyby start-upom wdrażanie innowacji na większą...

Partner kategorii:

Zaawansowana robotyka i systemy oparte na sztucznej inteligencji w miejscu pracy

Nowe technologie w miejscu pracy tworzą zarówno wyzwania, jak i możliwości. Zaawansowana robotyka i systemy oparte na sztucznej inteligencji nie stanowią tu wyjątku. Analizując obecną literaturę dotyczącą możliwych skutków można dostrzec szereg powtarzających się czynników. Mo...

metoda-fff-wytwarzanie-polaczen-wielowypustowych-rys-16
Partner kategorii:

Analiza wpływu modyfikacji geometrii na pasowanie połączeń wielowypustowych wytwarzanych z zastosowaniem metody FFF

Dokładność geometryczna jest jednym z fundamentalnych kwalifikatorów poprawności procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń. Jest ona wynikiem wielu składowych, stanowiących o całościowym efekcie procesu produkcyjnego. W celu zape...

Transport na zakręcie: paliwo, opłaty i brak kierowców największymi wyzwaniami branży

Wysokie koszty paliwa, rosnące opłaty drogowe i dramatyczny brak kierowców – to największe bariery wskazywane dziś przez firmy transportowe. Z najnowszego badania Bibby Financial Services, zrealizowanego przez Keralla Research we wrześniu 2025 r., wynika, że 35 proc. przewoźni...

Partner kategorii:

ArcelorMittal Poland kontynuuje inwestycje w dąbrowskim oddziale. Projekty zmniejszające oddziaływanie na środowisko i zwiększające bezpieczeństwo są warte niemal 100 mln zł

W tym roku ArcelorMittal Poland w dąbrowskim oddziale realizuje wiele inwestycji. Modernizuje instalację odpylania wywrotnic wagonowych koksu. Remontuje instalację granulacji żużla w zakładzie wielkie piece. Modernizuje system odpylania stacji argonowania w stalowni. Na te trz...

Obróbka biodegradowalnych stopów

Obróbka cieplna biodegradowalnych stopów na osnowie Mg i Zn

Biodegradowalne stopy Mg i Zn są obiecującymi materiałami na implanty medyczne, dzięki zdolności do samorozkładu w organizmie. Kluczowe wyzwanie to optymalizacja ich właściwości mechanicznych i korozyjnych, co można osiągnąć poprzez odpowiednią obróbkę cieplną, poprawiającą mi...

powłoki PVD

Wpływ rodzaju powłoki PVD na składowe siły skrawania oraz stopień zużycia narzędzia

Artykuł zawiera analizę wpływu rodzaju powłoki PVD narzędzi na wartości składowych siły skrawania oraz stopień zużycia narzędzia podczas frezowania stali 316L. Fot. iStoc...

Sztuczna inteligencja w przemyśle

Sztuczna inteligencja w przemyśle – rewolucja przyszłości czy standard współczesności?

AI rewolucjonizuje procesy produkcyjne, zarządzanie i dystrybucję, oferując znaczny wzrost efektywności, redukcję kosztów i poprawę jakości. Artykuł omawia przełomowy wpływ sztucznej inteligencji (AI) na sektor przemysłowy.

zagadnienia-statecznosci-konstrukcji-wedlug-eurokodow

Wybrane problemy stateczności w projektowaniu konstrukcji według Eurokodów

Zagadnienia stateczności konstrukcji budowlanych stanowią jeden z trudniejszych działów mechaniki budowli, z którym projektanci konstrukcji zmagają się na co dzień. Niezależnie od tego, czy projektujemy klasyczną drewnianą więźbę dachową, stalową belkę podsuwnicową, czy też sł...

TruLaser

TruLaser fiber Wycinarka laserowa z algorytmami AI do optymalizacji jakości cięcia

Firma TRUMPF należy do czołowych producentów na świecie źródeł promieniowania laserowego oraz kompletnych systemów obróbki blach wykorzystujących technologie laserowe (np.: cięcie 2D i 3D, spawanie, mikrospawanie, napawanie, druk 3D czy też znakowanie). Ogromne doświadczenie w...

Partner kategorii:

Wpływ lepkości składników kleju na wytrzymałość połączeń klejowych blach stalowych 1.0503. Testy chropowatości i topografii powierzchni

Artykuł analizuje, jak skład kompozycji klejowych i lepkość utwardzaczy wpływają na połączenia klejowe stali 1.0503. Analizowano również chropowatość powierzchni próbek poddanych obróbce mechanicznej, co pozwoliło ocenić adhezję kleju.

Polska i Stany Zjednoczone wzmacniają energetyczny sojusz transatlantycki

Ministerstwo Energii informuje: Amerykański gaz LNG, polska infrastruktura i wspólna wizja bezpiecznej Europy znalazły się w centrum rozmów podczas 6. Ministerialnego Szczytu Partnerstwa na rzecz Transatlantyckiej Współpracy Energetycznej (P-TEC). W Atenach Minister Energii Mi...

free-cooling

Jak chłodzić hale bez klimatyzacji i oszczędzać setki tysięcy złotych rocznie?

Rosnące koszty energii i konieczność redukcji śladu węglowego to dziś jedne z kluczowych wyzwań dla przemysłu. Firmy produkcyjne coraz częściej inwestują w rozwiązania, które nie tylko zwiększają efektywność operacyjną, ale też wpisują się w strategie ESG. Przykładem takiego p...

igp-dura-one-56-i-igp-effectives-synergia-zapewniajaca-wysoka-wydajnosc-w-technologii-malowania-proszkowego
Partner kategorii:

IGP-DURA®one 56 i IGP-Effectives®: synergia zapewniająca wysoką wydajność w technologii malowania proszkowego

W branży farb proszkowych do ochrony powierzchni kluczowe znaczenie mają wydajność, zrównoważony rozwój i jednolity odcień. Firma IGP Powder Coatings podjęła znaczący krok w tym kierunku, łącząc serię niskotemperaturowych farb proszkowych IGP-DURA®one56 z unikalną technologią ...

Transport potrzebuje systemowego wsparcia. Przewoźnicy oczekują lepszych regulacji, tańszego finansowania i równych zasad konkurencji

Polskie firmy transportowe nie potrafią dziś wskazać jednego priorytetu, który pomógłby im w obecnym kryzysie. Potrzebują wsparcia w wielu obszarach jednocześnie. Z badania Bibby Financial Services z września 2025 r. wynika, że przewoźnicy mają różne oczekiwania wobec państwa....

Relacje

Katalog produktów

Sklep

STAL Metale & Nowe Technologie 3-4/2025

STAL Metale & Nowe Technologie 3-4/2025

Zamów
Nowoczesne Hale 1/2024

Nowoczesne Hale 1/2024

Zamów
Utrzymanie Ruchu 1/2024

Utrzymanie Ruchu 1/2024

Zamów
Fastener 1/2024

Fastener 1/2024

Zamów
Metody diagnostyki maszyn i urządzeń w predykcyjnym utrzymaniu ruchu

Metody diagnostyki maszyn i urządzeń w predykcyjnym utrzymaniu ruchu

Zamów
Rozwiązania energooszczędne wykorzystywane w budownictwie wielkopowierzchniowym (e-book)

Rozwiązania energooszczędne wykorzystywane w budownictwie wielkopowierzchniowym (e-book)

Zamów
Gwinty - rodzaje, wymiary, podstawowe obliczenia

Gwinty - rodzaje, wymiary, podstawowe obliczenia

Zamów
Koła zębate – projektowanie, wytwarzanie, pomiary, eksploatacja

Koła zębate – projektowanie, wytwarzanie, pomiary, eksploatacja

Zamów
Inżynieria doskonałości w procesach biznesowych. Przewodnik po teorii i dobrych praktykach

Inżynieria doskonałości w procesach biznesowych. Przewodnik po teorii i dobrych praktykach

Zamów
Metrologia. Wybrane zagadnienia (e-book)

Metrologia. Wybrane zagadnienia (e-book)

Zamów
Przewodnik po technologiach przemysłu 4.0

Przewodnik po technologiach przemysłu 4.0

Zamów
Vademecum projektanta. Budownictwo halowe (e-book)

Vademecum projektanta. Budownictwo halowe (e-book)

Zamów
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.